| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


چاپ دوم «مهر فروزان» منتشر شد/ نمایی از شخصیت علامه طهرانی

«مهر فروزان؛ نمایی اجمالی از شخصیت علمی و اخلاقی علامه آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی» برای دومین بار منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، این اثر که تألیف فرزند علامه طهرانی، آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی است، یادنامه ‌ای است که به صورت اجمالی به عمر پر برکت علامه حسینی طهرانی پرداخته که برخی از عناوین کتاب عبارتند از: «نشو و نما در مهد علم و تحصیلات ابتدایی»، «هجرت به قم و کسب معارف الهیه به عنوان تنها راه سعادت»، «نقش به سزای علامه طباطبایی در ساختار علمی و معرفتی علامه طهرانی»، «هجرت به نجف اشرف و اساتید ایشان در علوم مختلف».

«آشنایی علامه طهرانی با اساتید عرفان از جمله مرحوم آیهالله انصاری همدانی و مرحوم حاج سید هاشم حداد  رضوان الله علیهما، اصول تربیتی و سیره عملی علامه طهرانی، اتقان و صحت در طریق به جهت تجربه علمی و عملی، سعی و اهتمام علامه طهرانی بر تحفظ شاخصه های فرهنگی اسلام و تشیع، شخصیت سیاسی و طرح ایجاد حکومت اسلامی، ارتباط با رهبر فقید انقلاب و مشارکت در نهضت، هجرت به مشهد مقدس و شروع به تألیفات و انگیزه آن» از دیگر عناوین این کتاب هستند.

مولف در بخشی از کتاب در خصوص شاخص مکتب عرفانی علامه طهرانی می نویسد: «در مکتب علّامه طهرانى، عرفان بر اساس برهان و یقین است و این دو، شرط اساسى صحّت طریق و استقامت مسیر سالک هستند. ایشان همیشه سعى داشت صحّت طریق استاد خود، حضرت حدّاد را با موازین عقل و شرع به اثبات برساند. از دعاوى توخالى و مبرّى از علم و برهان صوفیانه سخت در گریز بود. عرفان علّامه طهرانى با وسعتى به پهناى نفوس بشریت، عالم و جاهل، مسلمان و غیر مسلمان، حکیم و فقیه، طبیب و کاسب، همه و همه را در خود هضم نموده و ملزم به پذیرش مى‏ ساخت.

در مکتب ایشان «هرچه دیدى دم مزن، عیش ما بر هم مزن»، «بنده چه دعوى کند، حکم خداوند راست»، «شرط، تسلیم است نى راه دراز»، دم فرو بستن و سر در پیش افکندن و بر حکم خلاف صحّه گذاردن، و خرده نگرفتن و کار زشت و عمل حرام را توجیه کردن، و عمل فرد عادى را همچون فعل رسول‏الله و ائمّه اطهار علیهم‏السلام تنزّل از مرتبه عصمت ذاتى دانستن و موجب اغواء و اضلال خلقِ حَیارى شدن، نبود!

در عرفان علامه طهرانى چنانچه از کتب مدونه ایشان پیداست، صحّت و عدم صحت حال سالک فقط و فقط بر اساس موازین حکمى و عقلى و شرعى مسلّم از مصدر وحى سنجیده مى‏شود. اتّکاء بر منامات و مکاشفات و تخیلات و موهومات، جز وقوع در مهالک و شِباک ابالسه و انحراف از مسیر حقّ، نتیجه‏اى براى سالک به بار نمى ‏آورد!

همین ‏طور شناخت انسان کامل و ولى، جز با اختبار وى که موجب حصول قطع و یقین به عبور از حجب ظلمانیه نفسیه و نوریه و مراتب اسماء و صفات کلیه و فناء ذاتى در ذات احدیت است، حاصل نمى‏شود. و این علم و یقین چه بسا با مکالمات و مباحثات در مراتب اسماء و صفات و حتّى تأمّل و تدقیق در کیفیت صدور افعال و اعمال ولى، در ظروف و شرائط مختلفه، و حصول نتیجه از مقام اثبات به ثبوت و برهان لمّ مى‏باشد…..»

علامه حسینی طهرانی که از عرفای معاصر است، حوزه های علمیه قم و نجف را ادراک کرده است که از جمله اساتید ایشان در قم می‌توان از آیات عظام شیخ محمد صدوقی یزدی، شیخ عبدالجواد سدهی اصفهانی، حاج سید رضا بهاءالدینی، شیخ مرتضی حائری یزدی و سید محمد داماد نام برد و اساتید ایشان در نجف اشرف عبارتند بودند از آیات عظام: حاج شیخ حسین حلی، حاج سید ابوالقاسم خویی، حاج سید محمود شاهرودی و حاج شیخ آغا بزرگ طهرانی. علاوه بر اینکه ایشان با مرحوم علامه طباطبایی، شیخ عباس هاتف قوچانی و سیدجمال الدین گلپایگانی ارتباط سلوکی داشتند و سالهای پایانی عمر خود را نیز در مشهد مقدس رضوی سپری نموده و به تألیف کتاب اشتغال داشتند که دوره های «الله شناسی ۳ جلد»، «امام شناسی ۱۸ جلد»، «معادشناسی ۱۰ جلد»، «نور ملکوت قرآن ۴ جلد»، «ولایت فقیه در حکومت اسلام ۴ جلد»، «روح مجرد»، «مهر تابان»، «رساله لب اللباب» و … از جمله آن تالیفات است.

چاپ دوم مهر فروزان، از «دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع» توسط انتشارات مکتب وحی در ۲۴۸ صفحه و شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۵۰۰ تومان به زیور طبع آراسته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 64132
تاريخ ثبت خبر : 16 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:00
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)