| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

كتاب «آیت‌الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت»از سوی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد


چاپ دوم کتاب «آیت‌الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت»

چاپ دوم كتاب «آیت‌الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت» اثر وحید کارگر جهرمی، محقق پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ دوم کتاب «آیت‌الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت» اثر وحید کارگر جهرمی، محقق پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، منتشر شد.

در معرفی این اثر می‌خوانیم: ملی شدن صنعت نفت و پیروزی چشمگیر مردم ایران را می‌توان یکی از رویدادهای مهم تاریخ معاصر ایران در مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی دانست که نقش مهمی در مبارزات آزادی‌خواهانه ملت ایران و دیگر کشورها داشته است.

در پیروزی نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران عوامل متعددی نقش داشته‌اند که بررسی عملکرد و سهم هرکدام از آن‌ها می‌تواند الگوی پژوهشی جدیدی در اختیار محققان قرار دهد.

 در این میان بررسی نقش آیت‌الله کاشانی به‌عنوان رهبر مذهبی جنبش ملی ‌شدن صنعت نفت حائز اهمیت بسیاری است. آیت‌الله کاشانی در ۲۵ سالگی و پس از طی مدارج علوم دینی نزد علمای بزرگ عتبات، به درجه اجتهاد نائل گردید؛ اما باوجود اصرار بسیار زیاد طرفدارانش از ارائه رساله خودداری نمود و دلیل آن را مبارزه با استعمار انگلیس ذکر کرد.

چاپ دوم کتاب «آیت‌الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت» شامل شش بخش به شرح زیر است.

بخش اول: زندگی‌نامه آیت‌الله کاشانی از آغاز تا قبل از اوج‌گیری نهضت ملی شدن صنعت نفت

بخش دوم: نقش آیت‌الله کاشانی در جریان ملی شدن صنعت نفت

بخش سوم: آیت‌الله کاشانی و دوره اول نخست‌وزیری دکتر مصدق

بخش چهارم: قیام سی تیر و نقش آیت‌الله کاشانی

بخش پنجم: آیت‌الله کاشانی و شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت در دوران دوم نخست‌وزیری دکتر مصدق

بخش ششم: آیت‌الله کاشانی بعد از کودتا

در بخشی از این اثر ارزشمند آمده است:

آیت‌الله کاشانی در زندان از غارت نفت توسط انگلیسی‌ها سخن گفت و به آن‌ها گوشزد کرد اجازه نخواهد داد نفت ایران را تاراج کنند. در آذرماه ۱۳۲۳ ش و در غیاب آیت‌الله کاشانی، دکتر مصدق در مقام نماینده اول مردم تهران در مجلس، طرح تحریم نفت را به مجلس تقدیم کرد که پس از بررسی به تصویب رسید.

 بر اساس این طرح هیچ‌یک از مقامات دولتی نمی‌توانستند بدون اطلاع مجلس بر سر نفت ایران، با کشورهای خارجی مذاکره کرده و یا قرارداد امضا کنند.

گفتنی است چاپ دوم کتاب «آیت‌الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت» به قلم وحید کارگر جهرمی باقیمت ۴۰۰۰۰ تومان در اختیار مخاطبان قرارگرفته است.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند.

کد خبر : 30841
تاريخ ثبت خبر : 6 مهر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 16:04
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)