| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه:


پیوستگی شبکه‌ای سوره‌های قرآن کریم(مطالعه موردی ذاریات)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث با عنوان «پیوستگی شبکه‌ای سوره‌های قرآن کریم مطالعه موردی سوره مبارکه ذاریات» توسط روح‌الله داوری نگاشته شده و عباس مصلایی پور يزدي و احمد پاکتچی، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه امام صادق (ع) بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث با عنوان «پیوستگی شبکه‌ای سوره‌های قرآن کریم مطالعه موردی سوره مبارکه ذاریات» توسط روح‌الله داوری نگاشته شده است.

عباس مصلایی پوریزدی و احمد پاکتچی، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان‌ نامه در دانشگاه امام صادق(ع) بودند.

پایان‌نامه «پیوستگی شبکه‌ای سوره‌های قرآن کریم (مطالعه موردی سوره مبارکه ذاریات» در پانزدهمین دوره انتخاب پایان نامه‌ها و رساله‌های برتر قرآنی کشور در دو مقطع دکتری و کارشناسی ارشد، رتبه نخست این جشنواره را به خود اختصاص داده است.

چکیده:

بحث تناسب از مباحث علوم قرآنی در بحث اعجاز بیانی است که از همان ابتدا مورد توجه دانشمندان علوم قرآنی بوده و در آثار خود نیز تا حدودی به آن پرداخته‌اند.
امروزه نیز مفسران برای تفسیر قرآن کریم از آیات نظیر و مشابه استفاده می‌کنند، امّا تاکنون روش خاصی در این زمینه ارائه نشده است. لذا این نوشتار درصدد پاسخ گویی به این سؤال اصلی است که با چه معیارهایی می‌توان پیوستگی‌های شبکه‌ای سوره‌های قرآن کریم را بررسی کرد و نتیجه این مطالعه بیانگر چه پیوستگی‌های شبکه‌ای در سوره مبارکه ذاریات است؟
در همین راستا پس از تبیین معنای تناسب، اهمّیت و انواع آن به معیارهای پیوستگی‌های شبکه‌ای سوره‌های قرآن کریم پرداخته شده است. این معیارها شامل تناسب مضمونی میان سور همجوار، تناسب میان مجموعه‌ای از سور، تناسب آغاز سوره با پایان سوره پیشین، تناسب دو سوره پیاپی در شروع یا پایان، نظائر آیات، سجع، سیاق، غرض مشترک، موضوع مشترک و واژگان کلیدی می‌شود.
 در ادامه نیز با استفاده از معیار‌های تناسب مضمونی میان سور همجوار، تناسب آغاز سوره با پایان سوره پیشین، تناسب دو سوره پیاپی در شروع یا پایان، غرض مشترک سوره الذاریات با دیگر سوره‌های قرآن کریم، سجع و موضوع مشترک از طریق نظائر آیات مشخص شده است که سوره الذاریات از طریق غرض مشترک با سوره های الأعراف، هود، الصافات، القمر، ق، المرسلات و النازعات، از طریق سجع با سوره های المرسلات و النازعات و از طریق موضوع مشترک از طریق نظائر آیات با سوره های مختلفی در ارتباط است ولی بیشترین سوره‌هایی که موضوعات سوره الذاریات در آن تکرار شده‌اند و می‌توان گفت بیشترین ارتباط را دارند، عبارتنداز: الأعراف، هود، فصّلت و القمر. از بین سوره‌های مذکور نیز بیشترین ارتباط را ابتدا با سوره المرسلات و سپس سوره النازعات دارد.
انتهای پیام/

کد خبر : 48824
تاريخ ثبت خبر : 12 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:44
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)