| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسینعلی رحمتی تشریح کرد؛


پیش از فراگیری فلسفه اخلاق غرب به این نکات توجه کنیم

پرهیز از «خودشیفتگی» نسبت به سنت اخلاقی خود یا «خودباختگی» در برابر تفكر اخلاقی غرب، بلکه مواجهه «خودباورانه» با فلسفه اخلاق، و به طور كلی فلسفه و فرهنگ و تمدن غرب ضروری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی رحمتی، استاد فلسفه اخلاق در یادداشت کوتاهی به نکاتی پرداخت است که معتقد است دانش پژوهان پیش از فراگیری فلسفه اخلاق غرب باید به آن توجه کرد:

در سالهای اخیر توجه به آموزش و پژوهش درباره فلسفه اخلاق غرب در کشورمان  افزایش یافته است. این کار اگر به صورت روشمند و برنامه ریزی شده انجام شود فواید فراوانی دارد. از این رو موارد زیر برای آشنایی بهتر و موثرتر با این فلسفه به علاقه مندان پیشنهاد می شود:

۱- توجه به مقاطع و ادوار تاریخی فلسفه اخلاق غرب، و ویژگی های هر دوره.

۲- مطالعه بیشتر درباره چهره های شاخص هر یک از ادوار فلسفه اخلاق غرب. مثلا سقراط و ارسطو و افلاطون در یونان باستان، یا مباحث، نظریه هاو مکاتب اخلاقی مطرح در هر دوره.

۳- توجه به سیر تحولات یک نظریه اخلاقی(مثلا اخلاق فضیلت در یونان باستان، در سده های میانه و در عصر جدید).

۴- توجه به دیدگاه های هر یک از فیلسوفان اخلاق غربی در حوزه های دیگری غیر از اخلاق (مثل معرفت شناسی و نفس شناسی) و ارتباط بین این حوزه ها در منظومه اندیشه یک فیلسوف.

۵- آشنایی با شرایط زمانی و مکانی هر فیلسوف اخلاق یا زمینه های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی طرح هر نظریه اخلاقی.

۶- پرهیز از پیشداوری و تلاش برای «شناخت» فلسفه اخلاق غرب در وهله اول، و بررسی انتقادی آن در مرحله بعد

۷- شروع مطالعه از آثار کم حجم به حجیم، و از ساده به مشکل.

۸- پرهیز از «خودشیفتگی» نسبت به سنت اخلاقی خود یا «خودباختگی» در برابر تفکر اخلاقی غرب، بلکه مواجهه «خودباورانه» با فلسفه اخلاق، و به طور کلی فلسفه و فرهنگ و تمدن غرب. خودشیفتگی مانع از آسیب شناسی اندیشه خودی و بارور کردن آن می شود و خودباختگی مانع از شناخت و بهره گیری از داشته های اخلاقی خودی می گردد. خودباوری است که موجب می شود در عین توجه به داشته های سنت خود، به سنت های دیگر هم توجه کنیم و از آن درس ها و بهره های لازم را بر گیریم.

۹- توجه به این که اندیشه ورزی های فیلسوفانه درباب اخلاق، منحصر به جهان غرب نیست، بلکه از زمان های دیرین تا عصر حاضر در جوامع شرقی، از جمله در ایران، و در جهان اسلام نیز فیلسوفان اخلاق و نظریه ها و مکاتب اخلاقی گوناگونی وجود داشته و دارند که آشنایی با آنها بر هر دانشجو و علاقه‌مند به فلسفه اخلاق، امری لازم و ضروری است.

انتهای پیام

کد خبر : 69600
تاريخ ثبت خبر : 22 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:17
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)