| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

حجت‌الاسلام دکتر غلامی:


پیروزی فرهنگی با حضور خودجوش جوانان در میدان حاصل می‌شود

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: نشانه‌های پیروزی فرهنگی از زمانی هویدا شد که جوانان انقلابی به نحو خودجوش به میدان آمدند. البته هنوز همه ظرفیت‌های مردمی به میدان نیامده است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از فارس،‌ حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در نشست «فرهنگ و انقلاب اسلامی؛ رویش‌ها و دستاوردها» که به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد با طرح این سؤال که چرا انقلاب اسلامی در جنگ فرهنگی به پیروزی رسیده است، ابراز داشت: انقلاب اسلامی چه در زمان شکل‌گیری و چه در بدو پیروزی، اهداف مهمی را در عرصه فرهنگ برای خود ترسیم کرده است. مثلاً اینکه جامعه ایران از اسارت و بردگی فرهنگ منحط غربی آزاد شود. اینکه احکام و ارزش‌های اسلامی در رگ‌های کشور جاری و ساری شود. همچنین زیست مردم ایران مؤمنانه و دین مدارانه‌تر شود و دین در زندگی آن‌ها رسوخ کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی رفع عیوب و ضعف‌های فرهنگ عمومی مردم ما در مسیر یک زندگی موفق و پیشرفت همه‌جانبه بوده است، درباره اینکه انقلاب اسلامی بعد از گذشت ۴۰ سال به چه میزان در این اهداف خود موفق بوده است، افزود:‌ ممکن است بعضی با نگاه‌های سلیقه‌ای و ناقص یا نگاه‌های کاریکاتوری بگویند که نه‌تنها  انقلاب اسلامی به این اهداف نزدیک نشده است، بلکه دور هم شده است. لکن باید توجه داشت که قضاوت‌های صفر و صدی و رویکردهای غیرعلمی در این بحث وجاهتی ندارد. آنچه مهم است شواهد و مستندات علمی است.

تحقیقات روند صعودی نزدیک شدن جریان انقلاب به اهداف خود را انکار نمی‌کند

حجت‌الاسلام غلامی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته مطالعات میدانی فراوانی در ایران باهدف سنجش دین‌داری یا سنجش میزان نفوذ گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی در ایران انجام شده است. این جنس تأیید می‌کنند که انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال گذشته و به‌رغم میراث فرهنگی سیاهی که از پیش از انقلاب به دوران پس از انقلاب منتقل شد، نه‌تنها در عرصه فرهنگ اسلامی پسرفت نداشته است، بلکه در نقاط گوناگون رشد داشته است.

وی ادامه داد: در گرایش جوانان به شعائر اسلامی، در رشد سواد دینی مردم، در رونق محافل مذهبی خصوصاً در مناسبت‌های مهم، در افزایش گرایش به ایثار و فداکاری، در ارتقاء فرهنگ عمومی و کاهش کژ رفتارها و در خیلی از نقاط دیگر، مطالعات میدانی سیر صعودی کشور را نشان می‌دهد. البته این صحبت‌ها به‌منزله نبود اشکال و آسیب در عرصه فرهنگ نیست.

انقلاب اسلامی جهان سکولار را شوکه کرد/ این انقلاب منادی تحولات تاریخ شده است

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا بابیان اینکه تحقیقات روند صعودی نزدیک شدن جریان انقلاب به اهداف خود را انکار نمی‌کند، اظهار داشت: شرایط انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته هیچ‌وقت عادی نبوده است. چه انتظارات متراکم و مطالبات داخلی و جهان اسلامی که همواره پیش روی جریان انقلاب بوده و چه جنگ فرهنگی تمام‌عیاری که غرب علیه انقلاب اسلامی به راه انداخته است. رهبر بزرگوار انقلاب درجایی فرمودند: این لشکرکشی عظیم غرب علیه انقلاب، خودش نشانگر عظمت انقلاب و نشانگر حیات و اثربخشی آن است، چراکه در برابر یک موجود ضعیف و کم اثر نیازی به این لشکرکشی و آوردن همه عِدّه و عُدّه به میدان نیست. شما می‌دانید که غربی‌ها در جنگ فرهنگی اهداف مشخصی داشته و دارند و ابایی هم از بیان آن ندارند و آن، سرنگونی نظام اسلامی در ایران است.

وی گفت: به‌وضوح درخواهیم یافت که غرب نه‌تنها در جهت سرنگونی نظام هیچ توفیقی به دست نیاورده، بلکه در خنثی و کم اثر کردن آن‌هم شکست‌خورده است، به‌طوری‌که امروز انقلاب اسلامی به‌مراتب قوی‌تر و پر اثرتر از قبل است. در ارتباط با دین و دین‌داری، آن‌هم با قرائت صحیحی که امام (ره) از اسلام ناب ارائه داد، خود غربی‌ها اعترافات جالبی دارند؛ یعنی در شرایطی که روشنفکران ما در داخل دائماً فاتحه دین و دین‌داری را می‌خوانند و از مرگ عصر دین سخن به میان می‌آورند.

حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به اعتراف اندیشمندان غربی در تأثیر انقلاب اسلامی ایران در جایگاه دین در سیاست تصریح کرد: نیل مک‌گرگور نویسنده گاردین در ۵ اکتبر ۲۰۱۸ در مقاله خود می‌گوید: ایمان بازگشته ‌است. در سراسر جهان، دین بار دیگر کانون سیاست شده است. این روندی است که به نظر می‌رسد غرب ندانم‌گرا و کامیاب را شگفت‌زده، سردرگم و البته غالباً خشمگین می‌کند. اگر مجبور باشیم یک نقطۀ اوج انتخاب کنیم، لحظه خاصی که در آن این تغییر تبلور یافت، آن نقطه احتمالاً انقلاب اسلامی ایران در ۱۹۷۹ خواهد بود. این انقلاب که جهان سکولار را عمیقاً شوکه کرد، زمانی که اتفاق افتاد، علیه جریان تاریخ بود: اما حالا به نظر می‌رسد منادی تحولات تاریخ شده است.

جغرافیای فرهنگی و سیاسی ایران دائماً در حال گسترش است/ پیشتازی بچه‌های انقلاب از هنرهای تجسمی، انیمیشن تا تولید علم

وی ادامه داد: نباید انکار کنیم که در جنگ فرهنگی عظیمی که غرب علیه انقلاب به راه انداخته است ضرباتی هم خورده‌ایم. ما از آسیب‌های واردشده از ناحیه هجمه فرهنگی غرب به‌خوبی اطلاع داریم، بالاخره هر جنگی کشته و زخمی و اسیر هم دارد. هیچ جنگی را نمی‌توان پیدا کرد که در هر دو جبهه تخریبی صورت نگرفته باشد؛ اما آنچه مسلم است، غرب تا الآن نه‌تنها به هدف نهایی خود نرسیده، بلکه یک-بیستم اهداف فرعی خود را هم محقق نکرده است. کار به‌جایی رسیده که جغرافیای فرهنگی و سیاسی ایران دائماً در حال گسترش است. از جنوب لبنان تا فلسطین، از عراق تا سوریه، از بحرین تا یمن از آسیا به نقاط مهمی در اروپا و از اروپا به نقاط مهمی از امریکای جنوبی.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا بیان داشت: امروز با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های مختلف، به‌جایی رسیده‌ایم که از یک جایگاه فعال و مبتکرانه، از علوم انسانی اسلامی صحبت می‌کنیم و علت اصلی عصبانیت جریان روشنفکری سکولار از ما همین است که به برکت انقلاب به‌سرعت در حال پیش روی هستیم. البته این ابتکار عمل مختص به دانش اسلامی نیست. امروز جریان انقلاب در خیلی عرصه‌ها در حال به دست گرفتن زمین بازی است. در حوزه ادبیات و صنعت نشر، پرتیراژترین کتاب‌های چند سال اخیر متعلق به ناشران و کتب انقلابی است.

وی افزود: پیشتازی بچه‌های انقلاب در خیلی از هنرهای تجسمی محسوس است. در ساحت سینما، اعم از داستانی و مستند یا انیمیشن، هنرمندان انقلابی حرف‌های جدی برای گفتن دارند. درزمینهٔ رسانه و فضای مجازی رشد بچه‌های انقلاب قابل‌انکار نیست. در میدان علم و فناوری که بیشترین میدان‌ها در اختیار عناصر متعهد و انقلابی است.

رمز اصلی توفیق انقلاب/  نشانه‌های پیروزی فرهنگی انقلاب اسلامی  از چه زمانی هویدا شد

حجت‌الاسلام غلامی رمز اصلی توفیق انقلاب در این چهل سال را چنگ زدن به ریسمان الهی دانست و گفت: این وعده قطعی خدای متعال است که اگر جامعه‌ای به حبل الهی چنگ زد و آن را رها نکرد و درراه آن خون ریخت، نصرت الهی شامل حال آن بشود. نباید این مقاومت‌ها، این ایثارها و شهادت‌ها را دست‌کم گرفت. هم خودش یک شاخص مهم برای اعتلای فرهنگ یک جامعه است و هم مصداق بارز «اِن تَنصُرُ الله یَنصُرکم و یُثَبِت اقدامکم» محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ما در این چهل سال افراد بی‌تفاوت، افراد کم‌کار و تعلل‌گر، افراد دغل‌کار، عناصر خطاکار و حتی افراد خائن کم نداشتیم، از طرفی انسان‌های پاک و مجاهد که همه زندگی خود را وقف مردم و انقلاب کرده‌اند هم کم نداشتیم. از طرف دیگر، نقاط ضعف جدی دشمنان انقلاب را هم نمی‌توان نادیده گرفت. واقعیت این است که جریان معارض انقلاب در این چهل سال حماقت زیادی به خرج داده و حتی در خیلی زمینه‌ها مرتکب خودزنی شده و این در پیروزی‌های جریان انقلاب فوق‌العاده مؤثر بوده است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: نشانه‌های پیروزی فرهنگی از زمانی هویدا شد که جوانان انقلابی به نحو خودجوش به میدان آمدند. البته هنوز همه ظرفیت‌های مردمی به میدان نیامده و بچه‌های انقلاب با مسیر ناهمواری برای کار مواجه هستند، اما همین میزان پیروزی را باید مرهون ورود مردم به‌ویژه جوان‌ها به صحنه دانست. لذا استراتژی ما باید زمینه‌سازی برای ورود حداکثری تشکل‌های مردمی به میدان مبارزه فرهنگی باشد.

وی افزود: امروز جنگ اقتصادی به اولویت دشمن تبدیل شده و پایه‌های همین هجمه اقتصادی در زمین فرهنگ استوار شده است. درواقع، ازیک‌طرف، این آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و این نقاط ضعف افکار عمومی ماست که دشمن را در هجمه اقتصادی امیدوار کرده و از طرف دیگر، این نقاط قوت و ظرفیت‌های منحصربه‌فرد ما در فرهنگ است که می‌تواند شرایط نجات و پیروزی مردم و کشور را در جنگ اقتصادی فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 78714
تاريخ ثبت خبر : 10 آذر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:19
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)