| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


پیام آیت‌الله جوادی آملی به همایش ملی «تمدن نوین اسلامی»

آیت‌الله جوادی آملی به مناسبت برگزاری نخستین همایش ملی «تمدن نوین اسلامی» در دانشگاه شاهد، پیامی تصویری صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلیعه؛ همایش «تمدن نوین اسلامی» پنجشنبه ۱۴ مهرماه در دانشگاه شاهد برگزار شد؛ در ابتدای این همایش پیام تصویری آیت‌الله جوادی‌آملی پخش شد.

جهل علمی و جهالت عملی با داشتن علم و اخلاق از بین می‌رود

آیت‌الله جوادی‌آملی در این پیام در تبیین معنای تمدن اسلامی گفت: «این همایش باید بیانگر مشترکات انسان و فرشتگان باشد. جهان‌داری، جهان آرایی و جهان سازی از برجسته‌ترین مفاهیم مشترک این دو است. امام صادق (ع) سه اصل اساسی را برای جامعه‌ای که خود را بی نیاز نمی‌داند ضروری می‌دانند، اول: داشتن حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هایی که مردان متوفقه و وارسته تربیت کنند. دوم داشتن پزشکان حاذق که بیماری‌های جاهلی را تشخیص دهند و سوم: داشتن نیروهای نظامی که تجاوز نکنند و متجاوز را دفع کنند. داشتن این سه اصل نشانه تمدن است.
در ادامه پیام آیت‌الله جوادی آملی آمده است: جهل علمی و جهالت عملی با داشتن علم و اخلاق از بین می‌رود. امام صادق هم چنین درباره حیات ظاهری می‌فرمایند: داشتن هوای سالم و محیط سالم، داشتن زمین حاصل خیز و آب فروان نشانه‌های گوارا بودن شهر یا روستاست.
ادبیات قرآنی ادبیات ظریف و مهندسی شده است. درست مثل یک معمار یا مهندس که سنگ بنایی را برش می‌دهد و صاف می‌کند. ادبیات قرآنی هم شسته رفته و ظریف است. به عنوان مثال بیان قران کریم در اقتصاد این است که ملتی که جیبش تهی باشد یعنی ستون فقرات ندارد. پس مقاوم نخواهد بود. این ملت دارای املا یا همان چاپلوسی خواهد بود. بنابراین به تعبیر قران کریم ملتی می‌تواند مقاوم باشد که دارای اقتصاد مقاوم باشد.
ایشان ادامه دادند: بهره‌برداری از حیات برای حفظ نظام است نه کشتن آن. قرآن می‌فرماید: اگر کسی را کشتید یعنی یک جامعه را کشته‌اید بنابراین تمدن در خون ریزی به دست نمی‌آید بلکه محبت حاصل می‌شود. طبق روایات ما دعا اسلحه مومن است این یعنی دفاع نه سلاح جنگ.»
هدف این همایش توسعه حوزه نظریه پردازی در زمینه تمدن نوین اسلامی است

در ادامه این همایش کامیار ثقفی رییس دانشگاه شاهد، با توجه به ضرورت برگزاری این همایش، انقلاب اسلامی را سر فصل جدیدی برای تحولات بین‌المللی و تداوم یک مبارزه طولانی مدت توسط عالمان دینی و رهبری انان دانست و گفت: مقام معظم رهبری هدف والا و متعالی انقلاب اسلامی را تحقق و تشکیل تمدن نوین اسلامی می‌دانند که این تمدن را به عنوان آن‌چه که به دست بشر در زمان غیر معصم قابل تحقق است بر می‌شمرند. و تعبیر حیات طیبه را بر آن می‌نهند. البته این به عنوان مقدمه ظهور از دیدگاه رهبری تفاوت دارد با دولت کریمه.
وی افزود: البته جا داشت چنین همایش‌هایی خیلی زودتر یعنی ۳۶ سال پیش همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی شکل می‌گرفت. این سرنوشت حتمی بشر است و به طور حتم رخ خواهد داد و چنین تمدنی شکل خواهد گرفت.
افتخار جمهوری اسلامی این است که به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای پای در چنین مسیری گذاشته است. مسیری که رهبری برای تبین فرایند این تمدن ترسیم کرده‌اند، این است که مرحله اول آن در سال ۵۷ همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد. بعد از آن مرحله دوم تشکیل نظام اسلامی است که این هم محیا شد. مرحله سوم هم که همان تحقق دولت اسلامی است در حال حاضر با آن روبرو هستیم.
ثقفی تصریح کرد: طبیعی است ما برای این مسیر که یک راهبرد کلی و نقشه راه است نیاز به تبیین و شناخت بیشتر در این مسیر داریم. برنامه‌ریزی برای آن هم در سطح عملیاتی باید باشد که برای ان نیاز به حضور اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان داریم. با توجه به اینکه هدف طولانی مدت خواهد بود ما به دنبال توسعه حوزه نظریه پردازی در این عرصه هستیم. ریل گذاری توسط رهبری انجام شده است و لی اجزای ان تبیین نشده. این همایش با چنین هدفی برگزار شده است.
امسال در کشور هفته تمدن نوین اسلامی را خواهیم داشت و این بدان معناست که دایره گسترده‌تری از کشور با آن درگیر خواهند شد و نهاد‌های بیشتری را با خود همراه خواهد ساخت. امید داریم آغاز شما دانش پژوهان سراغاز مناسبی برای سنگ بنای این تمدن باشد.
بازشناسی شاخص‌های تمدنی قران مجید را راهکار دستیابی به تمدن نوین اسلامی

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثار گران میر انصاری نیز با اشاره به لزوم استمرار این همایش در ایران و بلاد اسلامی برکت این همایش را هم جواری با حرم مطهر امام خمینی( ره) و هزاران شهید دفاع مقدس دانست و افزود: ابتدا باید سابقه تمدن اسلامی را دید و فهمید که اسلام چه سابقه تمدنی دارد و باید گفت چه بر سر این تمدن آوردند و وظیفه ما برای بازشناسی عناصر تشکیل دهنده تمدن اسلامی چیست.
وی افزود: امروز همه بر این اصل اتفاق نظر دارند که تمدن فعلی جهان تلاش یک کشور یا حکومت نیست و تلاش ملل مختلف در طول تاریخ است. همه ملت‌ها در ایجاد تمدن فعلی جهان نقش دارند. اما سهم اسلام در به وجود اوردن این تمدن قابل توجه است. دلیل ان هم این است که این مسئله به طور عینی دیده شده و هم خود غربی ها به ان اعتراف کرده‌اند که تمدن امروز دنیا مدیون تمدن اسلامی است. دلیل دیگر آن که عناصر تشکیل دهنده تمدن را می‌توان علم، امنیت، تعاون و همکاری، عدالت، خردورزی، تعامل با دیگر کشورها و… دانست که این مسائل در قران کریم و روایات بسیار مورد تاکید بوده‌اند.
انصاری ادامه داد: اسلام را می‌توان یک دین تمدن ساز دانست. مهم‌ترین عنصری هم که می‌توان در ساخت تمدن اسلامی مهم دانست علم است. پیامبر اکرم و قران کریم هم در حوزه جغرافیایی تاکید کرده‌اند و هم بر روی وجوه علمی و البته بین انسان‌های عالم و جاهل تفاوت قائل شده‌اند. تکلیف دانایان و نادانان هم روشن است چرا که پیامبر گرامی اسلام جغرافیا و مشقت راه را هم تعیین فرمودند.
سابقه وجود تمدن در کشورهای اسلامی دارای تولید اندیشه و فکر بیشتر از مللی است که نمی‌توانند تولید اندیشه و علم کنند. نظامات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنر و سنن اخلاقی کریمانه از جمله ویژگی‌هایی بوده است که در کشورهای اسلامی وجود داشت و انان توانستند به کمک این‌ها در کمترین زمان اندلس تا چین را حوزه جغرافیایی تمدن خود کنند. تمدنی هم که چیزی فراتر از گستره جغرافیایی را پیدا کرده است به طور حتم دشمنانی را هم خواهد داشت.
از دید دشمنان تمدن اسلامی باید جلوی این تمدن گرفته شود. در گذشته جنگ‌های صلیبی و یا حمله مغول‌ها و یا حمله به حکومت عثمانی برای از بین بردن این تمدن را می‌توان از جمله فعالیت‌های انان دانست.
امروز هم در قرن بیستم تمرکز ها برای از بین بردن این تمدن بیشتر شده است. آن‌‌ها معتقدند دین افیون جامعه است. نخست‌وزیر انگلستان «بلاد استون» با اشاره به قران کریم گفته بود با وجود این کتاب هیچ گاه نمی‌توانیم بر تمدن اسلامی مسلط شویم. علت این حرف این است که تمدن اسلامی چند سر و گردن از تمدن پوشالی غربی بالاتر است. اسلام بود که علم را بدان جا منتقل کرد.
انصاری تاکید کرد: این حرکت دیروز بود در جهت از بین بردن تمدن اسلامی، امروز هم عناصری حتی در داخل جامعه اسلامی برای نابودی ان وجود دارند. حرکت داعشی در منطقه و یا ایجاد فاجعه منا توسط سعودی ها از جمله همین اقداماتی است که توسط برخی کشورهای به ظاهر اسلامی کنترل می‌شود.
هدف این‌ها معرفی روحیات مسلمانان با روحیات ضد تمدنی است که بگویند اینها با شمشیر سر می‌زنند و انسان‌ها را می‌سوزانند ولی منابع اسلامی و روایات و احادیث همه روحیات تمدنی است و تاکید بر عناصر تشکیل دهنده تمدن دارند.
امروز ما نیاز به تمدن نوین اسلامی داریم که راهکار ان این است که شاخص‌های تمدنی قران مجید را بازشناسی کنیم که تمدن اسلامی را از سایر تمدن‌ها متمایز می سازد.

اسلام ده‌ها قرن تمدن خود را به اثبات رسانده است
در ادامه توجهی دبیر علمی این همایش با بیان این که لازم بود سال‌ها قبل چنین همایشی برگزار می‌شد، گفت: این تاخیر را به فال نیک می‌گیریم چرا که با سه مناسبت بزرگ «روز مباهله»، «نزول ایه ولایت» و «نزول ایه تطهیر» همزمان شده است. اسلام ده‌ها قرن تمدن خود را به اثبات رسانده است. تمدن نوین اسلامی در عرض تمدن اسلامی نیست بلکه در طول آن است. دلیل آن هم این است که ممکن است تمدن تغییر کند اما نمی‌میرد. آن چه می‌میرد کالبد و ساختار‌هاست. آنچه از فرمایشات رهبری معظم در این مورد بر می‌آید این است که شرایط فراهم شده ایجاد یک تمدن اسلامی را نوید می‌دهد.
توجهی افزود: ایشان در سال ۹۰ در بیست و دومین سالگرد ارتحال امام راحل فرمودند: «پایه‌های نظام را امام اینجور مستحکم کرد. هم از لحاظ حقوقی، هم از لحاظ سیاسی، هم از لحاظ فعالیت اجتماعی، هم از لحاظ پیشرفت‌های علمی، امام یک قاعده‌ محکم و مستحکمی را به وجود آورد که بر اساس این قاعده میشود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد.»
هم چنین در اجلاس بیداری اسلامی سال ۹۰ فرمودند: «پدیده شگرفی است که اگر سالم بماند قادر به سر بر اوردن خواهد بود.
ایشان هم چنین سال ۸۱ در دیدار جمعی از نخبگان علمی فرمودند ما باید امروز در صدد ساختن تمدن نوین خویش باشیم و باور کنیم می‌شود است این کار محقق شود. ایشان زمان تحقق ان را هم ۵۰ سال دیگر عنوان کرده اند.
توجهی در ادامه با اشاره با محور های همایش محور اول را چیستی ویژگی‌ها و ابعاد این تمدن، محور دوم چرایی و علت ضرورت این تمدن و محور سوم چگونگی و روش‌ها و برایند‌ها دانست و گفت: مدت ارسال مقالات تا تیر ماه بود که البته بعدا تا مرداد تمدید شد و در این مدت بیش از ۱۸۰ چکیده ارسال شد که از این تعداد ۳۹ مورد تایید نشد که عمدتا به سبقه تاریخی پرداخته بودند. ۱۴۱ چکیده بعضا با اصلاحات مورد تایید قرار گرفتند. مقالاتی هم که در نهایت در زمان معین به دست ما رسید، ۲۶مورد در محور چیستی، ۱۴مورد در محور چرایی و ۴۰ مورد در محور چگونگی بود. نهایتا ۴۴ مقاله پذیرفته شد. در قسمت چیستی ۱۴ مقاله در قسمت چرایی ۴ مقاله و در قسمت چگونگی ۲۶ مقاله هایی بودند که برگزیده شدند.

 

منبع : ایکنا

 

انتهای پیام/

کد خبر : 10880
تاريخ ثبت خبر : 18 مهر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 12:06
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)