| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان:


پیاده روی اربعین متکی به هیچ هژمونی سیاسی نیست

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، با اشاره به ابعاد و ظرفیت های پیاده روی اربعین اظهار کرد: این همایش عظیم متکی به هیچ هژمونی سیاسی نیست و کاملا مردمی شکل گرفته است و برای همین هم تا این حد اثرگذاری و استحکام دارد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام روح الله حزیراوی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در مورد تاثیر پیاده روی اربعین بر سبک زندگی شیعیان، گفت: در این رابطه روایتی از امام حسن عسگری(ع) وجود دارد که بر مبنای آن حضرت(ع)، زیارت اربعین را به عنوان یکی از نشانه های شیعه نام برده اند.

وی ادامه داد: مفهوم قابل برداشت از روایت امام حسن عسگری(ع) آن است که شیعه باید در بستر زمانی خاصی با امام خود مجددا بیعت کند و اربعین نماد بیعت با امام در فرهنگ شیعی محسوب می شود.

حزیراوی در مورد ابعاد تمدن ساز پیاده روی اربعین گفت: البته اگر بخواهیم تحلیل دقیق تری نسبت به تمدن سازی داشته باشیم باید به این موضوع فکر کنیم که ما برای تمدن و یک جریان بین المللی که قرار است در عصر ظهور محقق شود باید چه زیرساخت هایی را فراهم کنیم.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تصریح کرد: وعده خدا حق است و کسی شک ندارد که حضرت حجت(عج) ظهور می کند و پیروان همه ادیان به ظهور اعتقاد دارند به ویژه مسلمانان و خاصه شیعیان. لذا ما موظف هستیم برای تحقق وعده های الهی، دین خدا را یاری کنیم. کاری که شیعه در راستای ایجاد یک راهکار برای شکل گیری یک بزرگراه تمدنی می تواند انجام دهد این است که آن مفهوم بنیادین که به عنوان علامت شیعه شناخته می شود را به یاری بطلبد و در این همایش عظیم شرکت کند.

پیاده روی اربعین ظرفیت تمدنی دارد

حزیراوی تاکید: علاوه بر آن از مفهوم بنیادین تشکیل حکومت امام عصر(عج) در عراق و زیارت اربعین می توانیم این مفهوم را استخراج کنیم که پیاده روی اربعین ظرفیت تمدنی دارد، چراکه حضور جمعی از شیعیان در این همایش به همراه پیروان سایر ادیان و مذاهب و رهسپار شدن به سوی سرزمینی که قرار است حضرت مهدی موعود(عج) در آن حکومت کند همگی بیانگر تمرین برای درک یک حکومت جهانی و تمدنی است.

وی با اشاره به لوازم تمدن سازی گفت: یکی از شاخصه های تمدن سازی، مردمی بودن است، این اتفاق دقیقا در جریان پیاده روی اربعین رخ می دهد چراکه کار شدیدا مردمی است و اصلا رویکرد حکومتی و دولتی را آنجا مشاهده نمی کنیم. در واقع حجم خدماتی که مردم ارائه می کنند به گونه ای است که اگر دهها دولت مثل دولت عراق جمع می شدند تا این برنامه را سامان داده و پذیرایی کنند، نمی توانستند به این راحتی ها موفق شوند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تصریح کرد: لذا از حیث تمدنی آنجا یک ظرفیتی در حالی شکل گیری است که اصلا متکی به هژمونی سیاسی و قدرت نبوده و مردمی است و اگر دولت ها دخالت می کنند نهایتا در حد یک کمک است.

وی ادامه داد: چندی قبل در حضور جمعی از دانشجویان  که می خواستند همایش ارزیابی سالانه برنامه اربعین را برگزار کنند عنوان کردم اگر قرار باشد که پیاده روی اربعین را بررسی کنیم باید علاوه بر حضور میلیونی شیعیان، حضور پیروان سایر مذاهب و حتی ادیان دیگر را نیز بررسی کنیم.

حزیراوی گفت: اگر بخواهیم حرکت اربعین را به زمان حکومت حضرت ولی عصر(عج) شبیه سازی کنیم، اکنون کل زواری که می آیند حدودا سی میلیون نفر هستند اما بعد از ظهور حضرت حجت(عج) طبق روایات، کوفه مقر حکومت است و آن زمان اگر همه شیعیان و بلکه همه مسلمانان تصمیم بگیرند که به دیدار امام خود بیایند حقیقتا چه ظرفیتی نیاز داریم و باید چه خدماتی را از مردم عراق انتظار داشته باشید؟

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان افزود: با این تفاسیر کار نکرده و ظرفیت فعال نشده زیادی داریم که باید مردم عراق و نیز دیگران به توانایی های لازم در این زمینه برسند. اکنون ظرفیت پاسخگویی برای ۳۰ میلیون نفر وجود دارد اما باید برای زمانی برنامه داشته باشیم که در تمام طول سال جمعیتی میلیاردی در کربلا و نجف حضور می یابند.

بیعت با امام(ع) از شاهراه عزاداری

وی با بیان اینکه در جریان پیاده روی اربعین با دو مقوله عزاداری و بیعت با امام(ع) مواجهیم، تصریح کرد: به نظر می رسد که مقوله عزاداری در عاشورا بسیار مورد توجه باشد یعنی اقامه عزای امام حسین(ع)  و تبیین ابعاد قیام حضرت(ع) و مسئله بیعت در اربعین که اگر بخواهیم تحلیل فلسفی از جایگاه اربعین در فرهنگ شیعی داشته باشیم این می شود که نفس حضور در این پیاده روی چه عزاداری اتفاق بیفتد و چه نیفتد، بیعت با امام معصوم (ع) است.

حزیراوی ادامه داد: اما برای اینکه زیارت و این پیاده روی کامل تر و جذاب تر برگزار شود طبیعتا وظایف دیگری داریم، ما شهدا را داریم، موظف هستیم که یاد شهدای راه اباعبدالله الحسین(ع) را در این سفر زنده نگاه داریم. هزاران هزار عراقی در طول این جنگ هایی که به عراق تحمیل شده است به شهادت رسیدند، بچه های بسیجی و حشدالشعبی و جوانانی که شبیه رزمندگان ما بودند شهدای مدافع حرم که روز به روز به آمارشان اضافه می شود.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در پایان خاطرنشان کرد: مساله وحدت میان مکاتب و گروه های مختلف و طیف های مختلف سیاسی و فکری و کشورهای مختلف مسلمان جزو موضوعاتی است که باید به آن توجه کنیم. مساله ولایت فقیه، مساله مرجعیت از جمله مسایلی است که در این همایش باید مطرح شود، اکنون در کشور عراق مرجعیت حرف آخر را می زند و در ایران ولایت فقیه این جایگاه را دارد. لذا لازم است این مهم در این همایش مورد توجه واقع و برایش نمادسازی شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 55969
تاريخ ثبت خبر : 17 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:16
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)