| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمد سادات‌منصوری در گفتگو با طلیعه:


پیاده‌روی میلیونی اربعین قدرت اسلام را به رخ جهانیان می‌کشد

مسئول مرکز مشاوره و پاسخگویی به سوالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی درباره حضور جمعیت زیاد در پیاده روی ارتبعین گفت: در نگاه جهانی، چند میلیون انسان با وجود خطرات چنین حرکتی را انجام می دهند که این نشان دهنده قدرت شیعه و اسلام است و آن را به رخ جهانیان می کشد و نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیه، حجت الاسلام والمسلمین محمدسادات منصوری مسئول مرکز مشاوره و پاسخگویی به سوالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی درباره پیاده روی اربعین که طی سال های اخیر فراگیر شده و مشتاقان زیادی جذب آن شدند، گفت: راهپیمایی اربعین تعظیم شعائر الهی است. خداوند در قرآن ما را مکلف به بزرگداشت شعائر الهی کرده است و البته زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده سنت جاریه و حسنه ای بوده که به دوران ائمه اطهار علیهم السلام بازمی گردد و از همان دوران شیعیان به این روش به زیارت می رفتند.

وی افزود: سفارش زیادی به زیارت اربعین در روایات شده و تا اندازه ای به این زیارت عطف نظر شده که نشان ایمان دانسته شده است. زیارت امام حسین(ع) در اربعین نشان می دهد که این کار دارای برجستگی است و در فرهنگ شیعه جایگاه رفیعی دارد.

در کنار این مراسم رفتارهای بی نظیری بین شیعیان میزبان و شیعیان مهمان مشاهده می شود میزبانی در حد اعلاء خود را نشان می دهد. عده ای حتی با یک قرص نان و حداقل های خود از زائران بدون هیچ چشم داشتی پذیرایی می کنند

وی یادآور شد: هر چقدر مردم بیشتری به این کار توجه کنند به شعائر الهی تعظیم می کنند و مسلم است که راهپیمایی ده هزار نفر با راهپیمایی ده میلیونی دارای جلوه های متفاوتی می شود. در سالهای اخیر به دلایل مختلف با وجود تهدید زائران اربعین، شیعیان نشان داده اند که این تهدیدات خللی در اراده و تصمیم آنها نداشته و ذوق زیارت بارگاه امام حسین(ع) مانع از هرگونه سستی در پیر و جوان و بزرگ و کوچک می شود چراکه این سنتی بسیار بزرگ و عظیم است.

وی اضافه کرد: در نگاه جهانی چند میلیون انسان با وجود خطرات چنین حرکتی را انجام می دهند که این نشان دهنده قدرت شیعه و اسلام است و آن را به رخ جهانیان می کشد و نشان می دهد اگر پای اصول تشیع در میان باشد و محور مهم آن شهادت سیدالشهداء باشد، مردم تا چه اندازه حضور پیدا می کنند و جانفشانی می کنند.

سادات منصوری بیان کرد: در کنار این مراسم رفتارهای بی نظیری بین شیعیان میزبان و شیعیان مهمان مشاهده می شود. میزبانی در حد اعلاء خود را نشان می دهد. عده ای حتی با یک قرص نان و حداقل های خود از زائران بدون هیچ چشم داشتی پذیرایی می کنند. چنین رفتارهایی را در هیچ کجای دنیا و در هیچ مذهبی سراغ نداریم.

وی تصریح کرد: چنین فضایی هرگز جای خودنمایی های سیاسی و تجاری نیست. متاسفانه شاهدیم که در این زمان عده ای به دنبال القا و بیان تفکرات خاص خود هستند اما این فضا چنین مسائلی را برنمی تابد. پیاده روی محلی برای خودنمایی نیست بلکه جای پاگذاشتن بر روی هوای نفس و فراموشی خود و توجه به آستان سیدالشهداء است. 

 سادات منصوری درباره پیوند جریان پیاده روی اربعین با نشانه های ظهور امام زمان (عج) که گاهی مطرح می شود، گفت: من در بیان اینکه چنین حرکتی یکی از نشانه های ظهور است بسیار احتیاط می کنم. اینکه هر واقعه ای که اتفاق می افتد را به ظهور امام نسبت بدهیم نمی تواند با روایات ما سازگار نیست و اهل بیت ما را هم از چنین اقداماتی برحذر داشته اند.

وی ادامه داد: نشانه های قطعی ظهور در روایات مختلف بیان شده که هنوز هیچ کدام از آنها به وقوع نپیوسته است. از این مسائل هم هر کس تعبیری برای خود می کند و اگر ما حضور مردم در راهپیمایی را به معنای وجود سربازان امام زمان (عج) برای قیام معنی کنیم، چیزی جز برداشت های شخصی نیست.

سادات منصوری بیان کرد: هر زمان که خداوند صلاح بداند و امام عصر(عج) ظهور کنند دوستداران اهل بیت پیامبر چه شیعه و سنی و چه کسانی که در راهپیمایی شرکت کرده اند، در زیر پرچم عدالت گرد هم می آیند. لذا با توجه به متون دینی و روایات ما، هر حرکتی را نشانه ظهور دانستن، درست نیست.

مسئول مرکز مشاوره و پاسخگویی به سوالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: بعد از انقلاب در بسیاری از مواقع مسائل مختلف را به نشانه های ظهور تعبیر کرده اند. البته شیعه باید منتظر ظهور باشد اما نباید برای آن تعیین وقت کرد.

وی در جواب این سوال که چگونه می توان از فرصت اربعین برای اتحاد مومنین در برابر استکبار استفاده کرد، گفت: ما با جمعیتی سروکار داریم که در زیر سایه حکومت های مختلف زندگی کرده اند و تفکرات سیاسی مختلفی دارند و تنها نقطه مشترک در بین این افراد محبت سیدالشهداء است. غیر از این اگر شیعه پاکستانی و افغانستانی و ایرانی و عراقی و … را در کنار یکدیگر بگذارید شاید هیچ گونه اشتراک سیاسی و اعتقادی دیگری نداشته باشند.

وی افزود: بعضی از این افراد شاید معتقد باشند که تا زمان ظهور امام زمان(عج) نباید حکومت دیگری ایجاد کنند و شاید عده ای اعتقاد به ولایت فقیه نداشته باشند و بعضی هم اصطلاح استکبار جهانی را نپذیرند. در بین روشنفکران ما که شیعه و متدین هم هستند چنین سخنانی بیان می شود.

سادات منصوری بیان کرد: با این اوصاف و دگرگونی اعتقادات، اگر حرکتی انجام بگیرد شاید باعث ایجاد تفرقه شود و جمع ۱۰ میلیونی را به دو میلیون تقلیل دهد و پراکنده کند. خاصیت این جمعیت این است که با همین ساختار و شکل باشد و در آن تغییری ایجاد نکنیم و نظرات و دیدگاه های مان را به این جمعیت تحمیل نکنیم و احساس نکنیم که ما بهتر از آنها می فهمیم و باید طرز تفکر آنها را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: چنین رفتارهایی باعث ایجاد تفرقه و مشکل می کند و هر گروه نسبت به گروه دیگر موضع مخالف اتخاذ می کند. باید این حرکت شبیه به مراسم حج که مسلمانان از نقاط مختلف در آنجا حضور می یابند و و مناسک خود را به جا می آورند، انجام شود.

وی در پایان مهم ترین وظیفه تشکل های مختلف و گروه ها را خدمت به زائران عنوان کرد و گفت: باید همه افراد و تشکل ها سعی کنند این مراسم باشکوه تر انجام شود.این تشکل ها می توانند انقلابی یا غیر انقلابی باشند. این وظیفه مهم و بزرگی است که هر فرد باید در انجام آن بکوشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 55824
تاريخ ثبت خبر : 18 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:01
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)