| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

خدامراد سلیمیان:


پویش مهدوی و فرهنگ انتظار اهتمام به فضایل انسانی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: قطعا در این حکومت، زمینه برای پایبندی انسان ها با انتخاب و اختیار خودشان، به فضایل انسانی وجود دارد و اساس این حکومت نیز بر رعایت تقوای الهی و فضایل اخلاقی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، در کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» براساس بیانات مقام معظم رهبری آمده است؛ «نزدیک شدن به امام زمان(عج)؛ نه نزدیک شدن در مکان هست و نه نزدیک شدن به زمان. شما که می خواهید به ظهور امام زمان نزدیک بشوید، ظهور امام زمان(عج) یک تاریخ معینی ندارد که صد سال دیگر مثلا، یا پنجاه سال دیگر، تا ما بگوییم که از این پنجاه سال، یک سال و دو سال و سه سالش را گذراندیم، چهل و شش سال و چهل و هفت سال دیگر باقی مانده؛ نه. از لحاظ مکان هم نیست که ما بگوییم ما از اینجا حرکت می کنیم به طرف مثلا شرق یا غرب عالم، یا شمال یا جنوب عالم تا ببینیم که ولی عصر کجاست و به او برسیم؛ نه. نزدیک شدن ما به امام زمان(عج) یک نزدیک شدن معنوی است، یعنی شما در هر زمانی تا پنج سال دیگر، تا ده سال دیگر، تا صد سال دیگر که بتوانید کیفیت و کمیت جامعه اسلامی را افزایش بدهید، امام زمان صلوات الله علیه ظهور خواهد کرد.

اگر بتوانید در درون خود جامعه تان – همان جامعه انقلابی – تقوا و فضیلت و اخلاق و دینداری و زهد و نزدیکی معنوی به خدا را در خود و دیگران تامین کنید، پایه و قاعده ظهور ولی عصر صلوات الله و سلامه علیه را مستحکم تر کردید و هرچه بتوانید از لحاظ کمیت و مقدار، تعداد مسلمانان مومن و مخلص را افزایش بدهید، باز به امام زمان(عج) و زمان ظهور ولی عصر نزدیک تر شدید. پس ما می توانیم قدم به قدم جامعه ی خود و زمان و تاریخ خود را به تاریخ ظهور ولی عصر صلوات الله و سلامه علیه نزدیک کنیم.» برای واکاوی این بیانات و تشریح راه نزدیک شدن به امام زمان(عج) و وظایف منتظران ظهور از ابعاد رفتاری و عبادی گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، کارشناس مهدویت و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفتگویی داشته ایم که در پی می خوانید:

حکومت امام زمان(عج) فضیلت محور است

حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به اینکه حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) به عنوان بشارتی که در همه ادیان الهی به آن تاکید شده است، حکومتی فضیلت محور است، اظهار کرد: قطعا در این حکومت، زمینه برای پایبندی انسان ها با انتخاب و اختیار خودشان، به فضایل انسانی وجود دارد و اساس این حکومت نیز بر رعایت تقوای الهی و فضایل اخلاقی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه براساس آیات قرآن متصف بودن به فضایل اخلاقی در حکومت پیامبر(ص) جزء مهمترین ویژگی ها بوده است، تصریح کرد: خداوند درباره ایشان می فرماید که جمیع صفات و فضایل انسانی در وجود ایشان وجود دارد و پیامبر(ص) نیز می فرمایند؛ «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» بنابراین با توجه به اینکه حکومت جهانی مهدی موعود(عج)، نمود جامع و کامل حکومت اسلامی براساس قرآن، سنت و روایات معصومین(ع) است، تمام فضایل اخلاقی در آن بروز و ظهور خواهد داشت.

سلیمیان ادامه داد: کسانی که منتظر برپایی چنین حکومتی هستند تا در آن نقش ایفا کنند و به یاری امام زمان(عج) بشتابند یا حتی انسانی معمولی در آن عصر و حکومت جهانی باشند، قطعا باید تا حد ممکن به فضایل انسانی و ویژگی های اخلاقی مورد نظر دینی، متصف باشند، یعنی منتظر چنین حکومتی باید خود را تا حد امکان، به ویژگی های آن حکومت نزدیک کند زیرا نمی توان حکومتی را دوست داشت و حضور در آن آرزوی ما باشد اما برخلاف ویژگی های آن عمل و زندگی کنیم.

این کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه هم در بیانات معصومین(ع) و هم در بیانات بزرگان دین مطرح شده است که یک منتظر واقعی باید به صفات بالا و والای اخلاقی متصف باشد، تصریح کرد: این فرد منتظر در زمان ظهور امام زمان(عج)، هماهنگی میان رفتارش با جامعه و حکومت آرمانی مهدی موعود(عج) وجود خواهد داشت.

شرط حضور فعال و موثر در حکومت مهدوی

وی با بیان اینکه متصف بودن به فضایل اخلاقی توسط منتظران از سوی معصومین (ع) نیز مکررا تاکید شده است، افزود: یک منتظر واقعی باید صفات پسندیده را در خود تقویت کند، اخلاق پسندیده را در خود به وجود آورد و اخلاق و رفتار ناشایست را از خود دور کند تا بتواند در حکومت موعود، حضوری فعال و موثر داشته باشد.

پایبندی به فضایل اخلاقی راهی برای کسب توفیقات دوران ظهور

سلیمیان اضافه کرد: یک منتظر اگر متصف به این ویژگی ها بشود اما زمان ظهور امام زمان(عج) را درک نکند و قبل از آن از دنیا برود، خداوند براساس روایات، میان این فرد و افرادی که در محضر امام(عج) حاضر می شوند، تفاوتی قائل نمی شود یعنی هر فردی به میزان پایبندی اش به فضایل و خصوصیات آن حکومت موعود، در جامعه مهدوی قرار دارد البته این به معنای انکار فیض و توفیق بسیار بالای حضور در محضر امام زمان(عج) و حکومت مهدوی نیست.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: نهایت هدف خداوند از برپایی حکومت امام زمان(عج) که حکومت صالحان است، اجرای دستورات، دوری از محرمات و عمل به فضایل اخلاقی و انسانی به بهترین وجه ممکن است و اگر امروز به هر میزان، به این ویژگی ها نزدیک شدیم، همان اندازه در عصر ظهور قرار گرفته ایم البته فیض حضور در محضر امام زمان(عج)، قابل قیاس نیست.

ضرورت کادرسازی برای حکومت جهانی امام زمان(عج)

وی در پاسخ به اینکه یک منتظر ظهور برای کادرسازی برای حکومت جهانی و موعود در باب ترویج این فضایل اخلاقی در جوامع چه وظایفی دارد، ابراز کرد: در تمام دستورات دینی حتی در آن زمان که مخاطب خداوند، رسول اکرم(ص) است، مشخصاً برخلاف برخی دیدگاه ها، خود شخص مدنظر نیست، در بسیاری از آیات که خطاب به پیامبر(ص) یا مومنان است، تاکید بر دیگرسازی شده است.

سلیمیان با اشاره به اینکه در آیان قرآن به پیامبر(ص) بارها اعلام شده است؛ «وَاَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الاَقرَبینَ وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤمِنینَ»، تصریح کرد: خداوند در این آیات علاوه بر تاکید بر خود سازی، بر دیگرسازی و جامعه سازی هم تاکید کرده اند، بنابراین انسان بعد از ورود و پیشرفت در مرحله خودسازی، باید دیگر سازی را هم در دستور کار قرار دهد و دست دیگران را نیز بگیرد.

امر به معروف و نهی از منکر لازمه کادرسازی برای امام زمان(عج)

این کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه در هیچ دین و آیینی همچون اسلام به امر به معروف و نهی از منکر سفارش نشده است، گفت: این به معنای آن است که برای تداوم خودسازی باید شرایط لازم در جامعه مهیا باشد بنابراین همواره تاکید شده است که انسان های جامعه اسلامی مثل سواران کشتی هستند و نباید نسبت به اخلال در این جریان، بی تفاوت باشند و نمی شود فردی اعلام کند که در گوشه ای از کشتی نشسته ام و مالک آن هستم و بنای تخریب آن را دارم.

وی اضافه کرد: کمال انسان ها در یک جامعه، هم افزایی نسبت به کمال دیگران دارد، یعنی در جامعه ای که همه انسان ها به سمت و سوی فضایل اخلاقی حرکت کنند، تاثیر خاص خود را خواهد داشت لذا در روایات داریم که در کنار توجه به خود، به رواج فضایل اخلاقی در جامعه هم باید توجه کرد.

سلیمیان با اشاره به اینکه حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) براساس مساعدت بسیاری از انسان ها شکل خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: تحقق این حکومت و اهداف حضرت(عج) با تعداد محدودی از یاران و افراد در هیچ روایتی نقل شده است بلکه پذیرش همگانی و حرکت همه انسان ها در مسیر ایشان مورد تاکید بوده است.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: اگر به نشر و ترویج فضایل اخلاقی در جامعه توجه نداشته باشیم، ممکن است ما نیز در جامعه بی پروا نسبت به فضایل اخلاقی، غرق و مستهلک شویم بنابراین همواره توصیه شده است که انسان ها در کنار خودسازی، کمک به کادرسازی و دیگرسازی هم داشته باشند و اساساً کار پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) نیز همین بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 40278
تاريخ ثبت خبر : 11 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:45
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)