| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


پوزیتیویسم و رویگردانی بعضی از فیزیک‌دانان برجسته قرن بیستم از آن

مهدی گلشنی، استاد فیزیک و فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف و مرتضی خطیری یانه سری، استادیار پژوهشکده فیزیک، پژوهشگاه دانش های بنیادی مقاله ای با عنوان «پوزیتیویسم و روی‌گردانی بعضی از فیزیک‌دانان برجسته قرن بیستم از آن» در شماره دوم از سال هفتم مجله فلسفه علم نگاشته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مهدی گلشنی، استاد فیزیک و فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف و مرتضی خطیری یانه سری، استادیار پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش های بنیادی مقاله ای با عنوان «پوزیتیویسم و رویگردانی بعضی از فیزیک‌دانان برجسته قرن بیستم از آن» در شماره دوم از سال هفتم مجله فلسفه علم نگاشته اند که در ادامه چکیده آن از نظر می گذرد:

چکیده:

بینش اکثر دانشمندان نیمه اول قرن بیستم بر مدار تجربه گرایی بود. آن ها برای تجربه ها و پدیده های مشاهده پذیر اهمیت بسیاری قائل بودند و تنها معیار معتبر برای آنها مشاهده پذیری کمیات بود.
اگر چه این نگاه موجب پیشرفت هایی در قرن بیستم شد، اما اشکالات و ایرادات آن باعث شد که برخی از طرفداران این مکتب نیز به نقد آن بپردازند و از آن روی گردان شوند.
در این مقاله دیدگاه های بعضی از فیزیکدانان برجسته معاصر، که خود روزی از طرفداران این مکتب بودند و سپس از آن روی گردان شدند، بررسی می شود.
همچنین نظرات برخی از فیزیک دانان بزرگی را که در همان ایام پرشور رشد این مکتب، نکات مهم نقد آمیزی را در ارتباط با آن گوشزد نمودند، متذکر شده ایم و دلایل تغییر نگاه فیزیک‌دانان موافق پوزیتیویسم را بر اساس معیارهای مستقن منطلقی و استدلال های فلسفی بیان کرده ایم.
در انتها به نظرات بعضی از فیزیکدانان برجسته اخیر که با پوزیتیویسم مخالفت کرده اند و یا به خاطر پرهیز از خداباوری سراغ پوزیتیویسم رفته اند، می پردازیم.

علاقه مندان می توانند کل این مقاله را اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 67727
تاريخ ثبت خبر : 23 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:24
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)