| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

پنجشنبه 30 خرداد؛


پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود

در راستای برگزاری نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی، پنجشنبه ۳۰ خرداد، پنجمین نشست با موضوع علوم سیاسی اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش  پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه، عطاء الله رفیعی آتانی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با اشاره به برگزاری نشست علوم سیاسی اسلامی گفت: در راستای برگزاری نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی، پنجشنبه ۳۰ خرداد، پنجمین نشست با موضوع علوم سیاسی اسلامی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این نشست، اساتید برجسته رشته علوم سیاسی حضور دارند. دبیری علمی جلسه به عهده حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی است و اساتیدی همچون علیرضا صدرا، موسی نجفی، مهدی ابوطالبی، محسن رضوانی، سید محمدرضا مرندی، جلال درخشه، سید صادق حقیقت، سید ابراهیم برزگر و دیگر اساتید این حوزه حضور دارند.

وی با اشاره به نشست‌های برگزار شده قبلی گفت: چهار نشست با موضوعات ماهیت علم دینی، فلسفه اسلامی و علوم انسانی، اقتصاد اسلامی و روانشناسی اسلامی برگزار شدند و پنجمین نشست به موضوع علوم سیاسی اختصاص پیدا می‌کند.

رفیعی آتانی درباره جزییات برگزاری این نشست علمی یک روزه بیان کرد: این نشست روز پنج شنبه ۳۰ خردادماه از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ به صورت پیوسته در شهر مشهد برگزار می‌شود. در این جلسه ۲۵ نفر از اساتید برجسته رشته علوم سیاسی اسلامی که در این حوزه دارای اثر هستند، حضور دارند.

وی تصریح کرد: در این جلسه ۱۲ مقاله ارائه می‌شود و در هر ارائه ۲۰ دقیقه برای ارائه کننده و ۲۰ دقیقه برای پاسخگویی به حاضران فرصت داده می‌شود.

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: مقاله‌های ارائه شده در مجموعه مقالات کنگره علوم انسانی اسلامی و متن مکتوب نشست در نشریه صدرا منتشر می‌شود.

رفیعی آتانی تصریح کرد: تبادل آخرین دستاوردهای علمی در حوزه علوم سیاسی اسلامی و آگاهی از موضوعات و مطالب این حوزه و ارائه آنها از اهداف کلی این نشست در نظر گرفته شده است تا آگاهی از جایگاه و سطح رشته مورد نظر حاصل شود.

تبادل آخرین دستاوردهای علمی در حوزه علوم سیاسی اسلامی و آگاهی از موضوعات و مطالب این حوزه و ارائه آنها از اهداف کلی این نشست در نظر گرفته شده است تا آگاهی از جایگاه و سطح رشته مورد نظر حاصل شود.

وی با اشاره به نشست‌های آتی اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته سه نشست با موضوعات جامعه شناسی اسلامی، مدیریت اسلامی و تمدن نوین اسلامی تا انتهای سال جاری برگزار خواهد شد.

  ضرورت توجه جدی به دولت سازی

حجت الاسلام نجف لک زایی دبیر علمی پنجمین نشست تخصصی اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی هم با اشاره به برگزاری این نشست گفت: کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی به دنبال تحقق بومی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی، سلسله نشست‌ها و جلساتی را با حضور اساتید منتخب این حوزه برگزار می‌کند.

وی افزود: عالی‌ترین مباحث درباره علوم انسانی اسلامی در کنگره مطرح می‌شود اما از دو سال قبل جلساتی با موضوعات مختلف علوم انسانی اسلامی با حضور اساتید منتخب برگزار شد تا آخرین وضعیت رشته‌های تخصصی مشخص گردد و کنگره علوم انسانی اسلامی با آمادگی بیشتری برگزار شود.

لک زایی با اشاره به برگزاری نشست علوم سیاسی اسلامی که در مشهد برگزار می‌شود، گفت: پنجمین نشست به موضوع علوم سیاسی با رویکرد دولت سازی در ایران تعلق گرفته که در آن ۲۵ نفر از اساتید این حوزه از دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف گرد هم می‌آیند تا این موضوع را از منظرهای مختلف بررسی کنند.

لک زایی درباره مقاله‌هایی که در این نشست ارائه می‌شوند، گفت: مقالات با سه رویکرد فلسفه سیاسی دولت سازی، رویکرد فقه سیاسی و رویکرد جامعه شناسی سیاسی طبقه بندی شده‌اند و ۱۲ مقاله با این سه رویکرد ارائه می‌شوند که توسط اساتید نقد و بررسی می‌شوند.

موضوع اصلی علوم سیاسی، دولت است و بر این اساس از دانشمندان این حوزه انتظار می‌رود به بحث درباره دولت سازی بپردازند و آن را در کانون توجه قرار دهند.

رییس کمیسیون علوم سیاسی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم و در فرایند پنج گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی، مرحله سوم را به استقرار دولت اسلامی در ایران اختصاص داده بودند. موضوع اصلی علوم سیاسی، دولت است و بر این اساس از دانشمندان این حوزه انتظار می‌رود به بحث درباره دولت سازی بپردازند و آن را در کانون توجه قرار دهند.

وی در پایان تصریح کرد: نشست علوم سیاسی با رویکرد دولت سازی در ایران، پیش نشست کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در کمیسیون علوم سیاسی است تا بتوانیم برای کنگره با آمادگی زیاد حضور پیدا کنیم و توجه اساتید علوم سیاسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به دولت سازی در ایران با رویکرد اسلامی جلب کنیم.

انتهای پیام/.

کد خبر : 79175
تاريخ ثبت خبر : 28 خرداد 1398
ساعت بارگزاری خبر : 12:47
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)