| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز:


پذیرش اصل کرامت، حقوق و حرمت انسان را احیا می‌کند

علی محمد حسین زاده گفت: همه انسان ها در کرامت یکسان‌اند و این اصل در میان آدمیان منشأ حق و هم تکلیف است. با پذیرش اصل کرامت ذاتی انسان، باید پاسدار حقوق و حرمت انسان بود. از این روی در میدان زیست اجتماعی نمی‏ توان ظلم و ستم به دیگران را روا دانست.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، علی محمد حسین زاده، استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه انسان صرف نظر از عوارض و متغیرهایی نظیر رنگ، نژاد، جنسیت، زبان، دین و مذهب از کرامت ذاتی برخوردار است، اظهار کرد: کرامت ذاتی، نقش مهمی در مباحث امروزین حقوق بشر ایفا می کند، برطبق منشور سازمان ملل و اعلامیه جهانی حقوق بشر به رسمیت شناختن کرامت ذاتی و حقوق غیر قابل انتقال همه اعضای بشریت، مبنای آزادی، عدالت و صلح در جهان است.

وی ادامه داد: در متون دینی، کرامت موهبتی الهی و مخصوص آدمیان است و هیچ موجود زمینی دیگری به این شرافت توصیف نشده است: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً»؛( ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا (بر مرکب های راهوار) حمل کردیم و از انواع روزی های پاکیزه به آنان بخشیدیم و آنها را بر بسیاری  از موجوداتی که خلق کرده ایم، برتری دادیم).

این پژوهشگر تصریح کرد: البته این نوع کرامت، که به مقام انسانیت باز می گردد، کرامت ذاتی و غیر اختیاری است که همه انسان ها در آن مساوی و یکسان‌اند. این نوع کرامت در آدمیان هم منشأ حق و هم تکلیف است. یعنی  انسانی که از حق کرامت بهره مند است، نه تنها دیگران وظیفه دارند کرامت او را پاس بدارند و مورد تبعیض، ستم و توهین قرار نگیرد، خود او نیز موظف به حفظ کرامت خویشتن است و اجازه ندارد، گوهر گرانبهای کرامت خود را ارزان بفروشد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه قرآن کریم، همه نیروهای نهفته در وجود انسان، مقتضی کرامت ذاتی اوست، افزود: تا زمانی که انسان در مسیر کمال حرکت کند از حق کرامت، برخوردار است. اما انسانی که درصدد طغیان و هواپرستی بر آید و توانایی خود را در مسیر انحراف به کار بگیرد، مستحق سرزنش و کیفر است.

حسین زاده گفت: به همین دلیل عملکرد فرعون و فرعونیان که مردم را به دو گروه ممتاز و غیر ممتاز تقسیم کردند و اصل کرامت عام و شامل انسانی را نادیده گرفتند در قرآن کریم مذمت شده است : إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طائِفَهً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ یَسْتَحْیی‏ نِساءَهُمْ إِنَّهُ کانَ مِنَ الْمُفْسِدینَ  ؛ فرعون در زمین برتری جویی کرد، و اهل آن را به گروهای مختلفی تقسیم نمود ؛ گروه‏هایی را به ضعف و ناتوانی می‏کشاند پسرانشان را سر می برید و زنانشان را (برای کنیزی و خدمت) زنده نگه می‏داشت ، او به یقین از مفسدان بود.

استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: افزون بر این کرامت ذاتی، نوع دیگری از کرامت انسانی در آیات الهی به چشم می خورد و آن کرامت غیر ذاتی و اختیاری است. این کرامت عبارت است از شرف و ارزشی که با کوشش و خواست خود انسان حاصل می‌شود : إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ  ؛ همانا گرامی‌ترین شما پیش خداوند پرهیزکارترین شماست. بر اساس این آیه کریمه، نوعی از کرامت با تقوا و پرهیزکاری حاصل می‌شود که انسان‌ها در ارتباط با این کرامت یکسان نیستند، بلکه متفاوت‌اند، زیرا هر چه پرهیزکاری آنان بیشتر باشد کرامتشان نیز بیشتر خواهد بود.

حسین زاده اظهار کرد:بنابراین با پذیرش اصل کرامت ذاتی انسان، باید پاسدار حقوق و حرمت  انسان بود. از این روی در میدان زیست اجتماعی نمی‏توان ظلم و ستم به دیگران را روا دانست.

وی ادامه داد: در سخن گرانمایه امیرالمومنین(علیه السلام) در نامه ای که به مالک اشتر آمده است : لاَ تَکُونَنَّ عَلَیْهِمْ سَبُعاً ضَارِیاً تَغْتَنِمُ أَکْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَکَ فِی اَلدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی اَلْخَلْقِ  ؛ چونان حیوانى درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شمارى، زیرا آنان دو گروهند یا همکیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش اند.

انتهای پیام/

کد خبر : 72032
تاريخ ثبت خبر : 25 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:39
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)