| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

فایل pdf مقاله؛


پایگاه فلسفی امام خمینی(ره) در کتاب کشف اسرار

مبنای فلسفی مورد بحث در مقاله کنونی، نحوه ارتباط نفس و بدن در حکمت متعالیه است که امام خمینی(ره) در آثار فلسفی خویش به آن پرداخته است. بر اساس این قاعده، نفس علیرغم تعیین کنندگی و برتری، از خود بدن پدید می آید و به آن وابسته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر نجمه کیخا استادیار گروه علوم و اندیشه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی مقاله «پایگاه فلسفی امام خمینی (ره) در کتاب کشف اسرار» را به نگارش درآورده است.

در چکیده این مقاله آمده است:

مدعای اصلی مقاله حاضر این است که امام خمینی در کتاب کشف اسرار از پایگاهی فلسفی برخوردار است و پرسش­های مطرح شده از سوی نویسنده کتاب اسرار هزار ساله را بر مبنای فلسفه خویش پاسخ داده است. مبنای فلسفی مورد بحث در مقاله کنونی، نحوه ارتباط نفس و بدن در حکمت متعالیه است که امام خمینی در آثار فلسفی خویش به آن پرداخته است. بر اساس این قاعده، نفس علیرغم تعیین کنندگی و برتری، از خود بدن پدید می آید و به آن وابسته است.

این ارتباط در اندیشه امام خمینی به ارتباط میان شریعت و سیاست تعمیم داده شده است. سیاست نیازمند شریعت و شریعت نیز محتاج سیاست است. براساس این مبنا می ­توان توضیح داد که چرا امام خمینی به رغم جائر دانستن حکومت­ های عصر غیبت، از همکاری با حکومت موجود دفاع می­ کند؟ چرا ایشان معتقد به حکومت اسلامی است؟ چرا معتقد است که مردم باید برای ایجاد حکومت اسلامی اقدام کنند؟ اما شاید یکی از مهم­ترین فواید بررسی مبانی فلسفی امام خمینی در برهه زمانی دهه بیست شمسی این باشد که مواضع عملی و نظری ایشان نه فقط بر اساس جو سیاسی و اجتماعی و فکری حاکم بلکه منبعث از مبانی فکری وی تحلیل می­ گردد.

متن کامل مقاله اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 68268
تاريخ ثبت خبر : 31 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:21
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)