| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

نگاهی به کتاب «اهداف حکومت اسلامی»؛


پاسخ به سؤالات اساسی درباره حکومت اسلامی

کتاب «اهداف حکومت اسلامی» توانسته است به سؤالات اساسی درباره حکومت اسلامی پاسخ بگوید.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، کتاب «اهداف حکومت اسلامی» که مسعود کریمی بیرانوند آن را تالیف کرده در نظر دارد عناوین اصلی اهداف حکومت اسلامی را از میان خیل اهداف و ارزش‌های اجتماعی و سیاسی اسلام بازشناسد.

این کتاب در واقع پایان‌نامه کریمی بیرانوند است اما با توجه به توضیحات مولف در پیشگفتار کتاب به نظر می‌رسد تفاوت‌هایی با پایان‌نامه او دارد. از این حیث به نظر می‌رسد این کتاب تکمیل شده پایان‌نامه او باشد که این نشان از وجود جای کار در چنین موضوعی دارد. موضوعی که بعد از ارائه پایان‌نامه، مولف را مجاب کرده دوباره به آن سو کشیده شود و پایان‌نامه را تکمیل کند.

آنچه مرا واداشت که کتابی تحت عنوان «اهداف حکومت اسلامی» به چاپ رسانم، دلایل متعددی دارد: نخست اینکه در متن پایان‌نامه به خاطر محدودیت‌های آموزشی و قالب‌های دانشگاهی مجبور بودم بسیاری از یافته‌های علمی خود را کنار گذاشته و در عوض برخی گزاره‌های کم‌اهمیت و تکراری دیگر را جایگزین آن کنم.

این کتاب در بخش نخست به بررسی و تشخیص اهداف شکل‌گیری حکومت اسلامی در قالب رویکردهای تحلیل عقلی و رویکردهای تحلیل شرعی می‌پردازد و در ادامه در موضوع تنطیم اهداف حکومت اسلامی وارد و ویژگی‌های اهداف حکومت اسلامی را با تفکیک موضوعی عدالت و امنیت، عدالت و آزادی، عدالت و رفاه و عدالت و تربیت مورد بررسی قرار می‌دهد.

این کتاب همچنین در تشریح اهداف حکومت اسلامی به مساله آزادی و کرامت انسانی، آزادی عقیده، آزادی بیان، آزادی رفتار، آزادی سیاسی، نظم و امنیت، قانونگذاری، قضاوت، استقلال سیاسی،  آمادگی دفاعی و جهاد، مالکیت، مبادله، تولید و توزیع و مصرف، تعدیل     ثروت، عدالت اجتماعی، تربیت معنوی، ارتباط با خدا، ارتباط اجتماعی و… توجه نشان داده است.

 

نویسنده در بخشی از مقدمه می‌نویسد: در مقابل جریان افراط و تفریط‌گر، امام خمینی(ره) و پیروان مکتب فکری ایشان، علاوه بر قائل شدن به یکسری اهداف خاص برای حکومت اسلامی، سایر اهداف حکومتی را با رویکردی متفاوت و متاثر از اهداف خاص تفسیر کرده که این به نوبه خود در وضع و اجرای قوانین و سیاست‌های حکومت موثر بوده است.

از نکاتی که در مورد این کتاب باید به آن اشاره کرد ارجاعات بسیار در متن کتاب است. مولف برای تمام موارد که ذکر می‌کند به منابع ارجاع می‌دهد و از این حیث خواننده می‌داند با اثری روبرو است که مستند به منابع علمی است. بهره‌گیری از منابع دینی مانند آیات قرآن و روایات منسوب به معصومین(ع) از دیگر نکاتی است که در این کتاب توجه برانگیز است.

فصل چهارم به تشریح اهداف حکومت اسلامی پرداخته و مصادیقی را برای آن بیان کرده و هرکدام را با توجه به آموزه‌های اسلامی تشریح کرده و ذهن خواننده را نسبت به مصادیق روشن کرده است. از این حیث این کتاب توانسته به سوالات اساسی در زمینه حکومت اسلامی پاسخ بگوید.

کتاب «اهداف حکومت اسلامی» که مسعود کریمی بیرانوند آن را تالیف کرده از سوی دفتر نشر معارف با قیمت ۹هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر : 50482
تاريخ ثبت خبر : 9 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:37
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)