| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


ویژگی‌های حکومت مهدوی

در جامعه آرمانی مهدوی، هیچ گونه رکود و سستی وجود ندارد و همواره افراد پویا و بالنده در تمامی عرصه های اجتماعی ظاهر می شوند. این نوع نگرش انسان را به تلاش و کوشش، برای رسیدن به ایده آلهای خود رهنمون می سازد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام علی امینی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادداشتی با عنوان ویژگی های حکومت مهدوی نگاشته که در ادامه می‌آید:

قیام و حکومت حضرت مهدی(عج) فلسفه بزرگ اجتماعی اسلامی و این آرمان بزرگ، الهام‌بخش ایده و راهگشا به سوی آینده است. به عبارتی آرمان شهری که می توان در حکومت حضرت مهدی (عج) ترسیم کرد، هف نهایی آن سعادت واقعی انسانهاست و خداوند در قرآن کریم به صالحان وعده خلافت آنها را در زمین داده است: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ…: خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده می دهد که قطعا آنان را حکمرانان روی زمین خواهد کرد. همان گونه که به پیشینیان آنها خلاف روی زمین را بخشیده است… .» در این مجال ویژگی‌های حکومت مطلوب مهدوی مورد بررسی قرار گرفته است.

در حکومت مطلوب مهدوی ظهور امام، تحقق بخشیدن به آرمانها و ایده آلهای متعالی ـ تاریخی انسان است. ایده آل و مدینه فاضله موعود اسلام در مقطع ظهور امام تحقق می یابد؛ جامعه ای مبتنی بر  قسط، یعنی عالی ترین مرحله عدالت اجتماعی در گرو ظهور امام است. در این مجال ویژگی‌های حک در جامعه آرمانی مهدوی هرچیز در  نهایت کمال مطلوب خویش قرار دارد؛ مدینه فاضله  ای که در آن تمامی فضائل انسانی و ارزشهای والای بشری، تحقیق می یابد ـ در این جامعه  نه شر وفساد، لازمه لاینفک طبیعت بشراست و نه جبر تمدن فاجعه خودکشی دسته جمعی را پیش خواهد آورد، آینده روشن و سعادتمند که در آن شر و فساد از بین خواهد رفت  در انتظار بشریت است. در چنین جامعه‌ای هدف نهایی انسان که رسیدن به قرب الهی است محقق خواهد شد و انسان به نهایت کمال خود یعنی عبودیت و بندگی دست می یابد.

برقراری دین توحیدی

توحید در حکومت حضرت مهدی(عج)، محور هم گرایی در حوزه داخلی و خارجی نظام مهدوی است و دین اسلام، تنها دین حاکم بر جهان خواهد بود و همان گونه که دین از سیاست جداناپذیر است، سیاست و حکومت در خدمت دین و اهداف متعالی آن است و اسلام آئین مطلق و برتر و متعالی در نزد جهانیان پذیرفته می شود.

از طرفی یکی از عوامل مهم وحدت، وحدت دین و مذهب است که می تواند مافوق همه اختلافها باشد و نژادها و زبان‌ها و ملیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون را در خود گرد آورد و از آنها جامعه واحدی بسازد. به همین دلیل یکی از برنامه های اساسی حکومت حضرت مهدی(عج) برقراری دین توحیدی در سراسر جهان است، البته این دین توحیدی اجباری نیست؛ به علاوه روش و سنت پیامبر، چنان که مطابق قرآن هم بیان شده است بر اجبار نبود: «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ …» لذا اسم، اهل کتاب را به عنوان یک اقلیت سالم پذیرفته و از آنها تا زمانی که دست به تحرکاتی نزنند حمایت کرده است. بنابراین با توجه به اینکه در دوران حکومت حضرت مهدی(عج) همه گونه وسایل پیشرفته ارتباط جمعی در اختیار وی و یارانش می باشد، به خوبی می توان پیش بینی کرد که اسلام با تبلیغ منطقی و پیگیراز طرف اکثریت قاطع مردم جهان پذیرفته خواهد شد و وحدت ادیان از طریق اسلام پیشرو و عملی می گردد.

برخی از روایاتی که به این بحث اشاره کرده اند عبارتند از:

امام صادق(ع) می فرمایند: قائم همه دین را در همه عالم آشکار می سازد.» امام محمدباقر می‌فرمایند: حکومتهای باطل نابود می گردد، حکومتش شرق و غرب را فرا می گیرد و دین خدا به وسیله قائم(ع) زنده می گردد و بدعتها و باطلها نابود می شوند.» امام کاظم(ع) نیز در این زمینه می فرمایند: در تمام نقاط مشرق و مغرب کسی باقی نمی ماند جز آنکه معتقد به یکتایی خداست.»

پیشرفت علم و تکنولوژی

علم و دانش، نقش مهمی در رشد و تکامل انسانها دارد و بسیاری از مشکلات سر راه تکامل را رفع می کند.  در حکومت حضرت مهدی(عج) پیشرفت علوم در تمامی زمینه ها حاصل می شود. امام صادق(ع) در این باره می فرمایند: علم دانش ۲۷ حرف است، تمام آنچه پیامبران الهی برای مردم آوردند دو حرف بیش نبود و مردم تاکنون جز آن دو حرف را نشناخته اند. هنگامی که قائم ما قیام کند ۲۵ حرف دیگر را آشکار می سازد و در میان مردم منتشر می کند و دو حرف دیگر را به آن ضمیمه می کند تا ۲۷ حرف کامل و منتشر گردد.»

این حدیث به روشنی جهش فوق العاده علمی عصر انقلاب حضرت مهدی(عج) را مشخص می سازد که تحولی به میزان بیش از ۱۲ برابر، نسبت به تمام علوم و دانشهایی که در عصر همه پیامبران راستینبه بشریت اعطا شد، پیش می آید و درهای همه رشته ها و شاخه های علوم مفید و سازنده به روی انسانها گشوده می شود و راهی را که بشر طی هزاران سال پیموده به میزان ۱۲ برابر در دوران کوتاهی می پیماید، بنابراین در روزگار آن حضرت، دانش پیشرفتی شگفت انگیز خواهد داشت.

در روایتی از امام باقر(ع) نقل شده است: «اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد، فجمع بها عقولهم و کملت بها احلامه: هنگامی که قائم ما قیام کند دستش را بر سرهای بندگان قرار می دهد و بدین وسیله عقول بندگان را جمع می کند و خردهای آنها را به کمال می رساند.»

با توجه به روایاتی که خبر از پیشرفت علوم و وسایل ارتباطی در زمان حکومت حضرت مهدی می دهند، می توان گفت پیشرفت این علوم در آن زمان در نهایت کمال خود می باشد و مردم در آن عصر در بهترین شرایط زندگی خواهند کرد و جهانی متمدن و در نهایت قدرت و شکوفایی خواهند داشت.

فرق بنیادین و اساسی حکومت حضرت مهدی(عج) با جهان کنونی در عصر ما در این است که در روزگار ما پیشرفت علم و صنعت باعث سقوط فرهنگ و اخلاق جامعه بشری است و هرچه انسانها از نظر دانش پیشرفت کنند، از انسانیت بیشتر فاصله می گیرند و به فساد و تباهی و کشتار روی می آورند؛ ولی در روزگار حکومت حضرت مهدی(عج) این شرایط درست برعکس شرایط کنونی است و بشر در عین اینکه به بالاترین رشد علمی و صنعتی می رسد به همان اندازه به تعالی اخلاقی و کمال انسانی نزدیک می گردد و علم و صنعت و تمدن را برای پرورش فضائل اخلاقی و رسیدن به هدف آفرینش خود به کار می برد و هر چه بیشتر به معرفت و شناخت خدا دست می یابد.

امام صادق(ع) پیرامون چگونگی ارتباط در روزگار حکومت حضرت مهدی(عج) می فرمایند: در روزگار حضرت قائم، مومن در مشرق زمین برادرش را که در مغرب زمین است می بیند، همچنین مؤمنی که در مغرب است، برادرش را که در مشرق است مشاهده می کند.»

خوش بینی و نشاط

در حکومت حضرت مهدی(عج) آینده برای تمامی بشر در اوج سعادت، امید و نشاط خواهد بود و تمامی کمبودها، دردها، نقصها و تباهی ها از بین خواهد رفت و جهان با پیروزی نیروهای حق بر باطل به نفع مستضعفان و محرومان جامعه خواهد بود و ظالمان و ستمگرن در آن جایگاهی ندارند. در آن زمان تمامی انسانها با امید به آینده پرنشاط و پرتحرک به زندگی خود ادامه خواهند داد و برای آینده خود تلاش می کنند.

طبق بیان شهید مطهری، این اندیشه بیش از هر چیز مشتمل بر عنصر خوش بینی نسبت به جریان کلی نظام طبیعت و نیز تکامل تاریخ و اطمینان به آینده و طرد عنصر بدبینی نسبت به پایان کار بشر است که طبق بسیاری از نظریه ها و فرضیه ها فوق العاده تاریک و ابتر است.

جامعه ای که آینده خود را روشن و سعادت بخش ترسیم می کند، زنده و پویا به حیات خویش ادامه می دهد. افراد چنین جامعه ای، آینده را به گونه ای مجسم می نمایند که در آن بشر به حد کمال خود رسیده و زمام اداره جهان را به دست توانای امام معصوم می بیند که از هرگونه خطا و اشتباه و خودخواهی و غرض ورزی منزه و در امان است، لذا شیعیان از موهبت بزرگ امیدواری برخوردارند و در همین عصر تاریک، عصر درخشان حکومت توحید را در ذهن خویش مجسم نموده و در انتظارش به سر می برند و خودشان را برای چنین انقلابی جهانی آماده می سازند.

پویایی و تحرک

در جامعه آرمانی مهدوی، هیچ گونه رکود و سستی وجود ندارد و همواره افراد پویا و بالنده در تمامی عرصه های اجتماعی ظاهر می شوند. این نوع نگرش انسان را به تلاش و کوشش، برای رسیدن به ایده آلهای خود رهنمون می سازد. در واقع جامعه ای که به آینده اعتقاد دارد و بر آن باور است که عصری به دور از نقصها و متفاوت با وضع موجود و برابر با مدینه فاضله فراخواهد رسید، می تواند زندگی امروز خود را هم، براساس همان مدل کامل سامان دهد و به بیان دیگر او الگویی از وضع مطلوب دارد و همواره موقعیت و منزلت خود را با آن می سنجد.

مسئله انتظار حکومت حق و عدالت مهدی و قیام مصلح جهانی در واقع مرکب از دو عنصر است: عنصر نفی و عنصر اثبات. عنصر نفی همان بیگانگی با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهتر بودن، است… که سرچشمه دو رشته اعمال دامنه‌دار خواهد شد. این دو رشته اعمال عبارتند از: ترک هر گونه همکاری و هماهنگی با عوامل ظلم و فساد و مبارزه و درگیری با آنها از یک سو و خودسازی و خودیاری و جلب آمادگی های جسمی و روحی و مادی و معنوی برای شکل گرفتن آن حکومت واحد جهانی و مردمی از سوی دیگر. هر دو عنصر کاملا سازنده و عامل تحرک و آگاهی و بیداری است.

انتهای پیام/

کد خبر : 67023
تاريخ ثبت خبر : 12 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:35
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)