| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

مهدی گلشنی مطرح کرد:


وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها و کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌درستی منعکس نمی‌شود

مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: وضعیت فرهنگی کشور و دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به درستی منعکس نمی‌شود و در بعضی از دانشگاه ها مسئولان طبق خواسته خودشان عمل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، در ۱۹ آذرماه سال ۱۳۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد. این شورا مسئولیت گسترش فرهنگ اسلامی و مبارزه با نفوذ فرهنگ غربی را به عهده داشته و دارد. طی سالهای گذشته نقدهای مختلفی به عملکرد شورا شده که در بعضی موارد به موضوعات اصیل فرهنگی نپرداخته است. این مرکز باید به بتواند به قرارگاه فرهنگی کشور تبدیل شود اما تاکنون این گونه نبوده است. این شورا نقش مهمی در بهبود وضعیت امروز دانشگاه ها و مراکز علمی باید ایفا کند اما در این مقوله هم با انتقادات زیادی روبروست. در همین رابطه مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالروز تشکیل این شورا گفت: من از وضعیت شورا رضایت ندارم زیرا اکنون دانشگاه ها دارای مسائل زیادی هستند. از نظر فرهنگی دانشگاه ها در وضعیت بدی به سر می برند و باید این معضل در شورا منعکس شود.

وی افزود: یک بار من درباره مسائل دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کردم اما اتفاقی نیوفتاد. باید برای صحت گفته های من گروهی را برای بررسی تعیین می کردند اما چنین کاری انجام نشد. وضعیت فرهنگی کشور و دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب به درستی منعکس نمی شود.

گلشنی تصریح کرد: باید چند بار در طول سال با اساتید نخبه و بی غرض و متعهد کشور و نه کسانی که اعتقادی به انقلاب و کشور ندارند در شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه ای برگزار شود و سخنان این اساتید شنیده شود و ناهنجاری های موجود، وضعیت ارتقا و جذب نیرو در دانشگاه و نوع برخورد با دانشجو بیان شود تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.

اکنون تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند اما جایی برای جذب آنها وجود ندارد. اهمیت زیادی به آثار غربی می شود اما به داشته های داخلی بی توجه هستند

این استاد دانشگاه بیان کرد: گاهی تصمیمات بسیار مهمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته می شود اما اجرایی نمی شود. در واقع رصد خوبی بر اجرای تصمیمات گرفته شده وجود ندارد. دانشگاه ها به حال خودشان واگذار شدند و در بعضی از دانشگاه ها مسئولان طبق خواسته خودشان عمل می کنند. در بعضی دیگر از دانشگاه ها افراد ضد انقلاب حضور دارند و دانشجویان مسلمان باید بسوزند و بسازند.

وی با اشاره به مشکلات فرهنگی در دانشگاه ها گفت: بسیاری از دانشجویان انگیزه کافی ندارند و در واقع با انگیزه وارد دانشگاه می شوند اما بدون انگیزه خارج می شوند زیرا رفتارهای مناسبی با آنها نمی شود و فقط محفوظاتی را می خوانند و آینده ای برای خودشان متصور نیستند.

وی اظهار کرد: اکنون تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، اما جایی برای جذب آنها وجود ندارد. اهمیت زیادی به آثار غربی می شود اما به داشته های داخلی بی توجه هستند. همه این مسائل دست به دست هم داده و دانشجویان دانشگاه ها را ناامید کرده است. ما به تحرک فرهنگی قوی نیازمند هستیم تا دانشگاه های بزرگ با نیروهای ضعیف پر نشود و علاوه بر کنکور دانشجویان پولی وارد نشوند. این مستلزم این است که دولت بیشتر از حالا به وضعیت دانشجویان توجه داشته باشد.

گلشنی با اشاره به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای کمک به وضعیت فعلی دانشگاه ها گفت: ابتدا شورا باید بداند مسائل دانشگاه ها چیست تا سپس به آنها رسیدگی شود. مشکلات و مسائل دانشگاه ها مطرح نمی شوند. الزام به دادن مقاله توسط دانشجویان یکی از مشکلات است. ما از این طریق نخبگان خود را از دست می دهیم. دانشجویی در یکی از دانشگاه ها داشتیم که ۱۴۰ مقاله داشت، اما این مقاله ها در چه مدت زمانی نوشته شده اند. افراد نخبه در این حد تولیدات ندارند. با این شیوه کارهای جدی و مهم انجام نمی شود بلکه کارهای درجه سه تولید می شود.

وی درباره روند تولید علوم انسانی اسلامی در دانشگاه ها گفت: من با مشاهده وضع موجود روند خوبی را نمی بینم. تصمیم گیری برای دانشگاه ها در وزارت علوم و تحقیقات و دیگر مراکز بیشتر توسط مهندسان انجام می شود. در دانشگاه صنعتی شریف برای گروه فلسفه علم که علمی میان علوم پایه و علوم انسانی است، شأنی قائل نیستند. با انواع و اقسام مشکلات در این دانشگاه روبرو هستیم و با تبعیض مواجهیم و جایی هم برای شکایت وجود ندارد.

گلشنی بیان کرد: ما نمی توانیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی شکایت کنیم زیرا جواب درستی نمی دهند. نامه های مختلفی نوشته شده و باید مرجع بی طرفی به آن رسیدگی کند. من در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارم اما باید تصمیم گیری های لازم انجام شود اما نمی دانم چرا دیگران سکوت می کنند و حمایت نمی کنند.

وی در پایان گفت: اعضای شورا یا حرف های من را رد کنند و یا از من دلیل و شاهد برای حرف هایم بخواهند. یا اینکه افرادی که به حرف های من اعتقادی ندارند در مناظره تلویزیونی شرکت کنند.   

انتهای پیام/

کد خبر : 57907
تاريخ ثبت خبر : 19 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:54
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)