| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یک استاد دانشگاه تبیین کرد:


وحدت حوزه و دانشگاه به معنای اضمحلال این دو نهاد نیست

یک استاد دانشگاه عنوان کرد: در عین اینکه باید وحدت حوزه و دانشگاه حفظ شود، استقلال این دو نهاد نیز باید برقرار باشد. در واقع وحدت به معنای اضمحلال نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از برنامه گفت‌و‌گوی فرهنگی رادیو گفت‌و‌گو با موضوع بایسته های وحدت حوزه و دانشگاه با حضور طاهره زرنگار، عضو هیئت علمی دانشگاه، مبلغ و مشاور دینی و تربیتی در دانشگاه و علی فراهانی، استاد دانشگاه روانه آنتن شد.

فراهانی در آغاز به اهمیت پیوند حوزه و دانشگاه از دیدگاه امام خمینی پرداخت و عنوان کرد :امام راحل بزرگترین نعمت انقلاب اسلامی را در پیوند حوزه و دانشگاه دانستند و عقیده داشتند اگردانشگاه ازحوزه و هردو از مردم جدا شوند نهضت انقلاب به نتیجه نمی رسد.

وی در خصوص ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه گفت : حداقل پنج تن از شهدای ما، شهید وحدت حوزه و دانشگاه هستند که از جمله آنها می توان شهیدان مطهری، مفتح، بهشتی و باهنر را نام برد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: استقلال کشور منوط به استقلال دانشگاه ها و فیضیه هاست و منظور امام از وحدت، اضمحلال نیست بلکه این دو نهاد باید به صورت دو کانون هم افزا و با هدف یکسان و کارکردهای متفاوت در کنار یکدیگر باشند.

فراهانی تصریح کرد : نمونه همفکری حوزه و نخبگان تحصیل کرده در تاریخ بسیار زیاد است.مانند همفکری سید جمال الدین اسدآبادی و میرزای شیرازی در جنبش تنباکو و مرحوم دهخدا و شیخ هادی در مشروطه.

در ادامه برنامه گفت‌و‌گوی فرهنگی رادیو گفت‌و‌گو طاهره زرنگار با بیان اینکه حوزه ها در جامعه اسلامی جایگاه والا و با ارزشی دارند، تاکید کرد: نقش حوزه ها در تربیت و حرکت جامعه اسلامی بسیار مهم و سرنوشت ساز است، همان طور که در طول تاریخ عالمان ما وظیفه هدایت جامعه را بر عهده داشته اند.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و پدید آمدن افق های تازه مسئولیت حوزه های علمیه بسیار سنگین تر و خطیرتر شد. مانند جهت دادن جامعه در برخورد با پدیده هایی چون داعش که از عملکردهای حساس این بخش بوده است.

 این استاد دانشگاه، دانشگاه را به عنوان محل کاوش در اندیشه های علمی معرفی کرد و گفت: رسالت دانشگاهیان سوق دادن جامعه به سوی مقاصد بلند فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. در واقع دانشگاهیان به عنوان روشنفکرانی که از افق بالا به جامعه نگاه می کنند می توانند در پیش برد جامعه به سوی رشد و تعالی نقش بسیار مهمی داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر : 58600
تاريخ ثبت خبر : 28 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:46
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)