| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

رئيس مركز فقهی ائمه اطهار(ع):


وحدت، پیش‌شرط تمدن نوین اسلامی/باید به سوی جهانی‌شدن دین برویم

لزوم اقامه دین و اجرای آن وظیفه اولیه انبیاء بوده است، امروز متاسفانه برخی معتقدند كه دین یك امر فردی است و ما نباید به دین دیگران كار داشته باشیم، اما این امری غلط است، زیرا اگر كسی در جامعه خلاف دین عمل كند باید او را ارشاد كرد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) صبح امروز یکشنبه، ۲۹ بهمن ماه در سمینار «وحدت، پیش شرط تمدن نوین اسلامی» که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه مطلبی در ذهن اسلام شناس ها یا فقها وجود دارد که آن هم این است، اسلام ناصح شرایط گذشته است و این یکسری آثار را ایجاد می کند، اظهار کرد: وقتی ما به قرآن مراجعه و نبوت پیامبر(ص) و سایر انبیاء را بررسی می کنیم، متوجه می شویم ادیان دیگر و اسلام منسوخ نمی شود.

وی ادامه داد: در واقع دین اسلام مصدق انجیل و تورات است و وقتی شما قرآن را می خوانید، می بینید قرآن بر صدق این ادیان هم صحه می گذارد، از منظر قرآن شرط مسلمانی این است که مسلمان بر آنچه که بر رسول خدا(ص) و سایر انبیاء نازل شده است، مومن باشد، در واقع مسلمان باید به آنچه پیامبران قبل از حضرت محمد(ص) گفتند، مومن باشند. 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار  تاکید کرد: نکته ای که در این میان مهم است اینکه اسلام جامع سایر ادیان است، امروز یکی از راه های رسیدن به کتب چون تورات و انجیل واقعی کتاب قرآن است، زیرا در این کتاب اشاراتی از داستان های این کتاب ها هم وجود دارد، وقتی برای یک فقیه شیعه روشن شود که در تورات و انجیل قانونی آمده است که منسوخ نشده باشد باید به آن نگاه کند. 

آیت الله فاضل لنکرانی یادآور شد: امروز در دانشگاه ها، مجلات و میان روشنفکران ها نباید تنها یک مسیر را برای رسیدن به حق معرفی کنند، امروز اگر کسی که بخواهد یهودی یا مسیحی واقعی باشد باید مسلمان باشد زیرا جامع تر از همه ادیان است، بنابر این، تمدن اسلامی نمی تواند مساله یهود و نصارا را نادیده بگیرد و باید با گفت و گو استدلال مسائل را حل کنیم، زیرا دین اسلام کامل تر از سایر ادیان است.

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین بحث ها در وحدت بین شیعه و سنی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که وظیفه همه انبیاء، اقامه دین در جهان است، لزوم اقامه دین و اجرای آن وظیفه اولیه انبیاء بوده است، امروز متاسفانه برخی معتقدند که دین یک امر فردی است و ما نباید به دین دیگران کار داشته باشیم و این یک امر غلط است، زیرا اگر کسی در جامعه خلاف دین عمل کند باید او را ارشاد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر شیعه و سنی اعلام کنند که ما وظیفه ای برای اعمال دین نداریم و حاکم جامعه باید این کار را انجام دهد دیگر چیزی برای اجرای تمدن نوین اسلامی نمی ماند، ابراز کرد:  یک مومن باید به دنبال اجرای دین باشد و اصول و جوهره دین را پیگیری کند، در واقع اقامه دین موضوع مهمی است که باید آن را اجرا کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اهمیت موضوع وحدت بیان کرد: در قرآن آمده است «خداوند رسول خود را برای هدایت مردم فرستاد و هدف این است که زمانی برسد که همه جوامع دین را بشناسند»، حال این همه انبیاء آمدند تا عده ای محدود دین را بشناسند یا خیر خداوند تمام انبیاء خود را فرستاد تا همه دنیا ادیان را بشناسند.

وی در ادامه بیان کرد: از محورهای اصلی تمدن نوین اسلامی و وحدت شیعه و سنی موضوع «مهدویت» است، ما انتظار داریم که علمای اهل سنت فکر کنند که این آیه شریف که توسط خداوند برای رسل فرستاده شده است آیه ای است که می فرماید: «دین برای همه جهان است.»

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام اضافه کرد: محور سوم موضوع ما «امر به معروف و نهی از منکر» است و یکی از ضرورت های امروز در بین شیعه و سنی همین موضوع است، گاه ما امر به معروف فردی داریم، در بخش دیگر امروز امت اسلامی به صورت جمعی همه را به امر به معروف و نهی از منکر دعوت کند، ما برای وحدت بین شیعه و سنی باید نسبت به مجموعه امور واقف در جهان امر به معروف و نهی از منکر کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: اگر امروز یک قدرت استبدادی می خواهد بیت المقدس را پایتخت یک رژیم جعلی قرار دهد، جامعه اسلامی وظیفه دارد که به عنوان بیان کننده نظرات اسلام وارد کار شود و مواضع خود را بیان کند.

وی در پایان گفت: یکی از مسائلی که امروز باید به آن توجه کنیم این است که ما باید به سوی جهانی شدن دین گام های موثری برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر : 62695
تاريخ ثبت خبر : 29 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:20
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)