| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


وجود وحدت بین طریقت، شریعت و حقیقت در دین اسلام

اسلام و آموزه‌های اسلامی به راحتی می‌تواند بین ابعاد معرفتی بصر، سمع و فؤاد با اخلاق، فقه و آیات و نشانه‌ها ارتباط منطقی برقرار نماید؛ به بیان دیگر در دین اسلام بین طریقت، شریعت و حقیقت وحدت وجود دارد و هیچ‌کدام دیگری را نفی یا تضعیف نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر حسینعلی رمضانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در یادداشت کوتاهی در مورد روابط چندوجهی ابواب معرفتی نوشت:

برخی از حقایق عالم هستی باید از مسیری دیگر توسط انسان‌ها درک شوند؛ مبنی بر اینکه هر چند علوم مادی ملموس، علوم مفهومی مسموع می باشند، اما علوم دیگری نیز وجود دارند که باید از طریق سلامت قلب به آن نائل شد. روش مورد تاکید در این خصوص روش اشراقی و سیر و سلوک میباشد که با رعایت فضایل و رذایل و تربیت نفس حاصل می شود و انسان قابل و لایق دریافت اسرار الهی و امور غیبی خواهد شد.

بنابراین باید بین اجزای معرفتی که خداوند متعال در وجود او به ودیعه نهاده است با حوزه های علمی، عقلی و عرفانی یک سنخیت منطقی یافت به نحوی که کلان سیستم هستی با محوریت انسان در ارتباط منطقی تعریف شود.

اسلام و آموزههای اسلامی به راحتی میتواند بین ابعاد معرفتی بصر، سمع و فؤاد با اخلاق، فقه و آیات و نشانهها ارتباط منطقی برقرار نماید؛ به بیان دیگر در دین اسلام بین طریقت، شریعت و حقیقت وحدت وجود دارد و هیچکدام دیگری را نفی یا تضعیف نمیکند.

در ضمن باید بیان داشت که محور بحث بر پایه انسان به عنوان فاعل شناسا بنیان نهاده شده است و باید جایگاه او را در حوزه معرفتشناسی و هستیشناسی و رسیدن به زوایای علم از دیدگاه اسلام اعم از آیات و روایات درک نمود.

کد خبر : 58545
تاريخ ثبت خبر : 28 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)