| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

نصرالله پژمانفر:


هیچ یک از شاخص‌های اعتقادی در نظامات اجتماعی لحاظ نمی‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هیچ یک از شاخصهای باوری و اعتقادی که باید در نظامات اجتماعی، خانوادگی و آموزشی ما وجود داشته باشد، مورد توجه قرار نمی گیرد، امروز یکی از مسایلی که به شکل جدی مورد غفلت واقع شده «نظام تربیتی» است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در رابطه با جایگاه و میزان توجه به موضوع مهدویت در برنامه ریزی های کلان فرهنگی کشور تصریح کرد: اگر بدون رودربایستی در این رابطه صحبت کنیم باید گفت نه تنها «مهدویت»، بلکه هیچ یک از شاخص های باوری و اعتقادی که باید در نظامات اجتماعی، خانوادگی و آموزشی ما وجود داشته باشد، مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی افزود: امروز یکی از مسایلی که به شکل جدی مورد غفلت واقع شده «نظام تربیتی» است. من زمانی در جامعه المصطفی(ص) به عنوان معاون فرهنگی تربیتی فعالیت می کردم آن زمان یک «نظام نامه تربیتی» تنظیم کردیم که قریب به ۱۷ تا ۱۸ ساحت تربیتی برای آن پیش بینی و استخراج شد از ساحت اخلاقی، ساحت عاطفی، ساحت زیست محیطی، اجتماعی، تربیت بدنی و… یعنی ما باید به همه ابعاد نیازهای گروه های مختلف اجتماع توجه کنیم که یک بخش آن نیز مهدویت و نظام فکری این ساحت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: اگر در روایات فرموده اند که «همه باید در زمان غیبت خود را برای ظهور آماده کنند» یعنی نظام فکری به سمت آمادگی باشد. مانند یک سرباز که همیشه اسلحه به دست، با لباس نظامی و پوتین به پا، آماده و منتظر دستور فرمانده است. یا آتش نشانی که هر لحظه آماده مأموریت است. نظام بشریت نیز باید این آمادگی برای ظهور را داشته باشد. اما این موضوع نیاز به یک «جریان فکری» دارد و این جریان فکری، نیازمند «برنامه ریزی» است.

حجت الاسلام پژمان فر در ادامه با اشاره به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در این رابطه گفت: برنامه ریزی در این عرصه، امروز اساسا مورد غفلت جدی واقع شده است. برنامه ریزی در این رابطه (به شکل مستقیم) به شورای عالی انقلاب فرهنگی مرتبط است که متولی این بحث است اما متاسفانه ورود جدی در این بحث نداشته است. وظیفه مجلس قانونگذاری است اما باید یک سیاستگذاری وجود داشته باشد که ما قانونی برای آن ایجاد کنیم. وقتی سیاستگذاری ها ایجاد نمی شود طبیعتا «قانون گذاری» و «اجرایی» نیز صورت نمی گیرد.

وی در رابطه با مشکل بودجه بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه به عنوان تنها سازمان رسمی که متولی برنامه ها و آموزش های مهدوی در سطح کشور است، تاکید کرد: من موضوعی را همین جا عنوان می کنم که این مسئله تنها مربوط به دولت فعلی نیست. اصولا دولت ها در مسایل خود، شدت و ضعف دارند اما همه آنها گویا مسایل فرهنگی را به شوخی گرفته اند و برای آنها جدی نیست. در هیچ یک از دولت ها مسایل فرهنگی به هیچ وجه در اولویت نبوده و نیست. بلکه نگاه در مسایل فرهنگی این است که اگر داشتیم می دهیم؛ اگر نداشتیم نمی دهیم. این تفکر اگر داشتیم در این موضوع سرمایه گذاری می کنیم و اگر نداشتیم سرمایه گذاری نمی کنیم، نتیجه اش همین وضعیتی است که امروز می بینیم.

حجت الاسلام پژمان فر تصریح کرد: اتفاقاتی که امروز در جامعه رقم می خورد که بعضاً ما نیز نگرانی هایی در رابطه با آن داریم، رصد می کنیم و آسیب های آن را گزارش می کنیم به صورت اتفاقی ایجاد نشده است. بلکه یک نظام برنامه ریزی پشت آنها وجود دارد که دیگران برنامه ریزی می کنند و ما تنها نتایج آن را مشاهده می کنیم. به عنوان مثال اگر در موضوع عفاف و حجاب ما با مشکلاتی در جامعه مواجه هستیم که روز به روز هم بیشتر می شود اینها اتفاقی نیست بلکه کاملا مرتبط با همان بی برنامگی ما در این عرصه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در نظام مهدویت امروز هجمه های زیادی وجود دارد؛ تردیدها و تشکیک های زیادی وجود دارد به شکلی که جوان ما در این فضای غبارآلود و بسیار مسموم نمی تواند خود را نجات دهد. ما در این رابطه احتیاج به برنامه ریزی داریم تا بتوانیم حداقل شبهات این عرصه را پاسخ دهیم. اما پاسخ دادن به شبهه نیز فقط در فضاهای علمی خلاصه نمی شود باید از فیلم استفاده کرد، از رمان بهره گرفت، از انواع ظرفیت هایی که می تواند در اجتماع، مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه عملا امروز در جامعه ما در فضای مهدویت رخ می دهد، صرفا حرکت های مردمی است که فراگیر هم نیست. اما هیچ قدم جدی ای در این زمینه برداشته نمی شود و این یک آسیب جدی است. جامعه ای که ما به دنبال آن هستیم یک جامعه توحیدی است. ولی آنچه که در جامعه ما، در سیستم اداری ما، در سیستم عزل و نصب ما، در سیستم امتیازدهی ما و…وجود دارد متاسفانه هیچ یک با جامعه توحیدی سازگار نیست.  

انتهای پیام/

کد خبر : 45031
تاريخ ثبت خبر : 2 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:37
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)