| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

انتشار شماره 170 خردنامه؛


«هولوکاست ایرانی»؛ ارمغان مدرنیته در تازه‌ترین شماره خردنامه

یکصد و هفتادمین شماره ماهنامه خردنامه با پرونده‌هایی همچون «هولوکاست ایرانی»، «منهای عدالت» و «دولت‌خواری لویاتان» منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، یکصد و هفتادمین شماره‌ خردنامه همشهری در این روزها بر روی کیوسک‌های روزنامه ‌فروشی قرار گرفت. این شماره از نشریه دارای بخش‌های متنوعی است شامل باشگاه نویسندگان، باشگاه ترجمه، گزارش خبری، مصاحبه ماه، پرونده‌های «هولوکاست ایرانی»، «منهای عدالت» و «دولت‌خواری لویاتان» است که خوانندگان فرزانه می‌توانند به مطالعه آن بپردازند.

 

 

بخش گزارش خبری این شماره از خردنامه به حاشیه‌ای بر مناظره‌ای که برگزار نشد و نمی‌شود اختصاص دارد؛ محمد مجتهد شبستری از دانش‌آموختگان حوزه علمیه قم در رشته‌های فلسفه و کلام اسلامی فقه و اصول و تفسیر است. وی به عنوان یکی از سردمداران جریان موسوم به روشنفکری دینی به حساب می‌آید. چندی پیش مجتهد شبستری طی نامه‌ای از اعلام آمادگی خود برای مناظره با مراجع تقلید خبر داده بود این درحالی است که شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی برای این مناظره اعلام آمادگی کرده بودند که شبستری دعوت هیچ یک از آنها را برای مناظره نپذیرفت.

در بخش باشگاه نویسندگان نیز مباحثی همچون چینش جدید برای تحقق دولت اسلامی؛ تحول در گفتمان‌های رایج با تکیه بر مکتب امام خمینی(ره)، ظرفیت‌های تحلیل انسان‌شناسانه یونگ برای ورود مفهوم «غیب» به داستان مدرن، انفعال در انقلاب؛‌بررسی دولت‌سازی در گستره بیداری اسلامی(مصر و تونس) به چشم می‌خورد.

در بخش باشگاه ترجمه نیز مصاحبه و یادداشت‌های در خور توجهی برای مخاطبان تهیه شده است. مصاحبه‌ای با «ویلیام بلوم» با عنوان الگوی دولت سازی آمریکایی، بررسی ایده دولت سازی غربی در گفت‌وگو با اریک رینگمار.

«مصاحبه ماه»از جمله بخش‌های خواندنی این شماره مجله  است. گفت‌وگو با هنرمند انقلابی؛‌ کارگردان «یتیم‌خانه ایران» ابوالقاسم طالبی درباره روایتی از راوی هلوکاست ایرانی و مرگ میلیون‌ها ایرانی در گذشته‌ای نه چندان دور است. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند بررسی ابعاد تاریخی قحطی بزرگ در گفت‌وگو با خسرو معتضد؛ حقیقتی در بوته‌ فراموشی، بررسی ابعاد مختلف فقه دولت در گفت‌وگو با احمد رهدار با عنوان اصول فقه دولت‌سازی را در شماره ۷۰ خردنامه بخوانند.

انتهای پیام/

کد خبر : 40593
تاريخ ثبت خبر : 14 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:49
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)