| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت تحلیلی انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم؛


هنوز برخی ابهامات نسبت به محتوای سند ۲۰۳۰ وجود دارد

هرچند برنامه آموزش ۲۰۳۰ از دستور کار اجرایی خارج شده، لکن به نظر می‌رسد هنوز برخی ابهامات و پرسش‌ها نسبت به محتوای آن و چرایی چنین مواجهه‌ای با آن مطرح است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم در واکنش به سند ۲۰۳۰ متنی را منتشر کرده است. در ادامه نامه این انجمن و نقدهای آن را در مورد سند ۲۰۳۰ می خوانید. بخشی از متن کامل یادداشت تحلیلی انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم در مورد سند ۲۰۳۰ در ادامه آمده است.

انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم که یکی از انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم و متشکل از حوزویان فارغ التحصیل رشته‌های علوم تربیتی می‌باشد، در راستای یکی از وظایف ذاتی خود مبنی بر رصد مسائل و جریان‌های علمی و عملی در حوزه تعلیم و تربیت، در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ و بعد از رونمایی برنامه آموزش ۲۰۳۰ در یکی از جلسات هیئت مدیره خود با حضور یکی از شخصیت های علمی آشنا به این برنامه، به بررسی و تجزیه و تحلیل آن پرداخت و در اردیبهشت سال ۹۶ نیز در نشستی علمی با حضور برخی اندیشمندان و کارشناسان، به بررسی این برنامه و تحلیل نقاط قوت و ضعف آن پرداخت. متأسفانه در این مدّت، در کنار موضع‌گیری‌های منطقی و صائب برخی صاحب‌نظران، گاهی برخی مطالب اغراق‌آمیز و شائبه برانگیز نیز درباره برنامه آموزش ۲۰۳۰ مطرح شده و برخی اقدامات نسنجیده نیز در این جهت روی داد که باعث مواجهه سیاسی با مسئله، به حاشیه رفتن ملاحظات و چالش‌های اساسیِ این برنامه و موضع‌گیری‌های انفعالی مدافعین آن گشت.

اکنون هرچند پس از اعلام نظرات صریح مقام معظم رهبری درباره‌ی برنامه آموزش ۲۰۳۰ و ضرورت بازتوجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر اساس آن، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، خارج شدن برنامه آموزش ۲۰۳۰ از دستور کار توسط برخی اعضای محترم هیئت دولت اعلام شده است، لکن به نظر می‌رسد هنوز حداقل از دو جهت، بررسی و تأمل درباره این مسئله مغتنم است:

(۱) هرچند برنامه آموزش ۲۰۳۰ از دستور کار اجرایی خارج شده، لکن به نظر می‌رسد هنوز برخی ابهامات و پرسش‌ها نسبت به محتوای آن و چرایی چنین مواجهه‌ای با آن مطرح است. در صورتی که این پرسش‌ها و ابهامات، پاسخ خود را به درستی نیابند، تکرار محتوای این برنامه به صورت‌هایی دیگر و در قالب‌های غیررسمی بعید نیست.

(۲) هرچند برنامه «آموزش ۲۰۳۰» از دستور کار خارج شده است، لکن این برنامه صرفاً ناظر به یک هدف از مجموع هفده هدف «دستور کار توسعه پایدار ۲۰۳۰» است و اجرایی سازی دیگر اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ همچنان در دستور کار قرار دارد. آن‌گونه که در گزارش ملّی داوطلبانه ایران در سال جاری (۲۰۱۷) در پایگاه اینترنتی توسعه پایدار سازمان ملل آمده است، «کمیته ملّی توسعه پایدار» هم‌اکنون در کشور مشغول هماهنگی و گزارش‌دهی تمامی اقدامات، سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با اجرای اهداف توسعه پایدار بوده و هر وزارتخانه، متولی یک یا چند هدف مرتبط با حوزه فعالیت خود شده است. با توجه به این وضعیت و با نظر به نقش محوری آموزش در تحقق توسعه پایدار ۲۰۳۰، قطعاً بررسی این اسناد و برنامه‌های مبتنی بر آنها باعث ارتقای آگاهی کارشناسان و مسئولین کشور نسبت به این برنامه و اتخاذ تدابیر هوشمندانه‌تر خواهد شد، همچنان‌که زمینه‌ی تأمل و گفتگوی بیشتر صاحب‌نظران درباره منطق کلان مواجهه با چنین برنامه‌ها و اسناد جهانی در آینده را فراهم خواهد نمود.

از این رو، یادداشت تحلیلی این انجمن به هدف آگاهی بخشی به عموم افراد جامعه، ایجاد زمینه تأمل و بررسی عمیق‌تر برای نخبگان و فرهیختگان و خیرخواهی نسبت به مسئولان محترم و یاری ایشان در جهت مدیریت عالمانه‌ترِ عرصه‌های اینچنینی، به بررسی برنامه آموزش ۲۰۳۰ و مسائل پیرامون آن می‌پردازد.

این یادداشت با در نظر داشتن ۴ اصل کلی، پس از ارائه توضیحاتی درباره برنامه آموزش ۲۰۳۰ و اسناد مرتبط با آن، مجموعه ملاحظات و تأملاتی را در قالب سه بخش «ملاحظات و ابهامات مرتبط با مبانی و ارزشهای اسلامی»، «ملاحظات و ابهامات مرتبط با حق حاکمیت و استقلال کشور» و «ملاحظات و ابهامات نظریِ کلّی» پیشِ رو نهاده و در پایان پیشنهاداتی جهت اصلاح وضعیت کنونی و پیش‌گیری نسبت به موقعیت‌های مشابه ارائه می‌نماید.


متن کتمل این یادداشت در اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 50008
تاريخ ثبت خبر : 1 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:00
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)