| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

در سومین نشست «جریان شناسی هنر انقلاب» مطرح شد؛؛


هنر انقلابی، مردمی، خودجوش و تعاملی است

مرتضی گودرزی دیباج منشأ و غایت هنر انقلاب را خدایی دانست که با انقلاب های مارکسیست،کاپیتالیست و... در دنیا متفاوت است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سومین نشست «جریان شناسی هنر انقلاب» با حضور مرتضی گودرزی دیباج استاد دانشگاه، محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ و مرتضی حیدری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

مرتضی گودرزی دیباج با اشاره به هنرهای تجسمی انقلاب گفت: وقتی در جامعه ای شورش، بی نظمی و انقلابی رخ می دهد که اساس آن روی نان است با تزریق چند صد هزار دلار قابل حل است، اما گاهی اوقات میل به تغییر دریک جامعه شگرف است و نیازهای فطری، درونی، اکتسابی، رهبری، خون و بحث رهبری کاریزماتیک امام خمینی(ره) وعزت باید وجود داشته باشد تا تغییر رخ دهد انقلاب ما این طور بود.

مرتضی گودرزی دیباج در ادامه افزود: در حوزه نمادها ارزش های انقلاب فقط از راه هنر امکان پذیر بود . هنر انقلاب رگه ای از نشانه های هنری است که در قالب فرم، فضا، موضوع برای ارتباط با مخاطب به رفتار هنری تبدیل شد. او منشاء و غایت هنر انقلاب را خدایی دانست که با انقلاب های مارکسیست، کاپیتالیست و… در دنیا متفاوت است.

دیباج تأکید کرد: هنر انقلاب به انقلاب و بنیان فکری و اعتقادی انقلاب که رهبر آن ترسیم می کند با توجه به آزادی خواهی ، توجه به توده های پابرهنه ، برابری منصفانه تلاش دارد. هنر انقلاب تنها به سال ۱۳۵۷ معطوف نیست و ابتدا با ادبیات، کاریکاتور،شعرخوانی، موسیقی و سینما و نمایش خود را نشان داد.

دیباج همچنین تاکید کرد: سال های ۴۸ و۴۷  به سال های سیاه معروف است که اختناق حاکم ، هنررا به هنر اعتراضی مبدل و همه چیز با اعجاز ، استعاره ، ایهام و غیرعلنی بسط پیدا می کرد. در آستانه پیروزی انقلاب یکی از ویژگی های بارز هنر مردمی بودن آن بود که  با عناصر قابل فهم و ساده با گرافیتی ها و گرافیک  به طور تک رنگ، دو رنگ و سه رنگ با طراحی پوستر انجام می گرفت.

گودرزی دیباج هنر انقلابی را مردمی، خودجوش و تعاملی دانست که هنرمند پاسخگوی مردم بود و «هنر دفاع مقدس» با تحریک، ایجاد تعهد، رجزخوانی، ایجاد تکلیف برای صحنه های نبرد و پشت صحنه های جنگ خدمت کرد و باید بدانیم هنوز جنگ تمام نشده هنرمند انقلاب باید با تعهد، ایمان، مطالعات سیاسی، عقیدتی و بروز رسانی اطلاعات همواره آماده دفاع باشد.

در ادامه مرتضی حیدری در خصوص «شکل گیری روند هنر انقلاب» گفت : کلمه هُنر به معنای فضل ، تقوا و آزادگی است و همواره هر کاری از هنر جنگ آوری، شمشیرزنی تا نقاشی  که در حدکمال برسد هنر گویند.

وی اولین شیوه هنر انقلاب را (رئالیسم) به شیوه استادی چون کمال الملک و سپس هنر به شکل سوسیال رئالیسم (بیان عاطفه، هیجان) با افشاگری چهره نظام شاهنشاهی که بیشتر به شیوه کاریکاتور عنوان کرد.

حیدری تصریح کرد: ای کاش کتاب ده سال با نقاشان انقلاب در این جلسه نقد و بررسی می شد. نقاشی های دیواری به شکل ساده با پیستوله های رنگی در انقلابی که  از قلب مردم نشات گرفته بود بر روی دیوار ها ترسیم می شد.

وی تاکید کرد: در هنر نقاشی نیازی نیست به جزییات پرداخته شود چراکه نقاش می تواند با کمک رنگ، ترکیب و اجرا چیزی را عین خودش ترسیم و یا با کمک تصویر ذهنی خود تصویری با مفهوم ، تاثیرگذار را جلوه گر سازد. او همچنین نقاشی معروفی ازکاظم چلیپا با عنوان« مادر شهید» را با پرسپکتیو رئالیته در کنار شهدای کربلا، لاله های قرمز که تداعی حضرت زینب و واقعه عاشوراست برای مخاطبان نقد و توصیف کرد.

مرتضی حیدری در بیان هنر انقلاب به نقش مادر، نقش زن، خانواده، حضور اجتماعی زنان ، تحولات اعتقادی، مذهبی، اجتماعی، حجاب، مقاوت، آزادگی، ارزش های انقلابی در آثار هنرمندان اشاره داشت  و با امیدواری  در استمرار سیر تحول نقاشی انقلاب و تحقیق و مطالعه و تاثیرگذاری کارجمعی هنرمندان و تاکید بر حمایت و ارزش گذاری مسئولین در این امر به سخنانش پایان داد.

نشست جریان شناسی هنر انقلاب با نقد و بررسی برخی آثار تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و پرسش وپاسخ حاضرین خاتمه یافت .

انتهای پیام/

کد خبر : 61954
تاريخ ثبت خبر : 18 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:22
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)