| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

خبر تکمیلی/


همایش ملی «فلسفه مضاف» برگزار می‌شود

به مناسبت روز جهانی فلسفه،‌ توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همایش ملی «فلسفه مضاف»با حضور و سخنرانی آیت‌الله سید حسن مصطفوی و آیت‌الله علی اکبر رشاد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همایش ملی «فلسفه مضاف» چهارشنبه ۱۷ آذر با حضور و سخنرانی آیت‌الله سید حسن مصطفوی و آیت‌الله علی اکبر رشاد، در محل سالن اجتماعات حوزه علمیه امام رضا(ع) واقع در سرچشمه تهران برگزار می شود.

حجت الاسلام  ابوالحسن غفاری دبیر علمی همایش ملی «فلسفه مضاف»، ضمن اعلام این خبر گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هر سال به مناسبت روز جهانی فلسفه اقدام به برگزاری این همایش می‌کند. همایش ملی «فلسفه مضاف» به همت گروه فلسفه پژوهشگاه با هدف شناساندن بیشتر «فلسفه مضاف» و نشان دادن نقش آن در تولید علوم انسانی – اسلامی و توسعه و بالندگی تفکر عقلی و اندیشه دینی در تهران برگزار می‌شود.

حجت الاسلام غفاری افزود: در راستای تحقق این اهداف سعی می شود مباحث و مسایل پیرامون «فلسفه مضاف» مانند حقیقت، هویت، اهمیت، ضرورت، کارکرد فلسفه‌های مضاف در تولید علوم انسانی، پیشینه، روش، اقسام فلسفه مضاف و دیگر مباحث مربوط به آن بررسی و تحلیل گردد.

وی همچنین تصریح کرد: هدف تبعی همایش نیز فرهنگ­سازی در خصوص تأثیر «فلسفه مضاف» بر تولید علوم انسانی میان جامعه علمی، نخبگان و اساتید کشور است.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه در بیان تاریخچه شکل‌گیری «فلسفه مضاف» گفت:‌ ورود اندیشمندان اسلامی به مساله فلسفه مضاف به‌طور آگاهانه به دو سه دهه اخیر باز می‌گردد، در فلسفه مضاف با روش کاملاً عقلانی و فرانگرانه کلیت مضاف‌الیه و متعلق آن بررسی شده و مبانی متافیزیکی متعلق فلسفه مضاف تبیین می‌گردد، بنابراین نه تنها در باره هویت خود فلسفه مضاف بلکه در باره هویت فلسفه‌های مضاف مانند: فلسفه علم هنر، فلسفه علم فقه، فلسفه علم فیزیک، فلسفه زبان، فلسفه زیبایی، فلسفه فرهنگ و … بحث و گفتگو می‌شود.

photo947717751595706729_14939

غفاری با بیان اینکه در فلسفه مضاف، مسائل کلی و یا امهات مسائل متعلقات به ‌صورت کلی تحلیل و بررسی شده و آسیب‌های آن شناسایی می‌شود، افزود: پیش از برگزاری همایش اصلی، گروه فلسفه اقدام به برگزاری سه پیش نشست: چیستی و ماهیت فلسفه سایبری با همکاری دانشگاه دفاع ملی، فلسفه مضاف، چیستی، ضروت و اهداف با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی، و فلسفه پزشکی کرده است.

تمرکز محوری همایش بحث و گفتگو در باره حقیقت و چیستی فلسفه مضاف است و در کنار آن کارآمدی و نقش فلسفه‌ مضاف در تولید علوم انسانی اسلامی نیز بحث و بررسی می‌شود.

وی در بیان برنامه‌های روز برگزاری همایش نیز گفت: در این همایش مجموعه مقالات همایش با عنوان «فلسفه مضاف» رونمایی خواهد شد. این اثر حاوی مجموعه گفتارها و مقالات است، محور اصلی گفتگوها را مباحثی مانند پیشینه فلسفه مضاف، تعاریف و تلقی‌ها درباره فلسفه مضاف، ضرورت‌ها و الزامات بحث از فلسفه مضاف، ساختار، روش، نظام مسایل، نقش فلسفه مضاف در تولید علم تشکیل داده‌است. بخش های دیگر نیز به مصادیق فلسفه‌ مضاف و مباحث پیرامون آن اختصاص دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خاتمه تصریح داشت: سعی مجموع مقالات بر این است که علاوه بر معرفی هویت فلسفه مضاف، نقش فلسفه‌های مضاف در تولید علم نیز نشان داده شود.

در این همایش صاحبنظران و متفکران حوزه فلسفه مضاف از جمله حضرت آیت الله سید حسن مصطفوی و آیت الله علی اکبر رشاد به سخنرانی پرداخته و همچنین مقالات برگزیده نیز ارائه خواهد شد. همچنین میزگرد علمی با حضور علیرضا قائمی‌نیا و سید علی طاهری خرم آبادی از دیگر برنامه های این همایش است.

همایش ملی «فلسفه مضاف» چهارشنبه ۱۷ آذر از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ در محل سالن اجتماعات حوزه علمیه امام رضا(ع) واقع در تهران، ‌چهار راه سرچشمه، خیابان شهید مصطفی خمینی برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 35473
تاريخ ثبت خبر : 14 آذر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:01
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)