| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

فراخوان مقاله همایش؛


همایش ملی فقه هنر

هنر یک پدیده و واقعیت است و شریعت هم در این زمینه بی‌نظر نیست و نمی‌تواند درباره این پدیده مهم بی‌طرف و بی‌نظر باشد و کار حوزه هم این است که نظر شریعت را کسب و کشف کند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی طلیعه؛ همایش ملی فقه هنر به همت مدرسه اسلامی هنر و با حمایت شورای فرهنگ عمومی کشور دی ماه امسال برگزار می­‌شود.

هیئت علمی این همایش که ریاست آن بر عهده حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست است، با هدف تعمیق و توسعه پژوهش‌های فقهی و اجتهادی در حوزه مسائل تخصصی هنر از یک‌ماه پیش شروع به کار کرده و محورهای فراخوان مقالات همایش نیز در دست انتشار است.

ابعاد محتوایی مقالات، از مباحث مربوط به روش‌شناسی فقاهت هنر تا بررسی زمان‌مندی احکام منصوص هنر تا مباحث درون فقهی مانند بازپژوهی­‌های احکام و اصطلاحات مرتبط با هنر، تحلیل جایگاه عرف در فقه هنر، نقش انگیزه و محتوا در احکام هنر، تا مباحث پیرامون حاکمیت اسلامی و هنر مانند نقش تزاحم در احکام هنر، محدوده ورود حاکمیت در ممیّزی­‌ها، تا مباحثی درباره تأثیر چالش­‌های بین­‌المللی، تأثیر اغتراب، تأثیر جنسیت در احکام هنر و نیز موضوعاتی ذیل هنر و آزادی بیان، مانند محدوده آزادی هنرمند در نسبت با حریم اشخاص و اصناف و … را در بر می­‌گیرد.

در همین رابطه، حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست، دبیر علمی همایش فقه و هنر در گفت‌وگو با ایکنا گفت: شکی نیست که درباره تعینات هنر مانند موسیقی، غنا و مجسمه‌سازی و … کارهای زیادی در حوزه صورت گرفته است ولی احساس کردیم هنوز جای کاری زیادی هم در این عرصه وجود دارد.

دبیر علمی همایش اظهار کرد: برخی مسایل نیازمند بازپژوهی است و باید متناسب با نیازهای روز از طرفی و از طرف دیگر متناسب با ادبیات روز بازتحقیق و تدوین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست

اصلاح موضوعات فقه هنر

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: برخی مطالب موجود در زمینه فقه هنر باید اصلاح شود و برخی موضوعات نیز نیازمند تحقیقات اصلی و ریشه‌ای است و بحث بازپژوهی مطرح نیست.

وی افزود: هدف ما در این همایش آن است که ضمن رعایت انضباط فقهی مورد تایید علما، اقتضائات روز را نیز در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: هنر یک پدیده و واقعیت است و شریعت هم در این زمینه بی‌نظر نیست و نمی‌تواند درباره این پدیده مهم بی‌طرف و بی‌نظر باشد و کار حوزه هم این است که نظر شریعت را کسب و کشف کند.

علیدوست گفت: کار حوزه این است که دیدگاه شریعت درباره هنر را چه مثبت و چه منفی استخراج و آن را ارایه کند.

دبیر علمی همایش تصریح کرد: به فرض آنکه معتقد باشیم حوزه به عنوان نهاد استخراج دیدگاه شریعت درباره مقولات مختلف، دیدگاه  مثبتی درباره هنر ندارد باید همین دیدگاه نیز با مستندات علمی بیان شود البته این فرض از اساس غلط و این سخن نادرست است که حوزه دیدگاهش درباره هنر منفی است و البته یکی از اهداف ما در این همایش نیز بیان همین موضوع است.

 

فراخوان همایش

علیدوست با بیان اینکه فراخوان این همایش از یک ماه قبل آغاز شده است بیان کرد: مباحث مربوط به رو‏ش‌شناسی فقاهت هنر تا بررسی زمان‏‌مندی احکام منصوص هنر تا مباحث درون فقهی مانند بازپژوهی‌های احکام و اصطلاحات مرتبط با هنر و تحلیل جایگاه عرف در فقه هنر از جمله موضوعاتی است که در این همایش مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه عنوان کرد: این همایش نقش انگیزه و محتوا در احکام هنر، تا مباحث پیرامون حاکمیت اسلامی و هنر مانند نقش تزاحم در احکام هنر، محدوده ورود حاکمیت در ممیّزی‌ ها، تا مباحثی  درباره تأثیر چالش­‌های بین­‌المللی، تأثیر اغتراب، تأثیر جنسیت در احکام هنر و نیز موضوعاتی ذیل هنر و آزادی بیان، مانند محدوده آزادی هنرمند در نسبت با حریم اشخاص و اصناف و … را در بر می‌­گیرد. 

وی اظهار کرد: طبق رایزنی‏‌های انجام گرفته، مقالات برگزیده پس از ارائه در روز همایش، در مجلات علمی – پژوهشی به چاپ خواهد رسید.

علیدوست با بیان اینکه همایش مذکور دی ماه سال جاری برگزار می‌شود عنوان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی مدرسه اسلامی هنر به این نشانی مراجعه کنند.

تاکنون تعدادی از مراکز علمی و پژوهشی مانند مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و … آمادگی خود را برای مشارکت علمی در این همایش اعلام کرده‌اند.

مهلت ارسال مقالات تا بیستم مهرماه ۹۴ می باشد و نتیجه داوری مقالات نیز تا پایان آذرماه اعلام خواهد شد.

پژوهشگران و صاحبنظران می‌توانند مقالات خود را با ذکر کامل مشخصات نویسنده، به آدرس الکترونیکیFEQHEHONAR@GMAIL.COM ارسال کنند.

آدرس دبیرخانه همایش: قم، خیابان ۳۰ متری هنرستان، نبش کوچه ۲۰، مدرسه اسلامی هنر معاونت پژوهش و تلفن دبیرخانه: ۳۷۸۳۸۶۹۳-۰۲۵ است.

 

 

انتهای پیام/

کد خبر : 7244
تاريخ ثبت خبر : 11 تیر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 16:30
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)