| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

سال آینده؛


همایش بررسی اندیشه‌های آیت‌الله علامه جعفر سبحانی برگزار می‌شود

حجت الاسلام محمد صفر جبرئیلی دبیر علمی همایش بررسی اندیشه‌های آیت الله العظمی علامه جعفر سبحانی گفت: با توجه به جامعیت حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی در علوم اسلامی اعم از فقه، اصول، تفسیر، حدیث، رجال، کلام، فلسفه، تاریخ، فِرَق و مذاهب و ورود معظم‌له به مسائل فرهنگی اجتماعی و سیاسی از دوران جوانی تاکنون همایشی برای بررسی اندیشه‌های ایشان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام دکتر محمد صفر جبرئیلی دبیر علمی همایش بررسی اندیشه‌های آیت الله العظمی علامه جعفر سبحانی و عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: علی رغم پیشنهادهای مکرر، معظم له به جهات مختلف با برگزاری همایش موافق نبودند لکن بعد از رایزنی‌ها و پیگیری‌های مکرر علاقمندان به ایشان با توجه علمی بودن همایش با این امر موافقت کردند.

وی افزود: جامعیت شخصیت علمی و فکری آیت‌الله العظمی سبحانی موجب می‌شد تا با نگاهی کلان و جامع به مسائل و مباحث مورد نظر ایشان پرداخته شود. با توجه به اصالت ایشان در آذربایجان شرقی و علقه دو طرف، معظم‌له به آنجا و همچنین علما و روحانیون و مردم آن دیار به ایشان، پیشنهاد برگزاری همایش به طور خاص در‌ آن خطه نیز از قبل مطرح بود. با توجه به انجام مقدمات در پژوهشگاه بزرگان تبریز و به طور خاص نماینده ولی فقیه در استان برای مشارکت و تعامل و برگزاری همایشی در‌آن دیار اعلام امادگی کردند.

جبرئیلی با توجه به برگزاری جلسه شورای علمی این همایش در پژوهشگاه دفتر قم و تهران تصریح داشت: بر این اساس جلسه مشترکی با حضور حضرت آیت‌الله رشاد موسس و رییس محترم پژوهشگاه و حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم  نماینده معظم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی به همراه برخی از فضلای استان و همکاران علمی پژوهشگاه در قم و ارتباط ویدئو کنفرانس با تهران برگزار شد.

عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشگاه همچنین گفت: ‌این همایش علمی به همت گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه با همکاری مرکز تخصصی کلام و مشارکت مجمع عالی حکمت اسلامی، حوزه علمیه قم، نهادهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی استان آذربایجان شرقی، با محوریت نماینده ولی فقیه در استان، حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم آبان ماه سال ۹۷ طی دو روز در قم و تبریز برگزار شود.

وی افزود: این همایش با دو محور فلسفه کلام (علوم عقلی) به خصوص فلسفه‌های مضاف با محوریت فلسفه علم کلام درشهر مقدس قم و با عنوان بررسی اندیشه‌های آیت‌الله العظمی علامه جعفر سبحانی در علوم نقلی (فقه اصول،‌ تاریخ و …) سال آینده در تبریز برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش همچنین افزود: اعضای شورای علمی این همایش ترکیبی از اعضای پژوهشگاه و بیرون از پژوهشگاه به ریاست آیت‌الله ربانی گلپایگانی و عضویت اساتید معظم حسن طارمی، احمد بهشتی، علی مومنی، محمد عرب صالحی، قاسم ترخان، ابوالحسن غفاری، محمد باقر پورامینی، عبدالرحیم سلیمانی، عزالدین رضانژاد، علی سبحانی و محمد صفر جبرئیلی هستند. توسط اعضای شورای علمی همایش در قم جلسات مختلفی برگزار شده با موضوعات کلیات مباحث، سرفصل‌ها، تقسیم عناوین تخصصی و واگذاری آن به افراد متخصص تا در جلسه بعد عناوین مقالات به طور ریز و جزئی تعیین بشود.

وی افزود: برای همایش تبریز هم شورای علمی مستقلی مرکب از فضلای استان آذربایجان شرقی(تبریز) و حوزه علمیه قم با ریاست نماینده معظم ولی فقیه در استان حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم به تناسب جلساتی در‌ آینده نزدیک تعیین شده و تصمیمات علمی و اجرای اتخاذ خواهد شد.

جبرئیلی ادامه داد: مهمترین محورهای مورد بحث، تاکید بر ضرورت برگزاری همایش در تبریز با توجه به گستره‌ی نفوذ و جایگاه فکری حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی در آذربایجان ایران و کشورهای هم جوار مورد توجه و تصویب قرار گرفت. برای اتقان و بهتر شدن کار پیشنهاد انجام مصاحبه‌های علمی با حضور برخی از اعضای شورای علمی در محضر حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی ارائه خواهد شد.

همایش ملی بررسی اندیشه‌های آیت‌الله العظمی علامه جعفر سبحانی، نیمه دوم آبان ماه سال ۹۷ با همکاری و مشارکت مراکز علمی، در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در شهر مقدس قم و همچنین به صورت جداگانه در شهر تبریز برگزار می‌گردد.

انتهای پیام/

کد خبر : 60310
تاريخ ثبت خبر : 1 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:07
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)