| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با سخنرانی آیت الله اعرافی؛


همایش «جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه» در قم برگزار می‌شود

نخستین همایش بین‌المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی ۲۴ تیرماه همزمان با ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)، با سخنرانی آیت الله اعرافی و تقدیر از برگزیدگان در قم برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، حجت الاسلام سید محمود حسینی کاویانی در گفت‌وگوی مطبوعاتی که در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقش زن در دین مبین اسلام اظهار کرد: دین اسلام به اندازه‌ای منزلت زن را بالا برده است که مطرح می‌کند که «بهشت زیر پای مادران است» که در این راستا با توجه به نقش مؤثر زن در جامعه و اهمیت آن در دین مبین اسلام تصمیم گرفته شد در حوزه بانوان کاری جدید و جدی صورت بگیرد.

وی با اشاره به حساس بودن حوزه بانوان گفت: این حوزه بسیار چالش برانگیز و حساس است تا جایی که شاهد هستیم مباحث فمینیستی در داخل و خارج کشور جریان دارد و حرکاتی نیز انجام می‌دهند که این حرکات به ظاهر در حمایت از زنان صورت می‌گیرد.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با اشاره به برخی تصمیم‌هایی که در جوامع بین‌الملل برای حمایت از زنان در دنیا گرفته می‌شود، تصریح کرد: سند ۲۰۳۰ یکی از نسخی است که در جوامع بین‌الملل برای زنان دنیا به ویژه زنان مسلمان پیچیده شده است.

سندهای بین‌المللی برای عموم تدوین نشده است

حجت الاسلام حسینی کاویانی اضافه کرد: سندهای بین‌المللی برای عموم تدوین نشده بلکه همان فرهنگ غربی است که آن را در قالب سند برای تمام مردم دنیا به عنوان نسخه می‌پیچند تا همه از آن بهره ببرند و این در حالی است که از سندی می‌توان به عنوان سند بین‌المللی برای استفاده تمام جهان بهره برد که به صورت جامع به اعتقادات و فرهنگ تمام ملل و اقوام توجه کند و متناسب با آن تنظیم شود.

وی ادامه داد: در این راستا مجتمع آموزش عالی بنت الهدی نسبت به پیشنهادی برای برگزاری یک همایش که به بانوان توجه جدی داشته باشد، اقدام کرد و این طرح با توجه به خاص و مهم بودن در جامعه المصطفی تأیید شد.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با اشاره به برگزاری نخستین همایش بین‌المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب، گفت: این همایش همزمان با ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها روز ۲۴ تیرماه در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با حضور دانش پژوهان، طلاب و محققین شیعه و اهل سنت و با سخنرانی آیت الله اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی از همکاری نهادهای همسو با مجتمع آموزش عالی بنت الهدی در برگزاری این همایش خبر داد و تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعه الزهرا(س)، حوزه خواهران سراسر کشور، مرکز جهانی اهل بیت(ع)، دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دانشگاه ادیان، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و جامعه المصطفی(ص) در برگزاری این همایش به صورت خاص همکاری دارند.

حجت الاسلام حسینی کاویانی با بیان کلیات مباحث این همایش بیان کرد: جایگاه فقه اجتماعی با رویکرد به مباحث زن و خانواده، ضرورت بحث فقه مقارن در حوزه زن و خانواده، ظرفیت‌های فقه اسلامی در مواجهه با چالش‌های معاصر در حوزه زن و خانواده، سیر تحول اندیشه‌های فقهی مذاهب در حوزه زن و خانواده و روش شناسی مباحث فقهی زن و خانواده از مباحث کلی این همایش به شمار می‌رود.

تخصیص ۱۵ درصدی مقالات ارسالی به اهل سنت

وی با تأکید بر اینکه این همایش از هشت محور اصلی تشکیل شده است گفت: اصول حاکم، حضور علمی آموزشی زنان در اجتماع، حضور اجتماعی زنان در عرصه‌های نوین، وظایف جامعه و حکومت در قبال خانواده، اسناد بین‌الملل و ملی در حوزه زن و خانواده از منظر فقه مذاهب و آسیب‌ها و راهکارها و جریان‌های فکری معاصر جهان اسلام در حوزه زن و خانواده از محورهای اصلی این همایش به شمار می‌رود.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی اضافه کرد: برای شرکت و همکاری در برگزاری این همایش به ۵۲ کشور جهان که نمایندگی جامعه المصطفی در آن قرار دارد نامه نوشته شده و پوستر فراخوان آن نیز به هفت زبان دنیا ترجمه و از محققین بین‌المللی برای شرکت در این همایش دعوت شده است.

حجت الاسلام حسینی کاویانی اضافه کرد: در راستای برگزاری این همایش پیش نشست‌هایی برگزار شد که اذهان اهل سنت را برای حضور در این همایش آماده کرد تا بدانند چگونه می‌توانند به این حوزه ورود کنند.

وی در ادامه از دریافت ۳۴۶ چکیده مقاله در دبیرخانه خبر داد و مطرح کرد: ۲۹۵ مقاله مورد ارزیابی قرار گرفت که ۲۷ مقاله ممتاز شناخته شد و سه نفر توانستند رتبه‌های برتر را به خود اختصاص دهند.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با اشاره به بالا بودن شمار مقالات ارسالی به زبان عربی به دبیرخانه همایش خبر داد و گفت: از کشورهای عراق و لبنان به این همایش مقاله ارسال شد که ۱۵ درصد مقالات ارسالی به اهل سنت اختصاص دارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 71715
تاريخ ثبت خبر : 23 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:42
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)