| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از سوی دانشگاه امام صادق(ع)؛


هفدهمین شماره دوفصلنامه «مطالعات اقتصاد اسلامی» منتشر شد

هفدهمین شماره دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی «مطالعات اقتصاد اسلامی» از سوی دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، هفدهمین شماره دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی «مطالعات اقتصاد اسلامی» حاوی هشت مقاله با عناوین «بهینه‌سازی رفتار مصرف‌کننده مسلمان با استفاده از قید پورتفوی»، به قلم اصغر ابوالحسنی هستیانی و رفیع حسنی‌مقدم، «بررسی تأثیر توسعه مالی بر نابرابری درآمد در کشورهای منتخب اسلامی» نوشته مسعود همایونی‌فر، علی چشمی و فاطمه یاقوتی جعفرآباد، «نقد ابتنای اقتصاد اسلامی بر مطلوبیت‏‌گرایی دو‏ ساحته؛ درآمدی بر تکلیف‏‌گرایی دینی» نوشته محمدهادی زاهدی‏‌وفا، محمدمهدی عسکری، محمد نعمتی و مهدی موحدی بکنظر و ثبات بانکداری اسلامی در برابر بحران مالی (مطالعه موردی: بحران مالی سال ۲۰۰) به قلم مهدی صادقی شاهدانی و داود نصرآبادی است.
مقالات «پدیده ناسازگاری زمانی و راهکارهای پیشنهادی اقتصاد اسلامی» نوشته ایمان باستانی‌فر و علی‌اصغر هادوی‌نیا، «تحلیل‌ مقایسه‌ای اقتصاد تنظیم‌گری با توجه به موضوع حقوق رقابت از دیدگاه اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف» به قلم فرشاد مومنی، عبدالرسول قاسمی، محمدرضا شکوهی و محمد عظیم‌زاده آرانی، «بررسی آثار و ثمرات اقتصادی ایفاء کیل و میزان (با استفاده از نظرات علامه طباطبایی در تفسیر المیزان)» نوشته محمد سلیمانی و مرتضی عربلو و «نقد نظریه عدم حرمت ربا در قرض‌های تولیدی و تجاری» نوشته خلیل‌الله احمدوند و محمد توحیدی، دیگر مقالات منتشر شده در این شماره هستند.

در چکیده مقاله «ثبات بانکداری اسلامی در برابر بحران مالی (مطالعه موردی: بحران مالی سال ۲۰۰۸)» آمده است: نظام و اقتصاد سرمایه‌داری در چند دهه گذشته شاهد بحران‌های مالی مختلف بوده که از مهم‌ترین آنها، بحران مالی سال ۲۰۰۸ است. بحران مذکور، دارای علل مختلف بوده که از مهم‌ترین علل آن می‌توان به نوآوری‌ها و دارایی‌های مالیِ بدون پشتوانه واقعی و نیز توسعه و گسترش آن توسط نهادهای مالی اشاره نمود؛ به عبارت دیگر مؤسسات مالی خصوصاً بانک‌ها با سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های مالیِ بدون پشتوانه واقعی، معاملات آن را توسعه دادند.
بانک‌ها و مؤسسات مالی مشابه به دلایل دیگری ازجمله عدم وجود سیستم نظارت کافی، اعطای تسهیلات گسترده و بدون رعایت استاندارهای مربوطه، خلق پول بدون پشتوانه، ورود به فعالیت‌های پر ریسک و افزایش نسبت اهرمی در توسعه بحران مؤثر بودند. نظام تأمین مالی اسلامی، نظام مالی مبتنی‌بر دارایی واقعی و به عبارتی، بخش واقعی اقتصاد است. بانکداری اسلامی در این نظام و در چند سال اخیر دارای رشد قابل توجهی بوده که نشان‌دهنده جایگزین بسیار مناسب برای روش‌های متعارف در نظام مالی است.
در این تحقیق، جایگاه و ویژگی‌های نظام بانکی متعارف و مؤسسات مالی مشابه در توسعه بحران مالی و در مقابل، ویژگی‌های ذاتی بانکداری اسلامی در جلوگیری از توسعه آن تبیین می‌گردد. بانکداری اسلامی از طرق ارتباط تنگاتنگ با بخش واقعی اقتصاد، ایجاد شفافیت مالی، وجود نظارت و کنترل، توزیع ریسک و تأثیرپذیریِ حداقل از شوک‌ها، رعایت استانداردهای وام‌دهی، عدم سرمایه‌گذاری در دارایی بدون پشتوانه، التزام به برآورد دقیق ریسک فعالیت‌ها (که عدم هریک باعث توسعه بحران مالی سال ۲۰۰۸ بوده) مانع از توسعه و گسترش بحران مالی در حیطه خود خواهد شد.
یادآور می‌شود دوفصلنامه علمی‌ ـ پژوهشی «مطالعات اقتصاد اسلامی» به صاحب‌امتیازی دانشگاه امام صادق(ع)، مدیرمسئولی محمدمهدی زاهدی‌وفا و سردبیری محمدمهدی عسکری منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 44076
تاريخ ثبت خبر : 19 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:17
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)