| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از علی نصیری؛


هشدار اهل بیت(ع) درباره چگونگی برخورد با بیت‌المال

امروز افرادی که در پست های مختلف در قوای سه گانه در جمهوری اسلامی؛ یعنی نظام منسب به اسلام، خدمت می کنند، باید بدانند که هر گونه رفتار و رویه آنان خواه ناخواه حداقل برای عموم مردم به نام اسلام و اهل بیت (ع) نوشته می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در یادداشتی در مورد هشدار اهل بیت (ع) درباره چگونگی برخورد با بیت المال نوشت.

متن یادداشت به این شرح است: مرحوم شیخ حر در کتاب شریف وسائل الشیعه در بابی با عنوان «49- بَابُ مَا یَنْبَغِی لِلْوَالِی الْعَمَلُ بِهِ فِی نَفْسِهِ وَ مَعَ أَصْحَابِهِ وَ مَعَ رَعِیَّتِهِ‏» روایتی را آورده که آغاز آن این چنین است: عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَیْمَانَ النَّوْفَلِیِّ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ ع فَإِذَا بِمَوْلًى لِعَبْدِ اللَّهِ النَّجَاشِیِّ- قَدْ وَرَدَ عَلَیْهِ فَسَلَّمَ وَ أَوْصَلَ إِلَیْهِ کِتَابَهُ فَفَضَّهُ وَ قَرَأَهُ وَ إِذَا أَوَّلُ سَطْرٍ فِیهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِلَى أَنْ قَالَ إِنِّی بُلِیتُ بِوِلَایَهِ الْأَهْوَازِ- فَإِنْ رَأَى سَیِّدِی وَ مَوْلَایَ أَنْ یَحُدَّ لِیَ حَدّاً أَوْ یُمَثِّلَ لِی مِثَالًا لِأَسْتَدِلَّ بِهِ عَلَى مَا یُقَرِّبُنِی إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَى رَسُولِهِ- وَ یُلَخِّصَ لِی فِی کِتَابِهِ مَا یَرَى لِیَ الْعَمَلَ بِهِ وَ فِیمَا أَبْتَذِلُهُ وَ أَیْنَ أَضَعُ زَکَاتِی وَ فِیمَنْ أَصْرِفُهَا وَ بِمَنْ آنَسُ وَ إِلَى مَنْ أَسْتَرِیحُ وَ بِمَنْ أَثِقُ وَ آمَنُ وَ أَلْجَأُ إِلَیْهِ فِی سِرِّی فَعَسَى أَنْ یُخَلِّصَنِی اللَّهُ بِهِدَایَتِکَ فَإِنَّکَ حُجَّهُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ أَمِینُهُ فِی بِلَادِهِ لَا زَالَتْ نِعْمَتُهُ عَلَیْکَ

عبدالله نجاشی ناخواسته کارگزاری منطقه فارس را در دوران بنی عباس برعهده دارد و در این نامه از امام صادق (ع) خواسته است تا او را آن چنان رهنمایی کند تا وزر و وبال همکاری با دستگاه ستمکاران در کارنامه او ثبت نشود.

نامه امام صادق (ع) گرچه بسیار کوتاه تر از نامه حضرت امیر(ع) به مالک اشتر است، اما درونمایه آن در همان راستا قابل ارزیابی است و چه نصایح زیبا و تکان دهنده در آن بازتاب یافته است. نصایحی که برای هر کارگزار خُرد و کلان لازم است آن را مورد بررسی و توجه قرار دهد.

در پایان نامه این فقره آمده است: وَ اعْلَمْ أَنَّ الْخَلَائِقَ لَمْ یُوَکَّلُوا بِشَیْ‏ءٍ أَعْظَمَ مِنَ التَّقْوَى فَإِنَّهُ وَصِیَّتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ- فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تَنَالَ مِنَ الدُّنْیَا شَیْئاً تُسْأَلُ عَنْهُ غَداً فَافْعَلْ؛ بدان! باری سنگین تر از تقوا بر دوش خلایق گذاشته نشده است که آن وصیت ما اهل بیت است.

اگر می توانی چیزی از دنیا را که فردا از آن سئوال خواهی شد، برای خود برنگیری، چنین کن. همین یک دستور العمل برای کارگزاران خُرد و کلان امروز نظام اسلامی چقدر درس آموز است.

اگر عبدالله نجاشی در روزگار زعامت خود چیزی از بیت المال را برای خود برمی داشت، کسی فریاد و فغان نمی کرد که در حکومت اسلامی و حکومت اهل بیت (ع) چرا دزدی اتفاق افتاده است؟، زیرا حکومت از آنِ عباسیان بود که خود غاصب خلافت بودند.

توجه بفرمایید امام صادق (ع) به نجاشی فرمود که در دستگاهِ غیر منتسب به دین که علی القاعده عملکرد تو هیچ ربطی به دین ندارد، تا می توانی از مال حلال در عرصه مدیریتِ خود بهره نگیر.

این که فرد به ازای کار در یک دستگاه، مالی متعارف برای خود اختصاص دهد، قطعاً رواست، اما هم چنان امام فرمود تا می توانی از همین مقدار نیز پرهیز کن و دامن خود را به دنیا تر نساز.

امروز افرادی که در پست های مختلف در قوای سه گانه در جمهوری اسلامی؛ یعنی نظام منسب به اسلام، خدمت می کنند، باید بدانند که هر گونه رفتار و رویه آنان خواه ناخواه حداقل برای عموم مردم به نام اسلام و اهل بیت (ع) نوشته می شود.

با چنین هشداری از اهل بیت (ع) آنان باید از خود بپرسند که چگونه با بیت المال برخورد می کنند؟! آیا عملکرد آنان به گونه ای هست که بتوانند در فردای پر سوز و گداز قیامت از عهده پاسخ خداوند برآیند؟!

انتهای پیام/

کد خبر : 60332
تاريخ ثبت خبر : 1 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:25
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)