| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدجواد نوروزی:


هدف معرفی رویش‌های انقلاب در حوزه‌های معرفتی علوم سیاسی است

رئیس کمیسیون علوم سیاسی اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: تمرکز این کمیسیون بیشتر بر معرفی نوآوری‌هایی است که فرآورده رویش‌های انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف معرفتی علوم سیاسی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ستاد خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد نوروزی رئیس کمیسیون علوم سیاسی اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: این کنگره یکی از همایش های بزرگی است که در راستای اهداف انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برگزار می شود و بدون تردید در راستای منویات مقام معظم رهبری ازجمله تولید دانش و برنامه ریزی برای نیل به اهداف تمدنی انقلاب است.

وی افزود: در کنگره‌های قبلی کمیسیون علوم سیاسی اسلامی مقالات و مباحث درباره مبانی و پارادایمهای علم سیاست، معرفت شناسی و ارزش شناختی و هستی شناسی بود. مهمترین ویژگی کمیسیون امسال در مقایسه با سالهای قبل این است که وارد فضا و موضوعات و مسائل و گرایش‌های علوم سیاسی شده ایم.

وی با اشاره به مقاله های رسیده به کمیسیون علوم سیاسی اسلامی گفت: بیش از ۴۰ مقاله به این کمیسیون رسیده است که از این مجموعه تعدادی در حد علمی و ترویجی ارزیابی شده و در حدود ۲۰ مقاله هم علمی پژوهشی هستند. دو مقاله نظریه پردازی هم در حوزه روابط بین الملل و امنیت دریافت کرده ایم. از مجموعه علمی پژوهشی با توجه به فرصتی که در روز ارائه داریم در حدود ۸ موضوع را  می توانیم ارائه کنیم.

در این کنگره از تعدادی از اساتید برجسته حوزه های معرفتی دعوت کردیم که نوآوری های هر حوزه را مطرح می کنند. این مساله در کنگره های قبلی نبود و در این کنگره وجود دارد

نوروزی بیان کرد: هدف آن کنگره با توجه به پیشینه آن، ارائه حرف های نو و جدیدی است که در حوزه های معرفتی علوم سیاسی مانند فقه سیاسی، فلسفه سیاسی، جامعه شناسی سیاسی با نگاه اسلامی، فقه امنیت، نقد فلسفه سیاسی غرب و روابط بین الملل با وجود اساتید مشهور بیان می شود که گام بسیار بلندی در همایش ما محسوب می شود. در هر کدام از این حوزه ها حداقل یک مقاله از اساتید مطرح در این حوزه های معرفتی هستند که معتقدم پیشرفت خوبی نسبت با همایش های گذشته است.

وی افزود: مقاله هایی از دیگر اساتید به دست ما رسیده که به مسائل خورد حوزه های نام برده شده مانند عدالت در حوزه فلسفه سیاسی و شهروندی در حوزه فلسفه سیاسی اسلامی و … پرداخته است، اما تمرکز ما بیشتر بر معرفی نوآوری هایی است که فرآورده رویش های انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف معرفتی علوم سیاسی است.

رئیس کمیسیون علوم سیاسی اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: در این کنگره از تعدادی از اساتید برجسته حوزه های معرفتی دعوت کردیم که نوآوری های هر حوزه را مطرح می کنند. این مساله در کنگره های قبلی نبود و در این کنگره وجود دارد.

نوروزی با اشاره به کیفیت مقاله های رسیده گفت: با وجود حضور اساتید کیفیت مقاله ها را خوب تا عالی ارزیابی می کنیم. بخشی از مقاله ها سفارشی هستند که قاعدتا در حد عالی ارزیابی می شوند و بخش دیگر که سفارشی نیستند در ارزیابی ما در دو دسته جای گرفته اند؛ طیفی از آنها علمی ترویجی و بخشی از آنها پژوهشی است.

وی اضافه کرد: مقاله های پژوهشی در کنگره ارائه نمی شوند زیرا فرصت کافی وجود ندارد و ثانیا تلاش ما این است مقاله هایی که ارائه می شوند، نوآوری ها و فلسفه وجودی هر کدام از حوزه ها را توضیح دهند. چنین روندی می تواند برای مخاطبان بیشتر قابل استفاده باشد. پرداختن به یک مساله مانند عدالت می تواند برای یک مخاطب جاذبه زیادی داشته باشد زیرا دغدغه اوست اما برای شخص دیگر جاذبه نداشته باشد زیرا دغدغه او نیست. اما معرفی حوزه معرفتی دانش و نوآوری‌های در آن و افق های آینده و فلسفه آن موضوع با توجه به حوزه تمدنی ما برای مخاطبان ما می تواند جاذبه بسیاری داشته باشد.

نوروزی با اشاره به دریافت مقاله ها از مجموعه های مختلف افزود: از مراکز مختلفی به این کمیسیون مقاله رسیده اما پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ارزیابی مقاله ها با ما همکاری داشت و تعدادی از مقاله ها را تدوین می کرد. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) هم در ارزیابی به ما کمک کردند. جامعه المصطفی(ص) العالمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، و دانشگاه های دیگر مانند دانشگاه تهران هم برای این کمیسیون مقاله ارسال کردند.

انتهای پیام/

کد خبر : 54098
تاريخ ثبت خبر : 16 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:22
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)