| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


هدف جنگ نرم، تسخیر روح ارزش‌ها و باورهاست

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: جنگ نرم به معنای ایجاد تغییر در ترجیحات طرف مقابل است. در جنگ نرم با ذهن، زبان و ضمیر افراد کار دارند نه با سرزمین.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، در دوره تابستانه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا، نشست جنگ نرم با حضور حجت الاسلام احمدحسین شریفی، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد و وی به تبیین ابعاد جنگ نرم در حوزه اجتماعی پرداخت.

وی ابتدا با اشاره به آیه ۲۱۷ سوره بقره بیان داشت: بر اساس گفته قرآن جنگ بین دین و دین داران دائمی است، البته توانایی از بین بردن دین را ندارند، اما ممکن است مقطعی پیروز شوند.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۱۲۰ سوره بقره گفت: خداوند متعال پیامبرش را آگاه کرد که هرگز یهودیان و مسیحیان، دین اسلام را نمی پذیرند مگر اینکه تو، تابع آنها شوی که اگر اینگونه کنی خداوند تو را رها می کند.

این استاد دانشگاه افزود: منظور از تقابل لزوما ، تقابل فیزیکی و سخت نیست؛ بلکه تقابل همواره هست اما متناسب با شرایط مکانی و زمانی جلوه عوض می کند گاهی به صورت سخت است ، گاهی نیمه سخت و گاهی نرم.

وی در تعریف جنگ نرم اظهارداشت: ایجاد تغییر در ترجیحات طرف مقابل را جنگ نرم می گویند. در جنگ نرم با ذهن، زبان و ضمیر افراد کار دارند، باسرزمین کار ندارند؛ اینجا تسخیر روح، ارزش ها و اراده ها و باورها هدف است.

شریفی در رابطه با لایه های جنگ نرم این گونه تقسیم بندی انجام داد:
۱_درحوزه باورها، ارزشها، رفتارهاو خواسته ها
۲_درحوزه سیاست های داخلی است(تغییر در سیاست داخلی): تلاش می کند شما به اهداف نرسید. به عنوان مثال در سند ۱۴۰۴ ما باید قدرت اول منطقه باشیم که دشمن تلاش می کند نشود.
۳_درحوزه راهبردهای سیاست خارجی

وی یکی از راهبردهای جنگ نرم در حوزه اجتماعی را نفرت سازی دانست که تاکتیک های آن را در سه حوزه دسته بندی کرد:

الف_نفرت از خود: با القای ناتواتی و عقب ماندگی و یأس
ب_نفرت از نظام و حاکمیت: با القای ناکارآمدی
ج_نفرت از دین و مذهب خود: با ایجاد گروه هایی مثل داعش

وی افزود: یکی دیگر از مهم ترین راهبردهای دشمن در جنگ نرم؛ تغییر در سبک زندگی است که عمومی ترین و اثرگذارترین راهبرد است.

استاد موسسه امام‌خمینی(ره)افزود: نایل فرگوسن استفاده از هنرهای بی زبان انتقال پیام (ازجمله ۱_موسیقی ۲_مد و مدل ۳_معماری وشهرسازی ۴_تغییرمیل و سلیقه غذایی ۵_تغییر میل و سلیقه زیبایی خواهی از مهم ترین مصادیق آن است) را اثر گذارترین روش برای تاثیر بر روی افراد می داند .

شریفی در ادامه گفت: جنگ علیه خانواده، یکی دیگر از راهبردهای جنگ نرم است. اساساً فرهنگ غرب یک فرهنگ خانواده ستیز است.

این پژوهشگر به ترویج موسیقی های حیوانی به عنوان راهبردی دیگر در جنگ نرم اشاره کرد و گفت: متاسفانه همه از نقش موسیقی در فرهنگ سازی غفلت کرده ایم. موسیقی یکی از هنرهای بی زبان انتقال پیام است. شبکه های ماهواره ای و مجازی دنبال تغییر ذائقه موسیقیایی جوانان و ‌نوجوانان ما هستند.

وی در ادامه با اشاره به کارکردها و انواع موسیقی گفت: در مجموع می توان سه کارکرد برای موسیقی بر شمرد: 

۱_تحریک مشتهیات و امیال و خواسته های نفسانی
۲_تحریک قوه غضبیه
 ۳_تقویت معنویت و شکوفا سازی فطرت انسانی

به اعتقاد شریفی وظیفه بخش فرهنگی جبهه انقلاب این است که ورود عالمانه به عرصه موسیقی داشته و در ابداع و ترویج موسیقی های دسته سوم به صورت فعال حضور یابد.
این محقق همچنین یکی دیگر از راهبردهای جنگ نرم را ایجاد شبکه های مسلمانان اعتدالی دانست که توسط موسسه رند در آمریکا طراحی شده است، به اعتقاد طراحان این پروژه، مسلمان اعتدالی کسی است که علی رغم برخورداری از ظواهر اسلام، معیار اداره جامعه و حکومت را قوانین بین المللی و بیانیه حقوق بشر و اسناد بالا دستی یونسکو بداند و نه آموزه های اسلام در قرآن.

انتهای پیام/

کد خبر : 52131
تاريخ ثبت خبر : 7 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:10
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)