| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد؛


هدف‌گذاری گنگ در حوزه علم و فناوری لایحه ششم توسعه

امیرعلی سیف الدینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: ما در برنامه ششم در نظر داریم تا مقام اول را در حوزه علم و فناوری ثبت کنیم اما در این حوزه احکام گنگی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، امیرعلی سیف الدینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عصر امروز ۱۵ مهرماه در نشست بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با رشد علمی مطلوب کشور با نگاه به موضوع روندهای سیاستگذاری علم و فناوری در جهان و تحلیل برنامه ششم توسعه در نسبت با آن گفت: بر اساس اصل قانون اساسی رئیس جهمور مسئول تهیه برنامه و بودجه است و می تواند اداره این امور را هم واگذار کند. پس اگر رئیس جمهور برنامه های خود را به مجلس هم ارائه ندهد کار غیر قانونی انجام نداده است.

وی افزود: از نظر قانونی الزامی برای دادن قانون برنامه ششم توسعه به مجلس نیست ضمن اینکه اگر دولت ۳۵ ماده قانونی را به مجلس داده برای گرفتن اجازه هایی است که باید از سوی مجلس صادر می شد. به این ترتیب برنامه های علم و فناوری برنامه توسعه ششم که دولت به مجلس ارائه داده است بر اساس قانون اساسی بلا اشکال بوده و به همین علت هم مجلس آن را بازنگردانده و این روندی است که از سال ۸۲ آغاز شده و تا به الان به نتیجه رسیده است.

سیف الدینی افزود: رئیس جمهور در برنامه هایی که مختص به دولت دارد از پذیرفتن شریک در اجرای امور شریکی را نمی پذیرد به همین علت باید سازمانی ذیل بیت رهبری وجود داشته باشد که بر دولت و دیگر قوا نظارت داشته باشد و اکنون خلا نبود چنین سازمانی احساس می شود.

وی به گفته وی برنامه های پنج ساله اثربخشی خود را از دست داده اند و دولت هم عجله ای در بهبود آن ندارد زیرا برنامه های موضوعی را در پیش می برد.

سیف الدینی با نگاه به چشم انداز جهانی گفت: اتفاقاتی که به کشور سایه انداخته مربوط به تحولات کشورهای منطقه می شود زیرا معادلات نظامی و اقتصادی منطقه تغییر کرده است و به همین علت سیاست های کشور متفاوت می شود.

وی با اشاره به ساخت فرودگاه امام خمینی و مطرح شدن آن به عنوان کریدور شرق و غرب گفت: در حال حاضر فرودگاه استانبول و دوبی به عنوان کریدور شرق به غرب شناخته می شوند. برای تبدیل فرودگاه امام به عنوان کریدور باید اداره نظام در نظر گرفته شود. ضمن اینکه کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب هم جزو برنامه های گذشته مطرح نبوده اند و صرفا بیان می شدند اما در دولت فعلی به چنین کریدورهایی توجه ویژه شده است.

سیف الدینی به موضوع علم و فناوری در برنامه ششم اشاره کرد و افزود: این موضوع در گذشته به شکل تک صدایی مطرح بود. علوم مهم از آمریکا به دیگر کشورها صادر می شد و بقیه دنباله رو آن علوم بودند اما کشورهایی هستند که در این حوزه حرف هایی برای گفتن دارند.

وی اضافه کرد: کشور برای تقویت در علوم دانش بنیان باید با کشورهای دیگر قرار دادهایی امضا کند تا محصولات تولید شده کشور صادر و در قبال آن محصولات دیگری از آنها وارد شود. این مکانیزم در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته نشده اما در دیگر کشورها شکل گرفته این موقعیت می تواند اقتصاد دانش بنیان را در کشور شکل دهد.

به گفته وی نیروی آموزشی را تربیت کردیم اما هدفی برای آنها تعیین نشده است ضمن اینکه هنوز اراده کل دولت و ملت مبنی بر اصل قرار دادن اقتصاد دانش بنیان مطرح نیست.

سیف الدینی خاطرنشان کرد: روند جهانی به سوی تبدیل شدن به بلوک های مختلف است و اگر ما توجهی به این مسئله نداشته باشیم با توجه به اتحاد اقتداری که در جهان تزریق کرده ایم نمی توانیم رویکرد اقتصادی را در جهان ترویج کنیم. ما در برنامه ششم درنظر داریم تا مقام اول را در حوزه علم و فناوری ثبت کنیم اما در این حوزه احکام گنگی وجود دارد.

وی با انتقاد از اینکه در برنامه ششم به آموزش های مهارتی توجه ویژه ای نشده است، افزود: این مشکل حتی در رشته های مهندسی هم دیده می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاسیس شعبه ای از دانشگاه های خارجی در کشور و بالعکس در برنامه ششم گفت: در حوزه فرهنگ رقابت مانند اقتصاد جوابگو نیست اما اینکه در حوزه دانشگاهی شعبه ای در کشورهای دیگر تاسیس شود و یا شعبه ای از دانشگاه های خارجی در کشور تاسیس شود در کشورهای دیگر به جز کشورهای جهان سوم دیده نشده است و معلوم نیست آیا قوانینی که در در کشور بر دانشگاه ها حاکم است در شعبه های جدید ایجاد شده اعمال می شود یا خیر؟

انتهای پیام/

کد خبر : 31722
تاريخ ثبت خبر : 15 مهر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 16:46
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)