| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

آیت الله جوادی آملی:


هدایت درست ثروت جامعه بسیاری از معضلات اجتماعی کشور را حل می‌کند

آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه گفت:اگر پول و ثروت جامعه به مسیر درستی هدایت شود، بسیاری از معضلات اجتماعی کشور حل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلیعه، جمعی از اعضای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان کرد: تفاوت انقلاب ما با سایر انقلاب‌های جهان این است که پشتوانه انقلاب ما «دین» است. مطلب اساسی این است که اگر نظامی نسبت به دین بی اعتنا باشد خدا آن را رها می‌کند چراکه «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا».

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در تبیین جایگاه اقتصاد در اسلام، خاطرنشان کرد: گرچه اسلام و اهل بیت علیهم السلام به مسائل دنیوی و مال اندوزی اعتنایی نکرده اند لکن مال باید آنقدر باشد که آبروی انسان محفوظ بماند در نتیجه اقتصاد از موارد مورد تاکید اسلام است؛ اسلام به روشنی این سه محور اساسی را در اقتصاد تبیین کرده که مال چیست؟ به دست چه کسی باید باشد؟ و چگونه باید باشد؟ در سوره مبارکه نساء فرمود «مال»، عامل قیام یک ملت است «جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا»، مستحضرید که تمام الفاظ قرآن کریم حساب شده است، اگر قرآن کریم از گدا به «فقیر» تعبیر می‌کند به این دلیل است که این شخص ستون فقراتش شکسته، چنین شخصی توان ایستادن ندارد چه برسد به مقاومت!

آیت الله جوادی آملی ابراز کرد: تاکید قرآن کریم این است که اگر ملتی جیبش خالی باشد در واقع ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام و مقاومت ندارد، چنین ملتی ناگزیر اهل چاپلوسی و تملق خواهد بود و این با شرافت و کرامت که بسیار در اسلام بر آن تاکید شده سازگار نیست، دین نمی‌خواهد انسان تنها شکمش سیر شود بلکه می‌خواهد انسان کریمانه زندگی کند.

وی تصریح کرد: «آبرو» حق الله است، کسی حق ندارد طرزی کسب مال کند یا طرزی زندگی کند که آبروی او در خطر قرار بگیرد، آبروی مؤمن متعلق به خداست و مؤمن تنها امانتدار است و لذا انسان موظف است که آبروی خود را حفظ کند.

این مفسر قرآن تأکید کرد: فقر باعث آبروریزی انسان می‌شود. ساده زیستی، منافاتی با آبرومندانه زندگی کردن ندارد اما ساده زیستی با خالی بودن جیب دو مطلب جداگانه هستند. اینکه دین می‌گوید به دنبال مال نروید مراد این است که «تکاثر» نباشد اما «کوثر» یعنی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مورد تأیید اسلام است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به برخی معضلات اقتصادی کشور اظهار کرد: اقتصاد کشور یک درمان اورژانسی علمی لازم دارد و یک درمان بلند مدت؛ آن داروی فوری علمی برای بیماری اقتصاد کشور این است که به سرعت جلوی قاچاق کالا گرفته شود در این زمینه ما وظیفه داریم مردم را غیور تربیت کنیم! امروز یک غیرت ملی و دین لازم است، ملت باید غیور باشد و کالای غیر داخلی مصرف نکند.

وی ادامه داد: اقدام دیگر این است که باید با تمام توان، جلو اختلاس و حقوق‌های نجومی گرفته شود که یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه اصلاح نظام بانکداری کشور است. اقدام مهم دیگری که باید صورت گیرد این است که خلق پول بدون پشتوانه هرگز صورت نگیرد؛ خلق پول بدون پشتوانه یعنی دروغ! دروغ یعنی دروغ، چه بسا اگر شخص روزه دار پول بدون پشتوانه چاپ کند روزه اش باطل شود چرا که دروغ تنها قول نیست بلکه فعل را هم شامل می‌شود.

این استاد برجسته فلسفه اسلامی تأکید کرد: اگر کار و تولید، پشتوانه اقتصاد و پول کشوری باشد دیگر در آن کشور، خلق پول بدون پشتوانه صورت نخواهد گرفت مانند اتفاقی که بعد از جنگ جهانی دوم برای اقتصاد آلمان رخ داد و آنها را موفق ساخت تا کشورشان را پس از جنگ بازسازی کنند.

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: اما آن درمان بلند مدت و اصلی اقتصاد این است که مسئولین اقتصادی باور کنند کشور با «ربا» پیش نمی‌رود، این صریح قرآن است که ربا جنگ با خداست. مورد دیگر این است که اقتصاد یک هوش دقیق می‌خواهد! بسیاری از ثروت این کشور به جای رفتن در بخش تولید و اشتغال زایی تبدیل به گل و سنگ شده و حاصل آن همین ساختمان‌های مجلل و خالی از سرنشین است که سوداگران در انتظار گران شدن آنها هستند تا آنها را بفروشند. در حالی که باید مسئولین مردم را راهنمایی می‌کردند که نقدینگی و سرمایه خود را در ساخت کارخانه‌ها و ایجاد اشتغال مولد سرمایه گذاری کنند، این وظیفه مسئولین اقتصادی کشور است که پول و ثروت جامعه را به مسیر درستی هدایت کنند آنگاه خواهید دید که بسیاری از معضلات اجتماعی مانند بالا رفتن سن ازدواج، طلاق و اعتیاد، به راحتی قابل حل شدن خواهد بود.

کد خبر : 79200
تاريخ ثبت خبر : 2 بهمن 1398
ساعت بارگزاری خبر : 08:04
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)