| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

حسین رمضانی در گفت‌وگو با طلیعه‎‌:


نیازمند گفتمان بومی پیشرفت در مواجهه با گفتمان‌های رقیب هستیم

عضو اندیشکده مبانی الگو اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: تا زمانی که دیدگاه، گفتمان و نظریه خاص خود را در حوزه پیشرفت نداشته باشیم یا به سمت گفتمان توسعه لیبرال سرمایه داری یا مارکسیستی می رویم و یا دچار وضعیت التقاطی بی هویت با دورن مایه یکی از این دو گفتمان با ظاهر اسلامی می شویم که واقعیت توسعه را بیان کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حسین رمضانی عضو اندیشکده مبانی الگو اسلامی ایرانی پیشرفت و عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره آسیب های وارد بر تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: الگو باید دارای نگاه همه جانبه و گسترده به همه ابعاد پیشرفت با لحاظ قرار دادن مبانی اسلامی و توجه به جامعه ایرانی باشد. مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همه تلاش خود را بر این اساس قرار داده تا این دو اصل را در الگو مورد توجه قرار دهد. به همین دلیل از نخبگان حوزوی و دانشگاهی در قالب اندیشکده ها دعوت به همکاری شده است؛ کسانی که در حوزه تخصصی خودشان به دیدگاه ها اشراف دارند و صاحب نظر هستند.

وی افزود: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سعی کرده از طریق برگزاری نشست ها و کنفرانس های تخصصی، بدنه حوزوی و دانشگاهی و دغدغه مندانی که توانایی کمک به شکل گیری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را دارند به خدمت بگیرد. با فرصتی که ابلاغ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط مقام معظم رهبری برای جامعه علمی فراهم کرده، همه افرادی که دارای دیدگاه و توانایی تکمیل و اصلاح الگو را دارند می توانند به عرصه بیایند.

وی ادامه داد: از نظر توجه به مبانی اسلامی و توجه به اقتضائات و شرایطی که در ۵۰ سال آینده ایران وجود دارد، تلاش زیادی شده تا همه ملاحظات درنظر گرفته شود. هم مبانی به طور جامع تحقیق و تدوین شوند و هم ادبیات متناسب با سندی که نمی تواند صفحات زیادی را دربر داشته باشد، استفاده شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: مرکز الگو در حوزه نگارش افق و تدابیر سعی کرده صاحب نظران را در حوزه های علمی و مدیریتی و اجرایی حتی الامکان از آسیب های ناشی از عدم توجه به  اقتضائات و شرایط جامعه ایرانی در ۵۰ سال آینده دور نگه دارد. در این سند تدابیر اتخاذ شده در چارچوب افق و امکانات و چارچوب ها بوده و قابل تحقق است.

وی با تاکید بر اینکه بخش های مبانی، آرمان ها و رسالت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کاملا با یکدیگر در پیوند هستند، گفت: بخش افق الگوهم نگاه به ۵۰ سال آینده با توجه به آینده نگری های گسترده تنظیم شده، دارد. در بخش تدابیر هم سعی شده نقطه پیوند بخش های مبانی، آرمان ها و رسالت در واقعیت های عینی که در حوزه ها و عرصه های مختلف که با آنها مواجهه هستیم، باشد. تدابیر سعی کرده مبانی، عینیت ها و رسالت ملت ایران را در مواجهه با واقعیت های میدانی محقق کند.

سند نباید روی میز مدیران و کارشناسان و بدنه اجرایی کشور بایگانی شود بلکه باید از طریق گفتمان پیشرفت و سیاست های متناسب با خود در موضوعات کلان و خرد، خود را به عینیت نزدیک کند

اکبری بیان کرد: آن چه در قالب سند ده صفحه ای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پیش روی جامعه ما قرار گرفته، در پیشینه خود دارای اسناد و مطالعات توسط افراد زیادی است تا بتوانند جریان اندیشه ورز سند را به نقطه ای برسانند که امروز در این سند تنظیم شود. این سند ده صفحه ای به مثابه بنیان های اساسی برای حرکت رو به تکامل ایران به سوی آینده است.

وی آسیب شناسی تحقق سند در جامعه را با توجه به جایگاه حقوقی این سند دانست و گفت: این سند در قانون به عنوان سند بالادستی و ذیل قانون اساسی و فوق سیاست های کلان است که شامل قوانین موضوعه و منتخب در مجلس شورای اسلامی و آیین های اجرایی در قوه مجریه خواهد بود.

برای ایجاد گفتمان پیشرفت باید کسانی که در تدوین این اسناد دخالت داشتند بتوانند آن را به شکلی گسترده تبدیل به مفاهمه و خواست عمومی کنند

عضو اندیشکده مبانی الگو اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: سند نباید روی میز مدیران و کارشناسان و بدنه اجرایی کشور بایگانی شود بلکه باید از طریق گفتمان پیشرفت و سیاست های متناسب با خود در موضوعات کلان و خرد، خود را به عینیت نزدیک کند و واقعیت رو به پیشرفت کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

رمضانی با تاکید بر اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: اگر این سند صرفا دارای جنبه نمایشی باشد و نتواند به سمت واقعیت ها سوق پیدا کند و سیاست های برنامه ای و اقدامات توسعه ای را مدیریت کند، آن انتظاری که از آن می رود، نخواهد داشت. برای ایجاد گفتمان پیشرفت باید کسانی که در تدوین این اسناد دخالت داشتند بتوانند آن را به شکلی گسترده تبدیل به مفاهمه و خواست عمومی کنند و تمام عرصه ها و علل و عوامل دارای تاثیر در پیشرفت را همگرا کنند تا اهداف مورد نظر عینیت پیدا کند.

وی درباره وجود الگوی بومی در راستای تعامل با دیگر کشورها و تاثیرگذاری بر آنها گفت: انقلاب اسلامی به عنوان نماد خودباوری مردم در دوره معاصر، مبانی معرفتی و اخلاقی و سیاسی و اجتماعی خاص خود را دارد. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سعی دارد این مبانی را ناظر بر مقوله پیشرفت در قالب سند تنظیم کند و پیش روی مردم ایران قرار دهد تا جهت گیری ها و مبانی و سیاست ها و اقدامات لازم برای پیشرفت شناسایی شود و در همان مسیر قدم گذاشته شود.

وی افزود: این گفتمان از آن جهت که گفتمانی اسلامی است می تواند مورد استفاده کشورهای اسلامی هم قرار گیرد چون نگاه بنیادی که در شکل گیری الگو مورد استفاده قرار گرفته، جهان بینی در مکتب اسلام و برگرفته از قرآن و سنت است. بالطبع سایر کشورهای اسلامی که با ما در مذهب و دین مشارکت دارند می توانند از ابعاد اسلامی و بنیان های اسلامی سند استفاده و الگوبرداری کنند گرچه که ممکن است در الگو در زمینه افق و تدابیر با آنها متفاوت باشیم.

رمضانی بیان کرد: نَفس این تلاش در ایران می تواند برای کشورهای اسلامی الهام بخش باشد. کشوری مانند مالزی اسناد چشم انداز بلندمدت دارد و تجربه الگوی ما هم می تواند مورد توجه کشورهای اسلامی قرار بگیرد.

وی با اشاره به بهره گیری کشورهای غیرمسلمان از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: ما در مواجهه با دیگر کشورها دارای مشترکات انسانی، علوم فنی، مهندسی و علوم انسانی هستیم. مانند هر محصول تاریخی و انسانی دیگر این الگو می تواند برای آنها محل توجه باشد. الگو می تواند فضا را برای ایجاد گفت و گو و دیالوگ میان گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع پیشرفت با گفتمان رقیب مانند گفتمان مارکسیستی و لیبرالیستی فراهم کند.

اکبری به دیگر الگوهای توسعه در جهان اشاره کرد و گفت: در فضای بین الملل و در مقوله توسعه گفتمان هایی در ۱۰۰ ساله اخیر و بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. دو رویکرد کلی در حوزه توسعه وجود دارد: توسعه در قرائت لیبرال سرمایه داری و توسعه در قرائت مارکسیستی و سوسیالیستی. این دو واقعیت کلان در ذیل خود نظریه ها و الگوهای متعددی در ادبیات توسعه دارند.

وی ادامه داد: تاریخچه برنامه ریزی درباره توسعه در کشور ما به دهه ۴۰ بازمی گردد و سازمان برنامه و بودجه هم به فعالیت می پرداخت اما طی این مدت برنامه های توسعه ای برگرفته از نگاه های مارکسیستی یا لیبرالیستی بود.

عضو اندیشکده مبانی الگو اسلامی ایرانی پیشرفت با تاکید بر وجود نظریه بومی در زمینه پیشرفت، گفت: تا زمانی که دیدگاه، گفتمان و نظریه خاص خود را در حوزه پیشرفت نداشته باشیم همین وضع را خواهیم داشت؛ یا به سمت گفتمان توسعه لیبرال سرمایه داری یا مارکسیستی می رویم و یا دچار وضعیت التقاطی بی هویت با دورن مایه یکی از این دو گفتمان با ظاهر اسلامی می شویم که واقعیت توسعه را بیان کند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به شکل اصیل و نگاه زیربنایی در زمینه توسعه و پیشرفت با گفتمان های رقیب دیالوگ داشته باشیم چاره ای نداریم جز اینکه گفتمان پیشرفت را به لحاظ نظری و عملی و اجرایی بسط دهیم و به عینیت برسانیم. باید دیدگاه خاص خود را درباره پیشرفت داشته باشیم و حرکت تکاملی جامعه به سوی افق های ارزشی برآمده از فرهنگ اسلامی و دین باشد.

اکبری در پایان گفت: برای این کار باید نگاه خاص خود را به پیشرفت در قالب سند و تحقیقات علمی و پژوهشی شکل دهیم. در آن صورت می توانیم با گفتمان رقیب به تبادل نظری و تجربی بپردازیم و در غیر این صورت گرفتار جذب در گفتمان های نامبرده شده و رهیافت های التقاطی می شویم و این روند سر از خودبیگانگی تاریخی، تمدنی و فرهنگی درمی آورد.   

کد خبر : 78572
تاريخ ثبت خبر : 26 آبان 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:57
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)