| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‎‌نامه؛


نگاه قرآنی به نهضت عاشورا

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «نگاه قرآنی به نهضت عاشورا» توسط حسن نتاج، نگاشته و ولی الله نقی پورفر، استاد راهنما و مهدی رستم نژاد استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه قرآن و حدیث بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «نگاه قرآنی به نهضت عاشورا» توسط حسن نتاج، نگاشته شده است.

ولی الله نقی پورفر، استاد راهنما و مهدی رستم نژاد استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه قرآن و حدیث بودند.

چکیده:

این پژوهش با نگاهی قرآنی به نهضت عاشورا بر آن شده که پس از بیان اجمالی نقش اهل بیت(ع) در قرآن و بیان کوتاهی از شخصیت قرآنی امام حسین(ع) به عنوان قافله سالارنهضت، با دو رویکرد کلی و جزئی نهضت عاشورا را در قرآن کریم پی‌جوئی کند.
 لذا ابتدا با نگاهی کلی در قصه حضرت موسی(ع) عاشورا را می‌جوید. در این بحث بین هجرت موسی(ع) و هجرت حسین(ع)، خوف معصومانه موسی(ع) و حسین(ع) و مدین موسی(ع) و مکه حسین(ع) نگاهی مقارن دارد، که البته این تحلیل را از سخنان سالار کربلا(ع) برگرفته است تا از این رهگذر نهضت سید الشهدا(ع) را برای عاشقانش بیش از پیش روشن سازد.
 و پس از این نگاه کلی با دیدی جزئی‌نگر نهضت عاشورا را از نگاه دیگر آیات قرآن کریم نظاره‌گر می‌شود، و ابتدا به بررسی مبانی قرآنی نهضت عاشورا می‌پردازد.
 به همین روی در بخش اول که پی‌جوی مبانی قرآنی نهضت عاشوراست به سه مبنای مهم اشاره می‌کند: نصرت دین خدا (که با پیروی از سنت رسول خدا(ص) و جهاد و هجرت در راه خدا متحقق است)، حق طلبی و عزت‌طلبی و ذلت‌گریزی.
 شاید مهم‌ترین سوالی که پس از روشن شدن مبانی نهضت ذهن را به خود مشغول می‌کند، اهداف است، این نهضت پی چه اهدافی بوده است؟ لذا با نگاهی قرآنی مهم‌ترین اهداف نهضت را مورد کنکاش قرار داده و امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح دین، اصلاح امت اسلامی و نهایتا قیام علیه طاغوت را از اهداف نهضت بر می‌شمرد.
در نهایت به عنوان سومین بخش در آینه سنت‌های الهی، نهضت عاشورا را می‌جوید و از باب جری و تطبیق برخی از سنت‌های الهی را در این نهضت جاری می‌داند، و سنت‌هایی چون، سنت شکستن صولت جباران و سنت دفع الله بعضهم ببعض و سنت یاری خداوند به یاورانش را در نهضت عاشورا متبلور می‌داند.
انتهای پیام/

کد خبر : 53733
تاريخ ثبت خبر : 6 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:30
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)