| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

احمدحسین شریفی:


نگاه حماسی به نهضت حسینی بزرگ‌ترین انقلاب قرن را رقم زد

استاد مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: نگاه حماسی و سیاسی به نهضت حسینی توانست بزرگ‌ترین انقلاب قرن، انقلاب اسلامی ایران و یک نهضت بی‌نظیر و الگوساز را پدید بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، استاد مؤسسه امام خمینی در مورد رویکرد حماسی به عاشورا گفت: نگاه حماسی به عاشورا و قیام حسینی، در تاریخ تشیع، نگاهی تقریباً نو، اصیل، عمیق و واقع‌بینانه به حادثه عاشورا است. نگاه حماسی و سیاسی به نهضت حسینی توانست بزرگ‌ترین انقلاب قرن، انقلاب اسلامی ایران، و یک نهضت بی‌نظیر و الگوساز را پدید بیاورد. این نگاه نخستین بار توسط مرحوم آیت‌لله کاشانی مطرح شد اما نتوانست نهادینه شود و در میان مردم رواج یابد:

وی افزود: در سال ۱۳۲۶ [۶۹ سال قبل؛ مصادف با تأسیس رژیم جعلی اسرائیل] که هیأتهای عزاداری به منزل ایشان رفتند وی در جمع آنان خطابه‌ای عاشورایی ایراد کرد: آقایانی که برای عزاداری گرد هم آمده‌اید آیا می‌دانید چرا حسین ‌بن ‌علی تن به شهادت داد. اینکه گفته می‌شود که فقط برای شفاعت امت خود بوده، بی‌جاست. آن بزرگوار دشمن کسانی است که پشت پا به مقصد مقدسش می‌زنند و از هتک نوامیس اسلام خودداری ندارند. آیا بر روضه‌خوانی فواحش شهر اثری مترتب است؟ حسین می‌خواست بازار ظلم و تعدی را، که رواج یافته بود، از بین ببرد و مردم را درس شهامت و فداکاری بدهد. حسین می‌خواست به مردم بفهماند که نباید زیر بار ظلم و جور رفت و در راه احقاق حق باید دریغ نداشت. حسین برای جلوگیری از اوضاع و احوالی نظیر آنچه امروز ما داریم، تن به شهادت داد. اگر ما درس فداکاری را از حسین فرا گرفته بودیم، گرفتار اوضاع غیرقابل تحمل امروزی نمی‌شدیم … آقایان اگر شما در کربلا بودید و ناله حسین را می‌شنیدید آیا آماده همراهی با آمال و هدف می‌شدید یا خیر؟ اگر واقعا آماده کمک به حسین بوده‌اید، پس چرا حالا، حاضر به متابعت از دین و روش مقدس او نیستید؟ … وضع مسلمانان در زمان یزید بهتر از حالا بود: کفار به مسلمین باج و خراج می‌دادند ولی حالا بر سر ما می‌کوبند. اسلام رو به توسعه می‌رفت و حالا رو به زوال است. وضع اجتماعی ما امروز به مراتب بدتر از زمان یزید شده است… »

شریفی تصریح کرد: در ادامه این حرکت امام امت با همکاری برخی از شاگردان روشن‌اندیش خود همچون شهید مطهری تلاش زیادی برای تغییر این ادبیات به عمل آوردند. عاشورا را آن گونه که بوده است به مردم معرفی کردند. و مسیر را کاملاً تغییر دادند.

وی در پایان سخنانش گفت: یکی از انقلابی‌ترین، انقلاب‌سازترین و افشاگرانه‌ترین سخنرانی‌های امام امت، علیه رژیم ستم‌شاهی در عصر عاشورای ۱۳۸۳ قمری مصادف با ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه قم انجام گرفت. (صحیفه نور، ج۱، ص۵۵-۵۶)
انتهای پیام/

کد خبر : 54107
تاريخ ثبت خبر : 15 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:07
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)