| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

دبیر همایش بانکداری اسلامی:


نهادینه‌کردن افکار نو در نظام بانکی از اهداف همایش بانکداری اسلامی

خوش‌‎طینت در افتتاحیه بیست‌ونهمین همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: بانک‌ها ضمن توجه به حاکمیت شرکتی، نقشی مؤثر در منافع جامعه دارند و یکی از مهم‌ترین اهداف همایش‌، شناختن افکار نو و نهادینه‌سازی آنها برای بهبود عملکرد نظام بانکی است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، محسن خوش‌طینت، رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران و دبیر علمی بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی، صبح امروز شنبه ۱۰ شهریورماه در افتتاحیه بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: این همایش قدمتی بیست و هشت ساله دارد و هر ساله هم زمان با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا برگزار می‌شود این همایش برای اهل فن و تصمیم‌گیرندگان و سیاستگذاران بانکی است.
وی ادامه داد: بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی که در پیش رو دارید با عنوان چالش‌های حاکمیت شرکتی و مدیریت منابع و مصارف در شبکه بانکی کشور شناخته می‌شود. واژه مدیریت منابع و مصارف، خاص نهادهای مالی است و ارزش این دارایی‌ها و بدهی‌ها تحت تأثیر ریسک‌های مختلفی قرار دارد و این امر، مدیریت ترازنامه مالی را در مقایسه با سایر نهادهای مالی متمایز می‌کند.
خوش طینت افزود: برخی عدم توازن‌های ترازنامه بانک‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ به عنوان مثال سپرده‌گذاران امکان برداشت نقدینگی خود، زودتر از موعد را دارند اما بانک امکان ندارد زودتر از موعد پول آنها را پس دهد. همچنین یک بانک نمی‌تواند به دلیل کمبود نقدینگی از مردم خواهش کند زودتر از موعد، وام خود را پس دهند و همین امر باعث عدم توازن در ترازنامه بانک‌ها می‌شود.
دبیر علمی بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی ادامه داد: اگر بانک‌ها از مدیریت عدم توازن در ترازنامه خود بهره نگیرند، در نهایت با کمبود نقدینگی و افزایش هزینه تمام شده پول مواجه می‎شوند. علی‌رغم اجماع بین‌المللی در مقررات کفایت سرمایه بانک‌ها باید در نظر داشته باشیم که برخی از ریسک‌های بانکی بین‌‎المللی در نظام بانکی کشور موضوعیت ندارد و بانک مرکزی حتما باید این موضوع را در نظر داشته باشد.
رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران یادآور شد: بنابراین لازم است الزامات نقدینگی متناسب با ریسک‌های واقعی ترازنامه بانک‌های کشور تنظیم شود. به عبارت دیگر هرگونه برنامه برای سیستم بانکی باید در چارچوب منافع آن برای کشور باشد.
خوش طینت عنوان کرد: مطابق با اصول حاکمیت شرکتی، ریسک‌پذیری بانک‌ها منافع جامعه را به خطر می‌اندازد. بانک مرکزی ضمن تدوین و الزام استانداردهای ثبات و سلامت بانکی و رعایت آن توسط بانک‌ها، نقش مؤثری در اطمینان‌بخشی و حفظ منافع کلیه ذی‌نفعان خواهد داشت.
وی افزود: با این اوصاف، بانک‌ها ضمن توجه به حاکمیت شرکتی، نقشی مؤثر در منافع جامعه دارند. یکی از مهمترین اهداف این همایش‌ها شناختن افکار نو و نهادینه‌سازی آنها برای بهبود عملکرد نظام بانکی است.
رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران ادامه داد: برای برنامه‌های اجرایی، کارگروهی با عنوان کارگروه اجرایی با حضور کارشناسان بانکداری اسلامی در مؤسسه تشکیل شد. همچنین کارگروه علمی نیز به بررسی علمی مقالات ارسالی به این همایش پرداخت.
خوش‌طینت در پایان گفت:‌ ۲۱۰ مقاله برای بیست‌و نهمین همایش بانکداری اسلامی این همایش دریافت شد که ۹۲ مقاله واجد شرایط تشخیص داده شده و در نهایت از بین آنها ۲۲ مقاله از سوی داوران برای ارائه در همایش تأیید شدند.
انتهای پیام/

کد خبر : 75348
تاريخ ثبت خبر : 11 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:15
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)