| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محسن بغدادی علیپور مطرح کرد:


نقش فداکاری در سلامت خانواده و جامعه

مدیر موسسه فرهنگی و هنری جلوه گاه صراط اشراق در رابطه با نقش فداکاری در سلامت خانواده و جامعه گفت: اگر زن و شوهر یکدیگر را دوست داشته باشند قطعاً گذشت هم در زندگی آنها نمود پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از رادیو گفت‌و‌گو، ویژه برنامه نجوا  به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با موضوع فداکاری و ایثار در این ماه مبارک و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن بغدادی علیپور مدرس دانشگاه و مدیر موسسه فرهنگی و هنری جلوه گاه صراط اشراق از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو به روی آنتن رفت.

علیپور در ابتدا گفت: ایثار و فداکاری در همه جوامع به ویژه جامعه اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) در این باره گفت: امیر مومنان (ع) در حدیثی می فرمایند: ایثار و از خودگذشتگی بالاترین درجه ایمان است." با توجه به این حدیث زیبا می توان اینگونه بیان کرد که فداکاری یعنی انسان کاری را بدون هیچ چشم داشت و انتظار جبران از فرد یا جامعه انجام دهد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به مصادیق ایثار و فداکاری در مکتب اسلام عنوان کرد: یکی از بهترین اسوه های فداکاری و گذشت وجود مقدس حضرت عباس (ع) است که از تمام وجودشان گذشتند تا به هدف خود برسند. علاوه بر ایشان، حضرت علی (ع) در لیله المبیت با اینکه می دانستند شمشیرزنان قهاری از تمامی قبایل برای کشتن پیامبر (ص) می آیند اما برای حفظ جان ایشان و رضایت خداوند فداکاری و ایثار کردند. در هشت سال دفاع مقدس نیز رزمندگان فداکاری هایی کردند که در نوع خود بسیار عجیب و زیبا است.

علیپور یادآور شد: یکی از مصادیق ایثار و فداکاری که در قرآن کریم به آن اشاره شده جریان حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) است که سه روز روزه گرفتند اما در هر سه روز به هنگام افطار غذای خود را به یتیم و اسیر و فقیر دادند. ما هم باید از این الگوهای قوی و زیبا درس بگیریم و فداکاری و گذشت را در زندگی خود داشته باشیم.

وی در رابطه با نقش فداکاری در سلامت خانواده و جامعه گفت: ثمره عشق و محبت در خانواده گذشت است. اگر زن و شوهر یکدیگر را دوست داشته باشند قطعاً گذشت هم در زندگی آنها نمود پیدا خواهد کرد. البته خوشبختانه فرهنگ ایثار و فداکاری در خانواده های ایرانی و شیعی نهادینه شده و بسیاری از خانواده ها غرور و کبر را از  خود دور کرده اند. در اکثر مواردی هم که خانواده ها دچار مشکل و اختلاف می شوند به دلیل منیت ها و کمرنگ شدن دوست داشتن ها است. 

این مدرس دانشگاه با اشاره به راهکارهای تقویت ایثار و فداکاری گفت: در ماه مبارک رمضان فداکاری در جامعه به بالاترین حد خود می رسد و دلیل آن هم ارتباط قوی مردم با خداوند و تقویت ایمان در آنها است. بنابراین با تقویت ارتباط با خداوند در جامعه می توان ایثار و فداکاری را در خود رشد داد.

حجت الاسلام علیپور در پایان این ویژه برنامه با بیان اینکه فداکاری در انسان ها یک امر نسبی است افزود: فداکاری و گذشت تا حدی لازم است که انسان به خود و نزدیکانش ظلم نکند. البته فداکاری انواع مختلف جانی، مالی و بخشیدن دیگران دارد و یک نوع آن هم بخشش تمام وجود است که حضرت سیدالشهدا (ع) آن را به طور تمام و کمال انجام دادند. ایشان همه وجود خود و زن و فرزندانشان را فدا کردند تا اسلام زنده بماند.

 انتهای پیام/

کد خبر : 69697
تاريخ ثبت خبر : 23 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:31
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)