| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدصمصام‌الدین قوامی:


نقش حوزه در تمدن‌سازی اثبات منفعت فقه برای بشریت است

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه مردم دنیا و به‌ویژه مسیحیان خاطره تلخی از کلیسا دارند گفت: حوزه علمیه وظیفه دارد این خاطره تلخ را که منجر به جدایی دین از سیاست شده از اذهان بزداید و با بازتعریف انسان و تبیین مبانی نظری تمدن اسلامی ثابت کند حوزه و فقه به نفع بشریت است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین صمصام‌الدین قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه تهران گفت: یکی از موضوعاتی که جزء مبانی سخنان مقام معظم رهبری است بحث مراحل مختلف تا رسیدن به تمدن اسلامی است.

وی ادامه داد: ایشان همواره در سخنرانی‌های خود که مرتبط با این موضوع است انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی را به عنوان ۵ مرحله اصلی در تکامل فرایند کشور از مرحله انقلاب تا تمدن بیان می‌فرمایند.

قوامی تصریح کرد: اگر چه ما هنوز وارد مرحله تمدن‌سازی اسلامی نشده‌ایم ولی لازمه و مهم‌ترین مقدمه برای شکل‌گیری تمدن اسلامی، تدوین و تبیین مبانی نظری آن است.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی اظهار کرد: در این راستا، علوم انسانی و اسلامی‌سازی آن مهم‌ترین فرایند برای تحقق تمدن اسلامی است و ساختن مبانی نظری تمدنی نیز مبتنی بر اجتهاد است و اجتهاد نیز به خصوص در مبانی دینی بر دوش حوزه قرار دارد.

امام جمعه پردیسان با بیان اینکه ما از مرحله انقلاب عبور کرده و به مرحله تشکیل نظام اسلامی رسیدیم و در حال طی کردن مراحل بعدی هستیم عنوان کرد: یکی از تحلیل‌های نادرست این است که برخی انقلاب و نظام‌سازی را پایان کار فرض کرده و با این تحلیل تلاش می‌کنند تا نظام اسلامی را ناکارآمد نشان دهند، در صورتی که مقام معظم رهبری فرمودند ما تا رسیدن به جامعه و دولت اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی فاصله زیادی داریم ولی این فاصله دلیل بر ناامیدی از تحقق آن نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه محور علوم انسانی، انسان است لذا نوع نگاه به انسان در تمامی ابعاد زندگی او مؤثر است، اظهار کرد: در یک دولت اسلامی باید کارگزارانش، در یک جامعه اسلامی مدیران و مردمش و در یک تمدن اسلامی همه ابعاد دخیل در زندگی انسان باید رنگ و بوی اسلامی داشته باشد.

قوامی با بیان اینکه فرمایشات رهبری، ریل‌گذاری لازم برای حرکت دولتمردان و مردم به سمت یک جامعه و تمدن اسلامی است تصریح کرد: همان‌طور که رهبری فرمودند الان دولت و جامعه اسلامی تشکیل نشده است ولی نباید مایوس شویم و مطمئن باشیم اگر با مدیریت اسلامی حرکت کنیم این حلقات بیان شده قابل اتصال به یکدیگر است و تشکیل جامعه و تمدن اسلامی دور از دسترس نیست.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با تاکید بر نقش انسان در هر تمدن و جامعه‌ای و با بیان اینکه نوع رفتار انسان‌ها و تفکر و تدبیر آنان در این فرایند بسیار موثر است عنوان کرد: تا انسان‌ها خوب نشوند ما به جایی نمی‌رسیم زیرا جامعه و تمدن فارغ از انسان‌هایی که در آن زندگی می کنند تمدن و جامعه نیست بنابراین حوزه علمیه در اینجا و در حیطه نظریه‌پردازی و انسان‌سازی نقش مهمی بر عهده دارد.

قوامی با بیان اینکه حوزه علمیه باید در مورد هستی‌شناسی، مبدا و فرجام آدمی و معرفتشناسی انسان حرف‌های جدید داشته باشد عنوان کرد: قرآن و روایات اگر چه سخن نازل شده امروز نیست ولی تبیین جدید و نو از آن و متناسب با ادبیاتی که امروز برای مردم دنیا قابل فهم است از ویژگی‌های لازم است که حوزه باید به آن توجه کند.

وی افزود: انسان اگر اومانیسم و مستقل از آسمان خود را ببیند این تفکر در مقابل تفکری است که انسان خود را متصل به وحی و عصمت و ملکوت و غیب می‌بیند و این دو نوع انسان، بینش و رفتار و تفکر متفاوت خواهند داشت و نتیجه آن نیز ایجاد جوامع و تمدن‌های متفاوت است.  

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه مسیحیت خاطره تلخی از کلیسا دارد تصریح کرد: ما باید این خاطره تلخ را از اذهان آنان بزداییم و این مسئله را تبیین کنیم که اسلام مدعی مدیریت انسان در تمامی ابعاد است؛ اسلام از یک‌سو به حیات طیبه انسان در دنیا توجه دارد و از سوی دیگر نیز به دنبال رسیدن انسان به سعادت در حیات آخرت است.

وی تاکید کرد: اسلام هم به اقتصاد و سیاست و فرهنگ مترقی در دنیا نظر دارد و هم در صدد حفظ کرامت او است که این تفکر انسان را در یک بازه زمانی ۸۰ ساله یا کمتر و بیشتر مطالعه و تحلیل نمی‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این انسان‌ها هستند که جامعه را می‌سازند و اگر آن‌ها متکامل شوند و در این مسیر قرار بگیرند جامعه هم خوب خواهد شد.

وی ادامه داد: این نوع مباحث و تبیین حرف‌های جدید اسلام در این عرصه در دنیا غریب است زیرا آنان خاطره خوبی از کلیسا ندارند و به علت عملکرد بد کلیسا جامعه از دین قهر کرده است.

وی با بیان اینکه جوامع غربی دین را از علم و سیاست جدا کرده و در علم، سکولار و در سیاست لائیست هستند عنوان کرد: این مقوله دو بعد ماتریالیسم و اومانیسم است که غرب را دچار فقر و بیماری کرده است و تعریف انسان با نگاه اسلامی و با ادبیات روز راهی است که حوزه علمیه باید در فرایند بازتعریفی خود بگنجاند.

 قوامی تاکید کرد: نقش حوزه در تمدن‌سازی اسلامی این است که ثابت کند فقه و حوزه به نفع بشریت است زیرا به بازتعریف انسان از نگاه وحیانی و ارایه راه کار عملی برای داشتن حیات طیبه در دنیا و سعادت و فوز عظیم در  آخرت می‌پردازد و مطمئنا این سخنان خریدار دارد. 

انتهای پیام/

کد خبر : 52360
تاريخ ثبت خبر : 12 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:20
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)