| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


نقد و بررسی نظریه علم دینی در فرهنگستان علوم اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «نقد و بررسی نظریه علم دینی در فرهنگستان علوم اسلامی» توسط حمید بیات نگاشته و علیرضا پیروزمند، استاد راهنما و رضا حاجی ابراهیم، استاد مشاور این پایان‌نامه در انشگاه معارف اسلامی قم، دانشکده الهیات بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «نقد و بررسی نظریه علم دینی در فرهنگستان علوم اسلامی» توسط حمید بیات نگاشته شده است.
علیرضا پیروزمند، استاد راهنما و رضا حاجی ابراهیم، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه معارف اسلامی قم، دانشکده الهیات بودند.
چکیده:
بحث علم دینی از مباحث مهم عصر ماست. از عمر این بحث چند دهه بیشتر نمی‌گذرد، اما در کشورهای اسلامی به بحث روز تبدیل شده است.
بزرگانی همچون شهید صدر و شهید مطهری مباحثی در این‌باره مطرح کرده بودند، ولی در دهه اخیر به صورت جدی در میان اندیشمندان اسلامی و مراکز علمی به صورت یک مسئله حیاتی ظهور کرده است.
از جمله این مراکز فرهنگستان علوم اسلامی است. این آکادمی توسط مرحوم سید منیر الدین حسینی هاشمی تاسیس شد و با همت برخی از شاگردانش، همچون حجت الاسلام و المسلمین میرباقری توسعه یافت.
رساله حاضر در پی آن است تا با تبیین مبانی علم دینی از منظر فرهنگستان، ارزیابی منصفانه‌ای از آن ارائه دهد. این تبیین و ارزیابی در سه فصل صورت گرفته است.
در فصل اول، ابتدا، ضرورت و مراحل دست‌یابی به علم دینی از منظر فرهنگستان بیان شده و سپس مبانی فلسفی، کلامی و فقهی علم دینی تبیین گشته است.
در فصل دوم، علم دینی از منظر جامعه شناسی، روش شناسی و معرفت شناسی تقریر شده و در فصل سوم به این دیدگاه مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.
در این رساله با تاکید بر نقاط قوت این دیدگاه، دو نکته مورد دقت قرار می‌گیرد، اول اینکه، این دیدگاه باید تکمیل شود و بیشتر و بهتر در معرض مجامع علمی قرار گیرد و دوم، اظهار نظر نهایی در مورد آن زمانی صورت می‌گیرد که در عمل موفق باشد

علاقه مندان می توانند چند صفحه نخست این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.
انتهای پیام/

کد خبر : 64831
تاريخ ثبت خبر : 23 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:43
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)