| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


نفس و جاودانگی از دیدگاه افلوطین و ابن‌ سینا

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «نفس و جاودانگی از دیدگاه افلوطین و ابن‌سینا» توسط سیده فاطمه پزشکی اردکانی نگاشته شده و محمد اکوان، استاد راهنما و رضا داوری اردکانی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه آزاد تهران مرکزی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «نفس و جاودانگی از دیدگاه افلوطین و ابن‌سینا» توسط سیده فاطمه پزشکی اردکانی نگاشته شده است.

محمد اکوان، استاد راهنما و رضا داوری اردکانی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه آزاد تهران مرکزی بودند.

چکیده:

در این پژوهش هدف این بوده که نظر افلوطین و ابن سینا را در مورد نفس و جاودانگی آن روشن کنیم.
به نظر افلوطین از واحد، عقل و از آن نفس به وجودآمده جوهری لطیف و واحد است که از آن نفس های متعدد به وجود می آید ولی وحدتش را حفظ می کند و در حال شدن است.
 نفس در عالم ذات از نفوس دیگر جدا نیست و با ارتباط یافتن با جسم میان او و نفوس دیگر جدائی می افتد و همه نفوس فردی سرانجام به آن عالم معقول بر می گردند.
چون اصل و منشاء شان ابدی است فنا ناپذیرند و حتی نفوس شریر سرانجام به آن عالم باز خواهند گشت و به نظر ابن سینا عقول و مجردات از واجب الوجود صادر شده اند و معلول اول از او یک جوهر عقلانی است.
 از این جواهر عقلانی دیگر پدید آمده تا عقل دهم که از آن ماده و صور مادی به وجود آمدند و نفس از عقل فعال پدید آمده و جوهری بسیط و قائم به ذات خود است و کمال اول برای جسم طبیعی آلی است و نفس وابسته به جسم نبوده است و فنا ناپذیر است و آن حادث شده با حدوث بدنی که شایستگی به کار بردن آن را دارد و در مورد نفوس به معاد روحانی قائل شده که روح انسان به لذت و رنج ابدی می رسد.
انتهای پیام/

کد خبر : 53591
تاريخ ثبت خبر : 2 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:35
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)