| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

آیت الله سید محمد غروی:


نفسِ انسان تمام عرصه‌های ذهنی، روانی و رفتاری او را پوشش می‌دهد

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: «نفس» تمام عرصه‌های ذهنی، روانی، انگیزشی، رفتاری و ... را پوشش می‌دهد و در نتیجه به نظر می رسد نفس بحث کاملی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه، آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در چهارمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع «روان شناسی اسلامی»، اظهار کرد: روان شناسی اسلامی تلفیقی، تطبیقی و تاسیسی است و ضرورت دارد مکاتب و نظریه ها بر اساس متون فلسفی و جهان شناختی نقد و بررسی شوند.

وی ابراز کرد: مفاهیم تلفیقی، تبلیغی و تکمیلی باید قبل از مفاهیم تاسیسی قرار گیرند، به این معنا که مفاهیم روان شناسی که جنبه روان‌شناختی دارد از آیات و روایات به دست می‌آید و در عین حال این مفاهیم می تواند زمینه ای را در رابطه با تدریس در زمینه‌های مختلف فراهم آورد.

روان‌شناسی اسلامی بدین معنا نیست که تنها بر یک راه شناخت بسنده کنیم و سایر روش‌ها را کنار بگذاریم بلکه هر کدام از راه‌ها می‌تواند پیش‌برنده و کامل کننده باشند

استاد حوزه علمیه قم گفت: در حوزه روان‌شناسی گاهی مسائل همان است که دیگران مطرح کرده‌اند و گاهی نیز بیش از آن است و این خود می تواند ایده ای برای تاسیس روان‌شناسی باشد.

آیت الله غروی تصریح کرد: روان‌شناسی اسلامی بدین معنا نیست که تنها بر یک راه شناخت بسنده کنیم و سایر روش‌ها را کنار بگذاریم بلکه هر کدام از راه‌ها می‌تواند پیش‌برنده و کامل کننده باشند.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که هر کدام از مکاتب روان‌شناسی از جمله ساخت گرایی، کنش گرایی، رفتار گرایی، تحلیل روانی، انسان گرایی و… در روان‌شناسی می‌تواند مفید فایده باشد و اگر کاستی در آن وجود دارد باید اصلاح شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: روان‌شناسی اسلامی معنایش این نیست که تنها از مفاهیم دینی استفاده کنیم اما اگر بخواهیم در عرصه روان‌شناسی اسلامی وارد شویم باید کار علمی و تجربی انجام دهیم.

وی تاکید کرد: «نفس» تمام عرصه‌های ذهنی، روانی، انگیزشی، رفتاری و … را پوشش می‌دهد و در نتیجه به نظر می رسد نفس بحث کاملی است.

انتهای پیام/

کد خبر : 78887
تاريخ ثبت خبر : 1 دی 1397
ساعت بارگزاری خبر : 08:15
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)