| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضایی اصفهانی:


نعمت اقتصادی باید در خدمت حیات اجتماعی باشد

یک استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: باید در قبال نعمات الهی شکرگزار باشیم و دامنه این شکرگزاری فقط به مسایل فردی منحصر نیست بلکه بعد اجتماعی دارد یعنی اگر خداوند نعمت اقتصادی و یا هر نوع بهره‌مندی دیگری به ما داد باید در خدمت حیات اجتماعی مردم قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی رضایی‌ اصفهانی، استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه سلسله جلسات تفسیر اجتماعی قرآن گفت: در خصوص تفسیر قائل هستیم که یک آیه در صورتی که دو نظر درباره آن معارض با هم نباشند، می‌تواند دو تفسیر داشته باشد.

وی با اشاره به تفسیر اجتماعی سوره مبارکه کوثر افزود: این سوره در واقع با نوعی خرافه اجتماعی که جایگاهی برای زن و دختر قائل نبود مبارزه کرده است.

وی افزود: از دیگر نکات تفسیر اجتماعی این سوره آن است که باید در قبال نعمات الهی شکرگزار باشیم و دامنه این شکرگزاری فقط به مسایل فردی منحصر نیست بلکه بعد اجتماعی دارد یعنی اگر خداوند نعمت اقتصادی و یا هر نوع بهره‌مندی دیگری به ما داد باید در خدمت حیات اجتماعی مردم قرار دهیم.
رضایی اصفهانی عنوان کرد: یکی دیگر از نکات قابل استخراج از این سوره آن است که اگر کسی با رهبر الهی دشمنی داشته باشد بدون تردید دچار عذاب الهی خواهد شد و حتی این مسئله روی نسل افراد هم اثرگذار است یعنی برخی گناهان به گونه‌ای است که بر روی نسل انسان نیز اثر منفی دارد.
این قرآن‌پژوه و مترجم قرآن گفت: لزوم دفاع از رهبران و مبلغان دینی در مقابل هجوم تبلیغاتی دشمنان یکی دیگر از درس‌های اجتماعی این سوره است؛ در این سوره وقتی پیامبر(ص) مورد هجمه تبلیغی عاص بن وائل قرار گرفت خود خداوند وارد میدان شده است همچنین لزوم برخورد لفظی با دشمنان از آن فهمیده می‌شود.
نویسنده تفسیر مهر بیان کرد: لزوم قطع فعالیت درازمدت دشمنان اسلام در اجتماع از دیگر نکات تفسیری این سوره است یعنی این که دشمن را ابتر کنیم یعنی نگذاریم کار او و فعالیتش ادامه و تداوم داشته باشد و برای مبارزه درازمدت با دشمن برنامه داشته باشیم.
رضایی اصفهانی تصریح کرد: نکته دیگر آشکارسازی نعمات الهی در اجتماع به وسیله قربانی و نماز است؛ یعنی پیام اجتماعی می دهد که وقتی در اجتماع نعمتی از سوی خدا به انسان داده شد دوست دارد که آن نعمت دیده شود و در اختیار دیگران نیز قرار گیرد.
عضو هیئت علمی المصطفی بیان کرد: شکر نعمت الهی علاوه بر لفظ، اقتصادی و اجتماعی هم باشد و فایده آن به صورت قربانی به مردم هم برسد و این مسئله باید در کنار نماز باشد.
انتهای پیام/
کد خبر : 44538
تاريخ ثبت خبر : 27 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:11
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)