| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

با ارائه اصغر افتخاری؛


نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده با درجه خوب به ثبت رسید

شانزدهمين نظریه دبیرخانه هیأت حمایت با عنوان نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده با ارائه دکتر اصغر افتخاری با نمره 84.3 (از 100) و درجه خوب به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، با همکاری معاونت علمی دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی و کمیته دستگاهی دانشگاه امام صادق (ع) اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده» برگزار شد.

این نشست علمی که با ارائه اصغر افتخاری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) همراه بود، ابراهیم متقی، عبداله خانی و رضا سیمبر به عنوان شورای داوران، و ارسلان قربانی، جمال شفیعی، حسین ذوالفقاری و جلال درخشه به عنوان شورای ناقدان حضور داشتند.

اصغر افتخاری توضیحات خود را پیرامون نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده با اشاره به سابقه مطالعات پژوهشی در حوزه امنیت گفت: خلأ مطالعاتی پژوهش‌های امنیتی در سطح دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی، زمینه‌ساز عبور از مرحله نقد و ارزیابی، و نورد به مرحله بومی سازی و ارائه نظریه در این زمینه است.

وی با اشاره به تاریخچه موضوع، از مطالعات خود به عنوان ضلع سوم یک پازل نام برد و تصریح کرد: بررسی مبانی و سیره اسلامی در رابطه با الگوی اسلامی ایرانی این نظریه، و بررسی نقش آن در ثبات و یا زوال امنیت، محور تحقیقات در ارتباط با این نظریه می‌باشد.
استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه گفت: در خصوص امنیت اجتماعی شده دو رویکرد سلبی و ایجابی وجود دارد که ما رویکرد ایجابی را بر اساس مبانی دینی پذیرفتیم و مورد بررسی قرار دادیم. رویکرد سلبی رویکرد کارشناسان و نظریه پردازانی است که می‌گویند امنیت را باید بر اساس ساختار جامعه ساخت‌. اجتماعی شدن یعنی اینکه دولت مرکزیت دارد و متولی ساخت امنیت می‌باشد. ولی باید به‌گونه‌ای باشد که جامعه با آن مشکلی نداشته باشد‌.

وی افزود: این تلقی سلبی از امنیت اجتماعی می‌باشد. مثلاً دولت موظف می‌باشد که به اقتصاد جامعه توجه داشته باشد و اقتصاد را لحاظ کند . که در این رویکرد دو نوع جامعه داریم. در جوامعی که دولت قدرتمند وجود دارد جامعه تحت کنترل دولت می‌باشد. در رویکرد سلبی  می‌گویند اگر می‌خواهید امنیت را ایجاد کنید ابعاد اجتماعی آن فراموش نشود. در این کتاب این مسئله مورد نقد از منظر مبانی دینی و اسلامی قرار گرفته است.

 افتخاری در توصیف رویکرد ایجابی نظریه بیان کرد: رویکرد ایجابی  به این صورت می‌باشد که جامعه به عنوان خاستگاه تولید امنیت بایستی به تشکیل امنیت بپردازد. تجربه جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان می‌دهد که امنیت در جامعه ساخته می‌شود. ما در این کتاب، نظریه اجتماعی را در کنار مکتب ایجابی کوپنهاگ مطرح کردیم. با این تفاوت که در نگاه دینی هویت‌ها باز نیستند و باید در چهارچوب تلقی شوند و هویت نباید جای ارزش‌ها را بگیرد بلکه بایستی در چهارچوب باشد.

افتخاری با اشاره به اختصاص یک فصل به بحث روش شناسی، از دسته‌بندی و جایابی آیات مختلف قرآن کریم در ارتباط با این نظریه در فصل دیگر کتاب سخن گفتند. به نحوی که ارتباط آیات باهم و جایگاه آن‌ها در قبال این نظریه به خوبی تبیین شده است.

این استاد دانشگاه،‌ با اشاره به استفاده از اصل عدم تعارض گفت:‌ رویکرد ما در تبیین مبانی دینی و به کارگیری اصل عدم تعارض زمینه اجتهاد متجزی را فراهم کرد و مانع اجتهاد به رأی شد. چرا که ما به دنبال تطبیق نبودیم بلکه سعی کردیم به گونه‌ای عمل کنیم که به عنوان مثال نظریه ما نه تنها در تضاد با نظر اندیشمندان اسلامی نباشد بلکه تکمیل کننده مطالب اندیشمندان دینی باشد.

در ادامه ناقدان حاضر در جلسه به نقد و بررسی مطالب مطرح شده توسط افتخاری پرداختند. ذوالفقاری رویکرد ایجابی مطرح شده‌ را قابل نقد توصیف کرد و با اشاره به مصادیقی هم‌چون امر‌به معروف و نهی‌از منکر و مراتب آن در دین اسلام رویکرد سلبی این نظریه را متذکر شد.

در ادامه درخشه با اشاره به عاریتی بودن «نظریه امنیت اجتماعی شده»، از چگونگی ایجاد یک بنای مستقل، بر اساس مبانی دینی پرسش نمود و هم‌چنین خواستار تبیین جایگاه دولت در این نظریه و کارکرد این نظریه در بررسی بحث ناامنی شد.

در ادامه داوران به بررسی نظرات مطرح شده پرداختند و در جلسه‌ای جداگانه ارزیابی نهایی توسط داوران صورت گرفت که با نمره ۸۴٫۳ (از صد) و درجه «خوب» به تصویب هیأت داوران رسید.

لازم به ذکر است از بین ۳۷ اجلاسیه کرسی‌های تخصصی با دفاع موفق؛ تا کنون ۱۶ نظریه، ۱۸ نوآوری و ۳ نقد به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/

کد خبر : 62547
تاريخ ثبت خبر : 28 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:33
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)