| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

محسن فرمهینی‌فراهانی در گفتگو با طلیعه:


نظام آموزشی، نقش اساسی در تحقق تمدن نوین اسلامی دارد

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی گفت: نظام آموزشی، نقش اساسی در تربیت نیرو در تحقق تمدن نوین اسلامی هم در بعد نرم افزاری و هم در بعد سخت افزاری دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر محسن فرمهین فراهانی رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی صبح امروز ۲۹ بهمن ماه در نشست خبری این همایش با اشاره به اهمیت نظام تعلیم و تربیت در تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: یکی از مهمترین الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی، داشتن نظام تعلیم و تربیت کارآمد است، چرا که فرزندان ما طی ۱۵ سال در نظام آموزشی تحصیل می کنند.

وی ادامه داد: نظام آموزشی نقش اساسی در تربیت نیرو در تحقق تمدن نوین اسلامی هم در بعد نرم افزاری و هم در بعد سخت افزاری دارد، مانند بسط خردورزی، تربیت نیروی انسانی، تربیت انسان تراز تمدن نوین اسلامی از طریق نظام تعلیم و تربیت و آموزش سبک زندگی اسلامی در درون نظام تعلیم و تربیت.

تربیت مهدوی و معنوی و فطری از طریق نظام آموزشی امکان پذیر است و نظام آموزشی نقش بی بدیلی در تحقق تمدن نوین اسلامی دارد

فراهانی افزود: این نظام باید از اندوخته های دینی و سابقه های تمدنی و تجارب موفق سایر کشورها استفاده کند. تربیت مهدوی و معنوی و فطری از طریق نظام آموزشی امکان پذیر است و نظام آموزشی نقش بی بدیلی در تحقق تمدن نوین اسلامی دارد اما در میان زیرنظام‌های آموزش و پروش، نظام‌های نیروی انسانی، مدیریت، معلم و تربیت معلم مهم ترین نقش را در تحقق تمدن نوین اسلامی دارند.

فراهانی اضافه کرد: بعد از برگزاری دو دوره همایش تمدن نوین اسلامی، شاهد رشد روزافزون مقاله ها هستیم و این نشان می دهد که همایش به بالندگی رسیده و می تواند گام های بلندی را در ابعاد نظری بردارد.

وی تصریح کرد: کمیسیون تعلیم و تربیت دارای هشت محور است که هر کدام سه زیرمحور دارند. بعضی از محورهای این کمیسیون عبارتند از: اسناد بالادستی در تحقق تمدن نوین اسلامی و مواجهه تربیتی با فضای مجازی در مواجهه با تمدن نوین اسلامی. این کمیسیون پیش نشستی را با عنوان «نسبت فضای مجازی در تعلیم و تربیت» هم برگزار کرده است.

در ادامه دکتر مرتضی افشاری رئیس کمیسیون هنر در این همایش گفت: هنر تمدن وجود دارد و ما در واقع می خواهیم آن را آشکارسازی کنیم.

وی بیان کرد: ارسال مقاله برای ما ارزشمند است اما شاید بعضی آثار در ساخت برای ارائه مشکل داشته باشند که ما آن آثار را رها نمی کنیم و سعی داریم آنها را برای سال آینده سامان دهیم و یا در دوفصلنامه  منتشر کنیم. عناوینی که ما مطرح کردیم بر اساس معیارهای مان بوده است.

یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه تمدن معیار قرار دادن مظاهر تمدن است در حالیکه نگاه ما به اصل و بنیان تمدن باید باشد

افشاری تصریح کرد: اگر ما جامعه هنری و علمی را برای شرکت در همایش تمدن نوین اسلامی دعوت می کنیم، این کار را ابتدا در دانشگاه شاهد انجام داده ایم و رساله ها را به این موضوع هدایت کرده ایم.

به گفته وی مقام معظم رهبری بحث خودباوری را مطرح کرده اند و عدم وجود آن یکی از مشکلات ما محسوب می شود.

رئیس کمیسیون هنر همایش تمدن نوین اسلامی گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه تمدن معیار قرار دادن مظاهر تمدن است در حالیکه نگاه ما به اصل و بنیان تمدن باید باشد. مظاهر تمدن لایه بیرونی است و ما باید بنیان ها را آشکار سازی کنیم. مبانی هنر در دوران ائمه و امام صادق(ع) و در روایات بوده، اما اکنون ابتر مانده و ما می خواهیم آنها را هدایت کنیم.

افشاری در پایان اضافه کرد: کمیسیون هنر با تمامی کمیسیون‌ها ارتباط دارد و می تواند امکان خوبی برای چگونگی و ارائه مباحث داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 62719
تاريخ ثبت خبر : 29 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:06
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)