| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رئیس مرکز ایده پردازی علوم انسانی اسلامی در گفتگو با طلیعه:


نظام سازی اسلامی با تزریق مبادی اسلام به رشته مدیریت امکان پذیر است

میثم لطیفی، رئیس مرکز ایده پردازی علوم انسانی اسلامی معقتد است هر چقدر مبادی اسلامی به رشته مدیریت تزریق شود در خصوص نظام سازی اسلامی موفقتر عمل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ دکتر میثم لطیفی رئیس مرکز ایده پردازی علوم انسانی اسلامی در خصوص میزان تاثیر چنین کنگره هایی بر موفقیت جایگزینی علوم اسلامی بر علوم انسانی غربی گفت: بستگی دارد بعد از کنگره چه اتفاق هایی بیفتد و چه میزان از دستاوردهای یک کنگره بزرگ بتوانیم بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه یک اتفاقات مبارکی می افتد و آن استمرار کار کمیته ها بعد از کنگره است، افزود: با این اقدام در عرصه ای که نیاز به بحث و مداقه بیشتری است تا به نتیجه برسیم استمرار این امر را میسر می کند.

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: اتفاق دیگر همایش، ایجاد ارتباط بین اساتید و صاحب نظران است و یکی از ویژگی های اساسی کنگره گردآوری صاحب نظران است اما ضعفی در کنگره علوم انسانی اسلامی وجود دارد زمان کم آن است که باعث می شود مواجه نزدیک بین دانشجویان، طلاب و صاحب نظران کم باشد.

وی تاکید کرد: اگر زمان بیشتر برای مباحثات علمی وجود داشته باشد، می تواند در فاصله بین کنگره ها اثر بیشتری بر روی تولید محتوای کارآمدتر از سوی کارشناسان علوم انسانی اسلامی ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این سوال که از نظر کمی و کیفی چند دوره گذشته کنگره علوم انسانی اسلامی چه میزان توانسته بر ایجاد رشته علوم انسانی اسلامی در کشور تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: تعداد مقالاتی که در این حوزه نوشته می شود و تعداد پایان نامه ها و کتابهایی که در این زمینه تالیف می شود رو به افزایش است و این تاثیر کنگره های این چنینی بر گرایش علوم انسانی به علوم اسلامی محسوب می شود و نسبت به ۱۰ سال گذشته قطعا وضعیت خوبی داریم.

وی تاکید کرد: اما تا افقهای مد نظر آینده و تا زمانی که مبانی علوم اسلامی بتواند جایگزین علوم انسانی غربی شود تا جایی که به عنوان منابع تدریسی در این حوزه بتوان به آنها اکتفا کرد راه زیادی پیش رو داریم.

دکتر لطیفی که به عنوان رئیس کمیسیون مدیریت اسلامی در سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی فعالیت می کرد در مورد جایگاه مدیریت اسلامی در میان دیگر شاخصه های علوم انسانی اسلامی تشریح کرد: ماهیت رشته مدیریت یک ماهیت به شدت کاربردی است. شاید رشته ای مانند فلسفه تا فضای عمل فاصله زیادی داشته باشد.

وی اضافه کرد: نکته دوم این است که رشته مدیریت چند رشته ای است و مانند رشته های روانشناسی و اقتصاد تک رشته ای نیست و مشتمل چند رشته اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، سیاست، علوم طبیعی مانند ریاضیات و آمار است.

عضو شورای علمی بنیاد ملی نخبگان، مدیریت را به پلیسی که بر سر یک چند راه ایستاده و تصمیم گیری می کند کدام دانش چه زمانی وارد شود و کدام وارد نشود تشبیه کرد و افزود: ما هر چقدر بتوانیم مبادی اسلامی را به رشته مدیریت وارد کنیم به نظام سازی اسلامی نزدیکتر می شویم. این نکته ای حیاتی است چون اگر جامعه شناسی اسلامی طراحی شود و در مقام عمل مورد توجه قرار نگیرد بی فایده است.

وی در پایان سخنانش اظهارداشت: کسی که اینها را ابزارمند می کند و به رشته اجرا در می آورد رشته مدیریت است. این رشته تشخیص می دهد از هر دانشی چه میزان برای جامعه تزریق شود و از این حیث دانش مدیریت باید اشرافی به رشته های دیگر داشته باشد تا در عرصه عمل موفق باشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 12833
تاريخ ثبت خبر : 10 آذر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 14:29
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)