| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

استاد اقتصاد دانشگاه تبریز:


نظام بانکی در جهت عکس اقتصاد مقاومتی در حال حرکت است

محمدعلی متفکر آزاد یکی از عمده مشکلات اساسی بر سر راه اقتصاد مقاومتی را عملکرد نظام بانکی دانست و گفت: نظام بانکی نه تنها در جهت اقتصاد مقاومتی عمل نمی کند بلکه برعکس آن در حرکت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر محمدعلی متفکر آزاد رئیس سابق و استاد دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال گفت: دشمن با ما در یک جنگ اقتصادی قرار دارد و اسلحه قوی و بازدارنده ما در این جنگ فقط به کارگیری اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی نشات گرفته از اقتصاد اسلامی و نفی نظام اقتصاد سرمایه داری است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی مجموعه است که دارای یک مدل مفهومی و اقدامات عینی و عملی است و لازمه کار درک مدل مفهومی آن توسط مدیران کلان کشور است.  

وی با اشاره به مولفه ها و الزامات اقتصاد مقاومتی گفت: مولفه ها دارای دو جنبه سلبی و ایجابی هستند. جوهره کار در مولفه های ایجابی اقتصاد مقاومتی که در ابلاغیه ۲۴ ماده ای مقام معظم رهبری آمده است، دارای چند مورد می شود. اول تولید داخلی و امکانات داخلی برای تولید. ما باید خودباوری داشته باشیم و از کمک های اقتصادی دیگر دولت های خارجی چشم پوشی کرده و بر امکانات داخلی تمرکز داشته باشیم.

فارغ التحصیلان دانشگاهی نیروی انسانی قوی برای اقتصاد کشور هستند

این استاد دانشگاه افزود: کشور ما از نظر امکانات و ظرفیت های شکوفایی اقتصادی در سطح خوبی قرار دارد. به گفته مقام معظم رهبری ۱۰ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی و ۵ میلیون دانشجو، نیروی انسانی قوی و متخصصی را در اختیار اقتصاد کشور قرار می دهد. همچنین از نظر ذخایر نفت و گاز جزو کشورهای اول در دنیا محسوب می شویم که استفاده از آنها بستگی به نوع مدیریت از آنها دارد. با وجود مدیریت کارآمد باید رگ اقتصادی دنیا در دست ما باشد زیرا دنیا به نفت و گاز وابسته است. درحالیکه به دلیل ناکارآمدی کشورهای عربی، کشورهای صادرکننده نفت به دیگر کشورها وابسته هستند.

ما امکانات تولید و اشتغال را در کشور داریم و در مقابل نیاز به مدیریت کارآمد و با انگیزه و روحیه جهادی داریم

متفکرآزاد گفت: ما با مدیریت قوی می توانیم از اهرم نفت برای شکوفایی اقتصاد خود استفاده کرده و به کمک دیگر کشورهای ضعیف برویم. بنابراین مدیریت نفت و گاز دارای اهمیت زیادی است به خصوص که در نیمه دوم قرن بیست و یکم نقش گاز در سبد انرژی جهان بیشتر می شود.

وی در ادامه گفت: تنوع جغرافیایی، موقعیت سوق الجیشی، معادن غنی غیرنفتی و سرمایه اجتماعی قوی اسلام و تشیع برای کشور ما سرمایه محسوب می شوند. از سوی دیگر بیکاری نه فقط پدیده منفی اقتصادی است بلکه عاملی است که می تواند منشا بسیاری از معضلات باشد. در مقابل اشتغال نه تنها پدیده مثبت اقتصادی است بلکه به بهتر شدن وضعیت معیشت افراد و پایداری جامعه منجر می شود.

متفکر آزاد بیان کرد: ما امکانات تولید و اشتغال را در کشور داریم و در مقابل نیاز به مدیریت کارآمد و با انگیزه و روحیه جهادی داریم. روحیه جهادی در اقتصاد لیبرالیستی مفهومی ندارد بلکه در اقتصاد الهی معنا پیدا می کند. روحیه جهادی یعنی تولید کننده ما باید با هدف جلب رضایت خداوند کار کند و در کنار آن سود هم ببرند ضمن اینکه مصرف کننده هم باید جلب رضایت خداوند را هم مدنظر داشته باشد.

اقتصاد مقاومتی در مبانی با اقتصاد لیبرالیستی مغایرت دارد

وی تصریح کرد: در اقتصاد لیبرالیستی حداکثر سود مادی به عنوان هدف مدنظر قرار دارد یعنی بنگاه تولیدی در این اقتصاد به سود مادی خود توجه می کند و به منافع مالی و رفع نیاز مردم توجهی ندارد. بنابراین اقتصاد مقاومتی در مبانی با اقتصاد لیبرالیستی مغایرت دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه تبریز اضافه کرد: بنگاه های تولیدی ما باید درک صحیحی از منافع ملی و منافع خودشان داشته باشند اگر بنگاه های تولیدی کالای مرغوب با بهره وری بالا و سود کم داشته باشند در بلند مدت به سود بیشتری خواهند رسید.

وی با اشاره به حس مسئولیت پذیری مردم به عنوان یکی از الزامات در اقتصاد مقاومتی گفت: اگر مردم مصرف تولید داخلی را سرلوحه کار خود قرار دهند منجر به کاهش واردات و قاجاق کالا می شود. اشتغالی که حجم عظیم کالای وارداتی برای خارج از کشور ایجاد می کند بسیار بالاست اما در داخل باعث ایجاد بیکاری می شود.

مبارزه با رانت خواری مخل امنیت سرمایه گذاری نیست

متفکرآزاد اضافه کرد: مبارزه با رانت خواری و درآمدهای ناشی از فعالیت های غیر مولد هم از دیگر جنبه های سلبی در شکوفایی اقتصاد مقاومتی می شود. تا زمانی که در کشور چنین فعالیت هایی وجود دارد، حجم عظیم نقدینگی که بالغ بر هزار میلیارد تومان است، در جهت تولید وارد نمی شود. مبارزه با رانت خواری مخل امنیت سرمایه گذاری نیست بلکه در جهت تشویق سرمایه گذاری تولیدی است. هر چقدر که مجاری درآمدهای کلان بادآورده بسته شود راه برای جریان سرمایه ها به سوی تولید باز می شود.

نظام آموزشی در دانشگاه ها نیازمند تحولی است که بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتی باشد و در آن ایده پردازی و نوآوری تقویت شود

وی با اشاره به مردمی کردن اقتصاد که از جنبه های ایجابی در اقتصاد مقاومتی است، گفت: باید از طریق سفارتخانه های کشور در دیگر کشورهای دنیا دیپلماسی اقتصادی را برای تنوع بخشی به مقاصد صادراتی و بازارهای هدف در خارج تقویت کرد. با تنوع در تولیدات اقتصاد پایدارتر می شود.

متفکر آزاد افزود: همچنین بهره گیری از ظرفیت قانون هدفمندی یارانه ها از طریق اجرای صحیح آن از دیگر مولفه های اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه به درستی اجرا نشد. با اجرای صحیح آن ازیک سو الگوی مصرف اصلاح می شود و از سوی دیگر بهره وری واحدهای تولیدی افزایش پیدا می کند و با افزایش بهره وری کیفیت کالا ها بالا می رود. در این صورت مصرف کالای داخلی افزایش می یابد و قدرت رقابت خارجی کالای ما با خارج افزایش می یابد.

متفکر آزاد به نقش مهم دانشگاه ها در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: نظام آموزشی در دانشگاه ها نیازمند تحولی است که بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتی باشد و در آن ایده پردازی و نوآوری تقویت شود. اگر امروز گفته می شود دانشگاه های نسل سوم، کارآفرین هستند، کارآفرینی هم نتیجه ایده پردازی و نوآوری است.

وی بیان کرد: دانشگاه ها در جهت ایجاد اشتغال در دو بعد باید نقش آفرینی کنند اول از طریق کمک به شکل گیری اقتصاد دانش بنیان از طریق تحول در نوآفرینی و کارآفرینی و دوم از طریق متناسب سازی نظام آموزشی با قانون سیاست های کلی اصل ۴۴٫

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: روح سیاست های کلی اصل ۴۴ ، کوچک شدن حجم دولت و تصدی گری آن و در مقابل بزرگ شدن بخش خصوصی و تعاونی است. این کار با ارائه نوآوری برای حل مشکلات توسط دانشگاه ها میسر می شود. یکی دیگر از وظایف دانشگاه ها تربیت کادر مورد نیاز جامعه است.

وی افزود: نیروی مورد نیاز جامعه بیشتر در بخش خصوص و تعاونی وارد می شود. بخش خصوصی از فارغ التحصیل دانشگاه توانایی در کار می خواهد اما در دانشگاه های ما برخی از رشته ها فقط به مباحث تئوری می پردازد و کار عملی را آموزش نمی دهد.

متفکر آزاد بیان کرد: امروز فارغ التحصیلان دانشگاه ها با مدارک بالا برای پیدا کردن کار در مراکز فنی و حرفه ای ثبت نام می کنند و این نشانه قصور دانشگاه در تربیت نیروی مورد نیاز جامعه است. من بارها در وزارت علوم پیشنهاد دادم سه سال از چهار سال دوره آموزشی را به اصول و مبانی و یکسال آخر را به کار عملی اختصاص دهیم. تا دانشجو بعد از فارغ التحصیلی یکسال آموزش های لازم را دیده باشد که می تواند قدمی در بخش اشتغال در بخش خصوصی برداشته شود.

وی تصریح کرد: طبق گفته مقام معظم رهبری کارهای خوبی در سال قبل  انجام شده اما هنوز کارهای زیادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام نشده است. ما توان لازم را برای ایجاد اشتغال، سرمایه و تولید داریم که مدیریت کلان قوی را می طلبد تا آنها را فعال سازی کند و ثروت را به سرمایه تبدیل کند.

عملکرد نظام بانکی از مشکلات اساسی در راه تحقق اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه یکی از عمده مشکلات اساسی بر سر راه اقتصاد مقاومتی عملکرد نظام بانکی ما است، گفت: نظام بانکی نه تنها در جهت اقتصاد مقاومتی عمل نمی کند بلکه برعکس آن در حرکت است. به همین دلیل تولیدکننده ها بسیار ناراضی هستند و به لحاظ شرعی هم دارای شبهاتی است.

سیستم بانکی در اقتصاد بیمار ما مبنای لیبرالیستی و نظام سرمایه داری دارد و به دنبال حداکثر سود است و بانک مرکزی هم نظارت لازم را ندارد

متفکر آزاد اضافه کرد: قانون عملیات بانکی بدون ربا که در کشور اجرا می شود مربوط به سال ۶۲ است که قرار بود پنج سال اجرا و بعد از آن بررسی شود اما با گذشت سالها هنوز بازنگری نشده است. ما جمعیت زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار داریم اما سیستم بانکی نمی تواند به آنها کمک رسان باشد. سیستم بانکی ما سرمایه محور است و از نقاط مختلف کشور سرمایه ها را جمع می کند و در نقاط ثروتمند سرمایه گذاری می کند.

متفکر آزاد اظهار کرد: سیستم بانکی می تواند عامل قوی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی باشد به شرطی که متحول شود اما اکنون عامل قوی بازدارنده در این مسیر است. الان مشکل تولیدکنندگان سود بالای بانکهاست در حالی که بانکها می توانند سپرده های مردم را در پروژه های مشخص و در سود و زیان شریک کنند.

وی اضافه کرد: سیستم بانکی در اقتصاد بیمار ما مبنای لیبرالیستی و نظام سرمایه داری دارد و به دنبال حداکثرسازی سود است و بانک مرکزی هم نظارت لازم را ندارد و به همین دلیل بانک عامل ترمزکننده اقتصاد مقاومتی می شود.

وی در پایان سخنانش گفت: مبانی اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد اسلامی است و تا زمانی که مدیران کلان اجرایی تفکر اقتصاد لیبرالیستی دارند نمی توانند تحول لازم را در اقتصاد برای بسترسازی تولید داخلی و ایجاد اشتغال ایجاد کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 44012
تاريخ ثبت خبر : 19 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:14
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)