| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با حضور خسروپناه؛


نشست کمیته‌های دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی برگزار شد

سومین نشست کمیته­ های دستگاهی کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره دانشگاه­ها و مراکز علمی استان قم، در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سومین نشست کمیته های دستگاهی کرسی ­های نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه ها و مراکز علمی استان قم، برگزار شد.

در این نشست که با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره همراه بود، روسا و معاونان پژوهشی دانشگاه ­های قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، موسسه پژوهشی امام خمینی (ره)، دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سایر مراکز علمی استان برگزار حضور داشتند.

 بنا به این گزارش در ابتدای جلسه روسای مراکز علمی گزارش عملکردی از کمیته ­های دستگاهی وهمچنین اقدامات پیش رو ارائه دادند.

 در ادامه حجت الاسلام خسروپناه ضمن تشکراز مسئولان دانشگاه­ها و مراکز علمی گفت: مراکزی که در حوزه کرسی­ های نظریه پردازی اقدامات کمتری انجام داده­ اند برای مهیا کردن شراط و گفتمان­ سازی از برگزاری کرسی ترویجی شروع کنند تا اساتید بیشتری با کم و کیف کرسی­ ها بیشتر آشنا شوند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خسروپناه با اشاره به اینکه کرسی‌های نظریه‌ پردازی، نقد و مناظره شامل کرسی علمی ترویجی و کرسی علمی نظریه‌ پردازی است، بیان کرد: در کرسی‌های ترویجی استادان نظرات خود را مطرح می‌کنند و با توجه به اینکه این کرسی‌ها همراه با ناقد است در پایان استاد از نظریه خود دفاع می‌کند.

وی ادامه داد: اما در کرسی‌های نظریه‌ پردازی یک نفر صاحب نظر، حداقل سه تا پنج نفر هیئت داوران و همین تعداد نیز منتقد حضور دارند و صاحب‌نظر باید نسبت به نظریه خود حداقل دو مقاله علمی و پژوهشی و یا کتاب مرتبط با نظریه داشته باشد.

رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره افزود: در کرسی‌های نظریه‌ پردازی، طرحنامه پس از ارزیابی در پیش اجلاسیه های متعدد به بحث و نقد گذارده می شود و تا زمانی که اعلام کافی بودن ارائه نظریه از سوی داوران اعلام نشود، نشست‌ها ادامه خواهد داشت.

خسروپناه گفت: در کرسی‌های نظریه‌ پردازی، نظریه‌ها تنها در حوزه علوم انسانی و اسلامی، هنر و معماری ارائه می‌شود و دبیرخانه آن نیز شامل پنج شورای تخصصی علوم عقلی، علوم نقلی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و هنر و معماری است و تمامی اعضا استاد تمام و دانشیار با رتبه بالای علمی هستند.

وی عنوان کرد: برخی از دانشگاه‌ها مانند علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد تهران، شیراز و سیستان و بلوچستان در این زمینه فعالیت‌های خوبی  دارند و امیدواریم مراکز علمی در شهر قم نیز که برخی از آنها بسیار فعالند بتواند با توجه به ظرفیت‌های علمی خود در حوزه علوم انسانی و معارف دینی بیش از گذشته بدرخشند.
خسروپناه افزود: با توجه به ظرفیت های علمی فراوانی که در قم با وجود ظرفیت هایی از جمله حوزه علمیه و پژوهشگاه های متعدد که در حوزه علوم اسلامی، علوم عقلی و علوم نقلی فعالند، بحث کرسی های نظریه پردازی بیشتر و جدی تر فعال بشود.

 در ادامه جلسه نیز اعضا به بیان نظرات و سؤالات خود درباره کرسی‌های نظریه‌ پردازی پرداختند. 

انتهای پیام/

کد خبر : 46046
تاريخ ثبت خبر : 17 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:29
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)