| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در دانشگاه معارف اسلامی؛


برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی»

نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ویژه رشته­ های هنر و معماری» تألیف دکتر سید رضی موسوی گیلانی 10 اسفند برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دانشگاه معارف، نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ویژه رشته­ های هنر و معماری»  برگزار می شود.

در این نشست دکتر سید رضی موسوی گیلانی نویسنده کتاب به تبیین ساختاری و محتوایی کتاب می ­پردازد.

دکتر احمد تندی و دکتر سید ضیاء­الدین میرمحمدی به عنوان ناقد حضور دارند.

دکتر محمدحسین دانش­کیا داوری و سنجش دیدگاه­ها در نقد و بررسی کتاب را به فرجام می­ رساند  و حجت­ الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان دبیر علمی جلسه را بر عهده دارد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جلسه می‌توانند از ساعت ۹:۳۰  پنج­ شنبه ۱۰ اسفندماه در قم به پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم واقع در بلوار جمهوری اسلامی، ابتدای کوچه چهار، سالن علامه طباطبایی مراجعه کنند.

کتاب «تاریخ فرهنگ وتمدن اسلامی ویژه رشته­های هنر و معماری» نشان می‌دهد که هنر و زیبایی از منظر قرآن و سنت و هنر و معماری از دیدگاه علوم اسلامی چگونه بوده است. در بحث گونه‌‌شناسی هنر و معماری اسلامی، از موضوعاتی نظیر: شکل و محتوا در هنر اسلامی، نسبت میان هنر اسلامی با هنر یونان و روم، بیزانس و ایران پیش از اسلام، تأثیر جغرافیا و سرزمین بر هنر اسلامی، سبک­ها و هنرهای سازگار با تعالیم اسلام و … سخن به میان آمده است.

در بخش دوم کتاب با عنوان هنر و معماری در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی به تاریخ هنر و معماری در ادوار تاریخ اسلام و ایران و نقاط جغرافیایی مختلف جهان اسلام پرداخته شده است. البته تأکید بیشتر نویسنده بر تاریخ هنر و معماری اسلامی در ایران است. در این بخش و در فصل اول: هنر و معماری قرون اولیه اسلام، فصل دوم: هنر و معماری در قرون میانه و در فصل سوم: هنر و معماری در تمدن اسلامی پس از رنسانس بحث شده است.

نقد و بررسی این کتاب که در راستای تخصصی و هدفمند‌سازی متون درسی معارف اسلامی و رعایت اصل تناسب کتاب در این دروس با رشته تحصیلی دانشجویان سامان یافته، به همت گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی برگزار می ­شود.

بررسی کتاب­هایی که تازه به تازه در راستای فرهنگ و تمدن اسلامی سامان داده می­ شوند و طبع را به زیور خویش می ­آرایند، ضروری است. از این ­رو گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی پذیرای نقطه نظرات همه صاحب نظران و اساتید در این عرصه می­ باشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 63296
تاريخ ثبت خبر : 6 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:39
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)