| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با ارائه آیت الله فیاضی؛


پیش‌اجلاسیه کرسی عینیت ماهیت و وجود برگزار می‌شود

نظریه «اصالت وجود و اعتباریت ماهیت»، كه مهم‌ ترین و پرآوازه‌ ترین مسأله در مابعد الطبیعه صدرایی است، از یك سو، پرسش‌های فراوانی برانگیخته، از سوی دیگر تفسیرهای متفاوتی یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی «عینیت ماهیت و وجود» را پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت برگزار می‌ کند.

نظریه «اصالت وجود و اعتباریت ماهیت»، که مهم‌ ترین و پرآوازه‌ ترین مسأله در مابعد الطبیعه صدرایی است، از یک سو، پرسش‌های فراوانی برانگیخته، از سوی دیگر تفسیرهای متفاوتی یافته است. تفسیر صحیح و قابل دفاع از اصالت وجود و اعتباریت ماهیت که با آن می‌توان به پرسش‌های پدید آمده پاسخ گفت و نیز تفسیری که مورد نظر خود ملاصدرا از اصالت وجود بوده است موضوع نظریۀ پیشنهادی است که توسط آیت الله غلامرضا فیاضی ارائه می شود.
حاصل این نظریه آن است که: در مورد «اصالت وجود و اعتباریت ماهیت» دست‌ کم ، سه تفسیر وجود دارد که از آن میان، تنها تفسیر نخست درست و قابل دفاع است و براساس آن، پرسش‌هایی که در باب این نظریه مطرح شده است، پاسخ‌هایی سرراست‌ می‌یابد. (‌و همین تفسیر با سخنان صدرالمتألهین، مبتکر نظریه اصالت وجود، نیز سازگار است.) آن تفسیر این است که در مورد هر شیء خارجی، از میان دو حیثیتِ وجود و ماهیت، آنچه اساس و پایه تحقّق آن شیء است وجود است؛ یعنی وجود بذاته موجود است و برای موجود بودن به ضمیمه شدن چیزی (حیثیت تقییدیه) نیاز ندارد، اما ماهیت بذاتها موجود نیست، بلکه به واسطه وجود، موجود گشته است.

پس آنچه بالذات موجود است وجود است و ماهیت که با تحلیل از وجود خالی شده بالعرض موجود است چون ماهیت من حیث هی نه موجود است و نه معدوم و روشن است که چیزی که نه موجود است و نه معدوم تنها در عالم اعتبار موجود است، چون در عالم حقیقت ارتفاع نقیضین محال است. پس اینکه وجود اصیل و ماهیت اعتباری است بدین معنا نیست که ماهیات در خارج تحقّق ندارند. بلکه ماهیت و وجود در خارج عینِ هم‌اند و نمی‌شود چیزی که عینِ وجود است معدوم باشد. از این‌رو، ماهیت نیز به عین موجودیت وجود حقیقتاً موجود است.

آیت الله علی اکبر رشاد، حجج اسلام  یدالله یزدان پناه، عبدالحسین خسروپناه و سعید(مرتضی) جوادی آملی به عنوان شورای داوران این پیش اجلاسیه خواهند بود.
همچنین حجج الاسلام والمسلمین دکتر عسکری سلیمانی دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دکتر حسین عشاقی استاد حوزه و دانشگاه و دکتر سیدمحمد انتظام، استادیار دانشگاه مفید به عنوان ناقد در جلسه حضور خواهند داشت و همین طور حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی شیروانی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان مدیر این اجلاسیه در این نشست حضور خواهند داشت.

اجلاسیه مزبور از ساعت ۹ در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشجو، میدان علوم برگزار می شود و حضور علاقه مندان در این نشست بلامانع است.

انتهای پیام/

کد خبر : 46630
تاريخ ثبت خبر : 25 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:29
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)